mina scalarer har lagt ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • extreme1
    Användare
    • augusti 2008
    • 39

    mina scalarer har lagt ägg

    mina scalarer har lagt ägg på en trädrot i mitt akvarium nu undrar jag självklart vad jag ska göra om jag ska flytta över träd roten till ett annat akvarium om den går plats eller ska jag bara låta allt vara tills vidare.... det har alldeles nyss skett..............

    jag vet ju inget om scalarer jag kör med malawi annars....
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av extreme1
    mina scalarer har lagt ägg på en trädrot i mitt akvarium nu undrar jag självklart vad jag ska göra om jag ska flytta över träd roten till ett annat akvarium om den går plats eller ska jag bara låta allt vara tills vidare.... det har alldeles nyss skett..............

    jag vet ju inget om scalarer jag kör med malawi annars....
    Beror ju lite på vad du har i karet i övrigt - men jag skulle ha låtit det hela vara kvar. Flyttar du roten så bored du ju flytta föräldrarna också OCH vad det kan ställa till med i stress etc. vågar jag inte ta ansvar för. Om de nu har lekt så kanske de fixar det, annars gör de det igen och lär sig såsmåningom.

    Låt allt vara som vanligt alltså - och njut av skådespelet och aggro fiskar som försvarar sin avkomma (för det gör de väl?)
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Långås
      Användare
      • augusti 2005
      • 73

      #3
      Jag håller med, låt dom få chansen att klara sig själva. Har dom sedan misslyckats en massa gånger och kanske käkat upp romen så kan du väl testa att flytta över roten och kläcka dom utan föräldrar. Men jag tycker det är en sista utväg.
      Mvh
      Peter Fredriksson

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Du får ett tips av mig har själv odlat scalarer,har dom det lugn i det akvarium dom nu är och där rommen är kläckt så låt dom nu vara kvar i lugn och ro,ha gärna en lite ledbelysning tänt under några nätter så att paret ser rommen och kan vakta dom,gör inget utan låt dom nu ha lugn och ro/Ann-Mari

        Kommentar

        • extreme1
          Användare
          • augusti 2008
          • 39

          #5
          jag har typ 5st koppartetror och 5 st siamesiska algätare och 5 scalarer och jag har ju ingen aning vilka som är föräldrar men jag kan gissa mig till det tror jag för det är två som vaktar äggen

          jag gör som ni säger och låter dom vara kvar i akvariet och inväntar nästa steg......

          vad är det jag väntar på vad kommer att ske??? hur lång tid kan det ta innan det blir små fiskar om det nu blir det....

          kan man flytta ynglen ensamna till ett litet akvarium senare isåfall???

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Bli inte besviken om äggen är borta en morgon. Nästan alla ciklider brukar misslyckas de första gångerna.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Låt ynglen gå kvar avvakta och se/Ann-Mari

              Kommentar

              Arbetssätt...