Sun-riser för några hundringar! (tona upp och ner ditt ljus!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Sun-riser för några hundringar! (tona upp och ner ditt ljus!)

    Hej!

    Så har man nu äntligen tagit fram ett mkt prisvärt allternativ för dig som vill ha solluppgång och solnedgång. Tänk dig att lysrören istället för att blixtra till och gå från släkt till 100% effekt på 2s. dimmas upp under c:a 30min. Vore väl fint? Likadant på kvällen ...

    Nu finns det en grunka som man ställer in på 10, 12 eller 14h belysning. Den finns med tre olika lysrörsallternativ; 20, 30 och 40W.

    Det fina i kråksången är priset:
    2x20W 612:-
    2x30W 624:-
    2x40W 658:-

    Så här ser grunkan ut:
    We are committed to enriching the lives of reptiles and amphibians through innovative, high-quality habitat solutions. Drawing inspiration from nature, we meticulously design terrariums and accessories that mirror the natural environments of these unique creatures. Exo Terra's mission transcends product creation; we strive to educate and empower pet owners, fostering responsible pet care, ethical husbandry, and a deeply connected global community of enthusiasts. By continuously advancing our products and sharing knowledge, we aim to elevate the reptile and amphibian care standard, ensuring a harmonious coexistence between humans and the captivating world of herpetology.”​


    och här har du information (har översatt den med ett googleverkty)
    We are committed to enriching the lives of reptiles and amphibians through innovative, high-quality habitat solutions. Drawing inspiration from nature, we meticulously design terrariums and accessories that mirror the natural environments of these unique creatures. Exo Terra's mission transcends product creation; we strive to educate and empower pet owners, fostering responsible pet care, ethical husbandry, and a deeply connected global community of enthusiasts. By continuously advancing our products and sharing knowledge, we aim to elevate the reptile and amphibian care standard, ensuring a harmonious coexistence between humans and the captivating world of herpetology.”​


    och här köper du den i Sverige (obs Light cycle unit)


    För dem av oss som har mer ljus kan man ju låta resten av ljuset tändas på sedavanligt "tjabonk"-sätt när denna grunka har gjort sitt.

    Hoppas fler än jag tyckte det här var en bra grej ... =)

    mvh.
    Ricard
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #2
    Äntligen

    Bara en tidsfråga innan inköp och test!
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Hej!
      Mycket bra information!
      Tänk vad fisk det hoppat ut i karen genom åren. (troligen beroende på tjabonk belysningen) Bra jobbat Ricard!
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        Som jag ser det är det enda man kan önska en line med T5-allternataiv men detta är en mycket bra start! Ser fram emot test.
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Lite ironiskt är det allt att man nu då får skaffa terrarie-pryttlar för att uppnå det man vill ha i sina vtn-burkar! :/ Förutom på salt-fronten har åtminstone jag upplevt ljus-tekniken lite halv-B. Så även här, man blir alltså tvungen att mickla ihop en egen armatur för att få till en "romantisk tändning"... =)
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av Ricard
            Som jag ser det är det enda man kan önska en line med T5-allternataiv men detta är en mycket bra start! Ser fram emot test.
            Det finns lösningar för T5 belysning också. Men det kräver att HF-donet har en ingång för dimmring av lysröret står 1-10 volt. Det gör att man kan justera ljusstyrkan mellan 1-100%

            Med Akvastabils Sunriser styr du sedan sol upp och nedgång.


            Nackdelen är att HF-don med 1-10volts ingång går på ganska mycket... tror att mitt don kostade ca 1100 kr i prislistan.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #7
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Det finns lösningar för T5 belysning också. Men det kräver att HF-donet har en ingång för dimmring av lysröret står 1-10 volt. Det gör att man kan justera ljusstyrkan mellan 1-100%

              Med Akvastabils Sunriser styr du sedan sol upp och nedgång.


              Nackdelen är att HF-don med 1-10volts ingång går på ganska mycket... tror att mitt don kostade ca 1100 kr i prislistan.
              JAg är ingen hemmafixare på elsidan så för mig var ExoTerra ett väldigt välkommet tillskott! Däermot har jag en god vän som är ngn form av elektroingenjör som erbjudit sig göra en låda där jag kan styra det mesta. Så visst. Det finns alltid möjligheter om man har pengar och kunskap. Jag har begränsat med pengar och tämligen mediokra kunskaper gällande elektroniska grunkor. Har nödig kännedom för installation av enklare slag men inte för att bygga egna prylar ...
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Jag fattar inte riktigt tror jag. Är det meningen att man ska sätta rören direkt i den här grunkan istället för en ramp? I så fall måste man ju riva en gammal ramp eller bygga en egen, det verkar meckigt. Annars en intressant grej.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Jag fattar inte riktigt tror jag. Är det meningen att man ska sätta rören direkt i den här grunkan istället för en ramp? I så fall måste man ju riva en gammal ramp eller bygga en egen, det verkar meckigt. Annars en intressant grej.
                  Tog några bilder på mina extra rör för något år sedan. De sitter på luckorna till ett "typ Juwel" kar, men det är ett Wromak. Det visar hur man skulle kunna använda denna mokajäng.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  Arbetssätt...