Djupa o intelligenta Fredag och Lördags diskussioner!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Snart är det fredag, och då sitter vi på hotellet i Stockholm och väntar på att ciklidstämman ska börja!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      Nog är det tråkigt att packa...
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        Jag tycker Ni är storartade, Wille och Alexander, som försöker att få fart på tråden igen. Nu är det visserligen fem timmar kvar till fredagen och då hoppas jag att fler gör entré i tråden.

        Själv har jag idag funderat få arbetsrättslagstiftningen i olika länder. En av mina vänner i Malawi har blivit suspenderad från jobbet i fyra veckor utan lön för att hon varit sjuk och borta från arbetet 4 dagar utan att ha besökt läkare eller kunnat bevisa att hon varit sjuk. Jag vet inte varför hon var sjuk men i vilket fall som helst så blev det så. Lodgen hon jobbar på har inte betalt hennes (eller någon av de andra 22 anställdas) lön för vare sig februari eller mars. Så det var väl bekvämt att mitt under lågsäsong kunna slippa en anställd. Nu är det inte värre än att jag kunde via ombud (en indier jag känner lånade mig pengar) ge henne pengar motsvarande en månadslön och hon får på så sätt tillfälle att besöka sina barn som bor hos mormor 15 mil bort. Allt löser sig till det bästa (nästan som om jag arrangerat det), men vilka arbetsvillkor. Skulle ni ta det?
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Vi kan ju exportera försäkringskassan med alla före detta postkassörskor till malawi!
          Kanske blir lite bättre!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            Glömd att skriva att det var jättesnällt av dig att ge henne pengar så hon kan besöka sina barn!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              Hurra tråden lever lagom till att jag gör lite comeback i forumet!

              Och innan någon frågar. Nej, jag har inte satt igång några kar. Men man kan väl få tjöta lite ändå?

              Dagens fråga är annars. Hur har gäddorna det, leker de i vassen, har de redan lekt, eller hur ser det ut nu?
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                Om dem leker vet jag inte men de verkar vara på hugget i alla fall.

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • december 2012
                  • 412

                  Tycker det är fel att dra upp så mkt fisk så vida man inte har tänkt att sälja den vidare eller äter fisk alla dagar i veckan. Det finns inte så många gäddor så att det finns utrymma att göra så.

                  Kommentar

                  • Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • oktober 2002
                    • 601

                    Måndag igen

                    Nja,

                    Det blev ju inget vidare drag i tråden. Kan det bero på att alla skrivlystna var på stämman? Vi får hoppas på nästa fredag.
                    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      Ursprungligen postat av Lars Andersson
                      Nja,

                      Det blev ju inget vidare drag i tråden. Kan det bero på att alla skrivlystna var på stämman? Vi får hoppas på nästa fredag.
                      Nä, jag tror det beror på att medlemmarna på det här forumet är trötta pensionärer som knapp orkar bryta av en kaka röda mygg. Att masa sig fram till datorn med rullatorn är för svårt. Tillströmningen av ungdomar är väl at jämföra med en 200lit/h pump i mälaren.

                      Eller
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Nä, jag tror det beror på att medlemmarna på det här forumet är trötta pensionärer som knapp orkar bryta av en kaka röda mygg. Att masa sig fram till datorn med rullatorn är för svårt. Tillströmningen av ungdomar är väl at jämföra med en 200lit/h pump i mälaren.

                        Eller
                        så är det nog. Å ingen verkar vilja sticka ut hakan längre heller.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          Ja, det verkar som bästföredatum för den här tråden har passerats.

                          Jag tänkte för några år sedan att det borde införas alkolås på datorerna för de som skrev i tråden. Nu funderar jag på om jag kanske skulle ordna med utdelning av Malawi Gin och Malawi Rum för att få någon att skriva överhuvudtaget.

                          Nytagen bild på verandabordet. Det finns ytterligare ett antal sorter lokalt producerat eldvatten, men jag kunde inte hitta dom. Brag-faktorn är ganska hög på den här typen av buteljer så den 19 årige sonen har kanske lagt beslag på dom.
                          Senast redigerad av Lars Andersson; 16 april 2011, 08:04. Anledning: Sonen?
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            Är det något alls coolt med de flaskorna förurom namnet? Jag menar. Om man skulle ta vanligt hembränt stoppa i lite sockerlag och kalla den för Vodka-Leleupi skulle det också köpas hem till barskåpet om det såldes via systemet?
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • oktober 2002
                              • 601

                              the Collection

                              Det är knappast någon av dessa lokalt producerade drycker som jag skulle sätta mig med framför den utslocknande stora kakelugnen.

                              Jag hittade tre andra sorter i sonens bokhylla. Jag hade delvis rätt men han hade inte rört dom ännu.

                              Den enda jag druckit och tyckt varit lite speciell är Gold Label som smakar extremt mycket "cane spirit". Kanske inte någon förfinad smak men väldigt speciell. Varför dom kallar den för Brandy vet jag inte. För mig är det en olagrad rom väl värd sina 20 kronor.

                              Priset är lågt i Malawi men väldigt högt i Sverige. Alla pengar jag får in på att förmedla en dylik flaska går just nu till att bygga upp Martins (kock på Red Zebra) hus.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                              Kommentar

                              • Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • oktober 2002
                                • 601

                                Komplettering

                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Är det något alls coolt med de flaskorna förurom namnet? Jag menar. Om man skulle ta vanligt hembränt stoppa i lite sockerlag och kalla den för Vodka-Leleupi skulle det också köpas hem till barskåpet om det såldes via systemet?
                                Nu har jag inte så stor erfarenhet av hembränt. Men jag kan svårligen tänka mig att ens högklassigt hembränt går upp mot någon av dessa sorter. Det är absolut inte rävgift. Om man dessutom blandar i vanligt socker blir det ju fullständigt odrickbart och kan svårligen användas ens till sårtvätt. Malawi Gin dricker jag ofta i Malawi (det är cool-faktor i att beställa MGT).

                                Äger inget barskåp men i mitt kylrum platsar även dessa buteljer bland Chateau Montrose och olika Amarone. Är inte så petig utan låter katterna finnas med bland hermelinerna
                                Senast redigerad av Lars Andersson; 16 april 2011, 18:14. Anledning: Glömde att svara på frågan
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                                Kommentar

                                Arbetssätt...