Palettciklider ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Palettciklider ?

    Pelvicachromis pulcher (Palettciklid) är väl en av de vanligaste cikliderna på marknaden. Ibland ser man lite olika beteckningar i tillägg, ex VF Nigeria,
    Super red, Red belly,yellow belly osv. Det jag undrar över är om det finns olika färgmorfer vf eller om det är urvallsodlade färgvarianter som saluförs ??
    ( kom på att det även finns albino). Frågan gäller bara Pelvicachromis pulcher.
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Nu har Akvarietekik innne "Palett Ciklid Red Belly VF" och "Palett Ciklid yellow Belly VF". Någon som vet hur de ser ut ??

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det finns två färgmorfer på hanarna, en gul och en röd. Röda håller territorier med harem och gula accepteras inom territoriets gränser. Jag skrev en artikel om bland annat detta med titeln "De fantastiska palettcikliderna" om detta i Ciklidbladet 3/2004. Men om detta gäller endast i vissa populationer och om vissa bara har röda och andra bara gula hanar har jag ingen aning om.

      Själva forskningen finns publicerad i: Martin, E., M. Taborsky (1997), Alternative male mating tactics in a cichlid, Pelvicachromis pulcher: A comparison of reproductive effort and success. Behavioral Ecology And Sociobiology. 41: p. 311-319.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det finns två färgmorfer på hanarna, en gul och en röd. Röda håller territorier med harem och gula accepteras inom territoriets gränser. Jag skrev en artikel om bland annat detta med titeln "De fantastiska palettcikliderna" om detta i Ciklidbladet 3/2004. Men om detta gäller endast i vissa populationer och om vissa bara har röda och andra bara gula hanar har jag ingen aning om.

        Själva forskningen finns publicerad i: Martin, E., M. Taborsky (1997), Alternative male mating tactics in a cichlid, Pelvicachromis pulcher: A comparison of reproductive effort and success. Behavioral Ecology And Sociobiology. 41: p. 311-319.
        Intressant detta - har den vanliga Palettcikliden "Pelvicachromis pulcher" (som nu fått gå till sonens akvarium), men funderat på att skaffa igen, men då nån lite mer ovanlig och - kanske - mer spännande. MEN när jag söker i Ciklidbladets arkiv så finner jag inte din artikel - är den inte inlagt eller varför? Skulle gärna vilja läsa - men det var före min tid som medlem i NCS!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Intressant detta - har den vanliga Palettcikliden "Pelvicachromis pulcher" (som nu fått gå till sonens akvarium), men funderat på att skaffa igen, men då nån lite mer ovanlig och - kanske - mer spännande. MEN när jag söker i Ciklidbladets arkiv så finner jag inte din artikel - är den inte inlagt eller varför? Skulle gärna vilja läsa - men det var före min tid som medlem i NCS!
          Det är en viss eftersläpning så den kommer upp såsmåningom.

          Du kan ju kolla om du kommer åt den vetenskapliga artikeln här http://www.springerlink.com/content/vudk7pf7uc5ctp6l/
          Senast redigerad av Ola Svensson; 20 oktober 2008, 12:30.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Tack för svar Ola - gick sådär med din länk. Kommer till en slags bibliografisida med en summary - antar att man ska prenumerera eller liknade för att kunna läsa. När kommer artikeln ur Ciklidbladet in i arkivet? - är egentligen den som är mest intressant!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...