Snäckor ifrån tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Snäckor ifrån tanganyika

    Vet ni vad de latinska namnet på de snäckor/snäckskal som kommer ifrån tanganyikasjön heter?
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Neothauma tanganyicense.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tack! Hoppades att man kunde köpa dem någonstans på nätet men det ser mörkt ut..

      Ursprungligen postat av jonre723
      Neothauma tanganyicense.

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Ja, de brukar vara oförskämt dyra med.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • fs7210
          Användare
          • juni 2004
          • 183

          #5
          Ursprungligen postat av AORFISH
          Tack! Hoppades att man kunde köpa dem någonstans på nätet men det ser mörkt ut..
          prova med Ankaret i Landskrona
          Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

          Kommentar

          • poujac
            Användare
            • maj 2006
            • 170

            #6
            Jag hitta dom i http://www.flyvefisken.dk/ men det är ganske visst ett tag sedan och dyra var dom.. tror en 15-20 dkk. st.

            Sen ska du komme ihåg... dom hållar inte evigt, dom lösas upp så småningom och blir tunnara och tunnara för att till sist gå söndar.
            Flera av mina har idag hållar och några är nästan gennomskinlig, dom var alla håndplockat av mig i butiken, alla var hela och "tjocka" i skalet.
            Jag har haft dom i ca. 2½ år
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Köp Vinbergs snäcker på ica de skalen funkar lika bra.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Köp Vinbergs snäcker på ica de skalen funkar lika bra.
                Lika bra men skitfula
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Mappe
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 15

                  #9
                  Ankaret har 8kr/st

                  Kommentar

                  • odilou
                    Användare
                    • april 2002
                    • 308

                    #10
                    Ursprungligen postat av poujac
                    Sen ska du komme ihåg... dom hållar inte evigt, dom lösas upp så småningom och blir tunnara och tunnara för att till sist gå söndar.
                    Flera av mina har idag hållar och några är nästan gennomskinlig, dom var alla håndplockat av mig i butiken, alla var hela och "tjocka" i skalet.
                    Jag har haft dom i ca. 2½ år
                    Det var det värsta! Detta har jag aldrig varit med om. Mina (rudimentära) kemikunskaper säger mig att snäckskal inte vittrar sönder i alkaliskt vatten (såsom Tanganyikasjöns), och att just sjöns vatten är orsaken till att många bottnar där har metertjocka lager av Neothauma-skal, av vilka de understa rimligtvis är flera decennier (århundraden?) gamla.

                    Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om rådet att köpa "Vinbergs snäcker på ica de skalen funkar lika bra", som Falköping Andreas skrev. Med större skal växer sig fiskarna betydligt större, vilket kanske delvis förstör nöjet i att hålla dvärgvarianter av tex A. compressiceps. Har man däremot haft oturen att köpa förvuxna "dvärgar" (vanligt problem med odlade Telmatochromis, exempelvis) så kan vinbergssnäckan vara ett bra alternativ, trots att den, som Christer säger, är skitful.

                    Kommentar

                    • poujac
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 170

                      #11
                      Ursprungligen postat av odilou
                      Det var det värsta! Detta har jag aldrig varit med om. Mina (rudimentära) kemikunskaper säger mig att snäckskal inte vittrar sönder i alkaliskt vatten (såsom Tanganyikasjöns), och att just sjöns vatten är orsaken till att många bottnar där har metertjocka lager av Neothauma-skal, av vilka de understa rimligtvis är flera decennier (århundraden?) gamla.

                      Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om rådet att köpa "Vinbergs snäcker på ica de skalen funkar lika bra", som Falköping Andreas skrev. Med större skal växer sig fiskarna betydligt större, vilket kanske delvis förstör nöjet i att hålla dvärgvarianter av tex A. compressiceps. Har man däremot haft oturen att köpa förvuxna "dvärgar" (vanligt problem med odlade Telmatochromis, exempelvis) så kan vinbergssnäckan vara ett bra alternativ, trots att den, som Christer säger, är skitful.
                      Jag vet... Men det är inte alla i detta landet som har hårt vatten, här i hbg. är det ganska mjukt (3-4dh)och trots att jag har koralgrus, kalksten och kalkgenerator.. har jag svårt att få upp hårdheten, men ph kan jag precis hålla över 7,5.
                      For att unvika att ha allt för olika vatten i mina kar och att jag inte är kemikar, har jag valt att inte göra för mycket vid det.
                      Båda mina VF. Eretmodus och VF julidochromis, har dannat par och fått ungar 3-4 veckor efter jag har fått hem dom. Så nej jag vill inte ekpermitera med vattnet.
                      Senast redigerad av poujac; 05 oktober 2008, 12:42.
                      >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                      Kommentar

                      • tyngel

                        #12
                        jeg bruker vinbergsnacker (snegler på norsk) fra ica, multifasciatusene elsker det.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...