Scalarelek - 3:e gången gillt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Scalarelek - 3:e gången gillt??

    Lägger detta i en ny tråd - behöver inte så mycket info nu (men lite läs längre ner!) utan vill mest berätta...

    Håll tummarna! Tredje gången gillt?? - blev inget förra gången heller, men nu är de på G igen och nu verkar omsorgen vara på topp. Honan? far över rombladet och putsar och fläktar och båda är megaaggressiva...

    Lät en liten diodspot ligga på täckgalset i natt som belyste bara just deras blad - övriga karet mörkt...kanske hjälpte det? Vill gärna tro det! Ska göra samma sak inatt igen så imorgon får vi se. Något borde det ju hjälpa att se ev. inkräktare som kalasar och kanske öka trygghetskänslan också hos föräldrarna. Vad vet jag? Visst handlar det om 3-4 dagar innan det är larver? eller är jag helt ute och cyklar? om så borde det börja hända saker imorgon kväll alt tisdag.

    Nå - håll tummarna som sagt! Detta är scalarernas smala lycka om de fullföljer, tänkte avyttra dem egentligen för emellan lekarna är de skittråkiga, står mest och "trycker" bland bladen!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag håller alla tummar jag har att det ska lyckas. Inget är roligare o se än när 10mm scalaryngel simmar omkring med spretande fenor.
    Visst på tre -fyra dagar så ska det sprattla på bladet och sen kommer föräldrarna att flytta på ynglen ett otal ggr. tills de är frisimmande.

    Att de står blickstilla bland växterna är helt normalt. De väntar bara på att en fet munsbit simmar förbi så att de kan käka upp den.
    Kan du inte slänga upp en bild på föräldrardjuren?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      En bild av den ena föräldern vid "rombladet" - ursäkta bildkvalitén. Romkornen avtar nu under dagen. Vet inte riktigt varför. Föräldrarna verkar inte nappa åt sig? Några romkorn är helt vita - betyder det att de är obefruktade/döda eller är det steg i rätt riktning?? Verkar som om de inte får till det denna gången heller
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • edlund
        Användare
        • februari 2005
        • 152

        #4
        Ge dom några ggr till på sig.Har dom nån hackkyckling ?

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          De vita äggen är obefruktade, kan vara befruktade men döda.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            De vita äggen är obefruktade, kan vara befruktade men döda.
            Det var det jag trodde - nå alla är inte vita, bara några få och så kanske det är alltid??

            Till Edlund - de har ingen hackkyckling i egentlig mening. Delar karet med ett gäng ancistrus (förvisso några riktigt stora) och ett stim marmorbilbukar. Nu ska jag avvakta detta och sedan får vi se - tänkte först sälja dem på GCG:s auktion, men kanske jag siloconar om ett åttkantigt - och högt - 125 literskar som jag har i källaren och "ger" till dem för att de verkligen ska få chansen!

            Tack för svar - fortsätt att hålla tummar!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av joe
              Det var det jag trodde - nå alla är inte vita, bara några få och så kanske det är alltid??

              men kanske jag siloconar om ett åttkantigt - och högt - 125 literskar som jag har i källaren och "ger" till dem för att de verkligen ska få chansen!
              Det blir alltid nåra vita ägg.

              Tycker absolut att du ska fixa till 8-karet till skalarparet, det är dom värda!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Tur för dem att de har några advokater (du Wihelm och min mor), min fru däremot såg nog helst att de försåldes om alternativet är ytterligare ett kar!!

                Just nu behöver de - scalarerna alltså - också extra mycket några advokater då jag precis såg att rombladet var soprent!!

                Ska ta mig en funderare - åttan skulle kunna få en liten friggobakgrund också - typ trädstam - att gömma teknik bakom och för att skapa ett tydligare bak och fram i detta nästan runda kar. Återkommer i frågan!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...