Ny medlem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mashinka
    Användare
    • september 2008
    • 10

    Ny medlem

    Hej jag är en ny medlem på detta forum Jag har blivit intreserad av akvariehobbyn tackvare min bästa kompis Ann-Marie. Hon har lånat mig en bok om akrie hobbyn. Jag har vari hemma hos henne och hennes man många gänger och sett hennes fina fiskar. Jag tänker skaffa mig ett akvarium och ciklider när jag har pengar. Ann-Mare och jag vill starta upp en odling och hoppas att en vän till osskan sponsra oss nästa år. Ann-Marie har lovat att ställa upp och hjälpa mig med mitt akvarium hon är genomgod.
    Maria
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Välkommen till forumet då!
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Välkommen älskade sestra roligt att du är här/ Anjousha

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Kom igen ge Mashinka råd om Paletter/Ann-Mari

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Välkommen till forumet Maria!

          Tja, vad ska man säga om paletter. Trevlig lättskött fisk som äter små guppy och neontetror.

          Om du vill ha råd om vilka fiskar du kan skaffa mm så ställ en spcifik fråga t ex hur stort akvariet bör vara (så stort som möjligt) samt vilka fiskar som skulle kunna passa mm.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Härligt Ola nu får du gärna stötta Maria i hennes första försök,jag ska hjälpa henne med akvarieköp så småningom och även fiskköp men peppa henne,ska ge henne en bra start så att hon kan undvika dom vanligaste nybörjar felen/Ann-Mari

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Ni som vet om Paletter ge här råd till Maria/Ann-Mari

              Kommentar

              • mashinka
                Användare
                • september 2008
                • 10

                #8
                ny medlem

                Hej alla glada akvarister tack för era svar. Hoppas att kunna köpa akvarium och fiskar i November om min ekonomi tillåter. Tänkte kanske köpa cilider vilka ciklider är bra för nybörjare? Är glad att jag har Ann-Marie som kan stötta mig med akvarie hobbyn.
                Mashinka

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av mashinka
                  Hej alla glada akvarister tack för era svar. Hoppas att kunna köpa akvarium och fiskar i November om min ekonomi tillåter. Tänkte kanske köpa cilider vilka ciklider är bra för nybörjare? Är glad att jag har Ann-Marie som kan stötta mig med akvarie hobbyn.
                  Mashinka
                  Ann-Marie verkar klart på när det gäller paletter, men är det hennes förslag eller har du funderat själv över dessa?

                  Låna lite böcker om ciklider och fundera på vad du vill ha för något... är det Syd/Central Amerika eller Öst Afrika (Malawi/Tanganyika). Det är ganska stor skillnad i hur akvariet skall inredas beroende på vilka ciklider som du är intresserad av... vill du ha mycket växter kanske inte Afrikanska är det bästa valet och vise versa.
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Hör ni på ciklid.se kom igen vetja hjälp min kompis hon är ny och behöver lite hjälp på traven så kanske hon går med vem vet/Ann-Mari PS man ska var glad över dom som kommer inte över dom som inte kommer

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Hör ni på ciklid.se kom igen vetja hjälp min kompis hon är ny och behöver lite hjälp på traven så kanske hon går med vem vet/Ann-Mari PS man ska var glad över dom som kommer inte över dom som inte kommer
                      Visst varje ny medlem och varje betalande medlem är ett stort plus för föreningen, varför inte sponsra du med annmari?

                      Vad hon är sugen på får hon skriva själv, sen kan vi börja rekommendera och lufta våra erfarenheter etc. etc.

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • november 2003
                        • 1585

                        #12
                        Alla nya medlemmar är varmt välkomna men det underlättar ju så klart ifall dom skriver sina inlägg själva så blir det enklare att svara.

                        Sen kan vi ju också hoppas att ni båda väljer att även bli betalande medlemmar i NCS så att vi kan fortsätta ge ut Ciklidbladet i samma kvalité som det är idag.

                        Och som vi nämnt tidigare så sätter NCS in 50 kronor till Stuart Grants Minnesfond för varje medlem som går med i år....så passa på att stödja två goda ting på samma gång.....
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av mashinka
                          Hej alla glada akvarister tack för era svar. Hoppas att kunna köpa akvarium och fiskar i November om min ekonomi tillåter. Tänkte kanske köpa cilider vilka ciklider är bra för nybörjare? Är glad att jag har Ann-Marie som kan stötta mig med akvarie hobbyn.
                          Mashinka
                          Välkommen till forumet Maria!

                          Hur stort akvarium har du tänkt dig?

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Anna Österman
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 282

                            #14
                            En trevlig nybörjarciklid jag kan rekommendera är thomascikliden (Anomalochromis thomasi. Jag hade den i ett sällskapsakvarium utan problem (tyvärr åt malarna upp äggen vid lek). Dessutom är den i mina ögon mycket vacker. Beige med ett underbart blått skimmer
                            Fiskar är vänner-inte mat!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...