Råd för start av större odling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    och om ni är flera som delar på lokalen var noga med att ha ett schema om vem som ska göra vad och när. Att ha saker tillsammans är skoj men se till att verkligen alla har tid med det ni håller på med.

    tips i ordning:
    Håll koll på lagen och utbildningar

    Automation är nyckelord nummer två, att byta 10 000liter vatten ett kar åt gången är ingen höjdare.

    Schemalägg skötseln, alla kan inte alla dagar men jobbet måste göras oavsett om man vill eller ej. Kan ni inte komma fram till ett bra schema kanske ni ska skippa planerna på gemensam lokal redan från början.

    Ekonomin är mycket viktig i det här. Det kostar en del att ha fiskodling och vinst kan man inte räkna med. Att få hyran betald av yngelförsäljning är en bedrift. Kan sen affärerna importera större fisk till lägre priser från utlandet kommer de att göra det. Snackar vi malawiciklider ska fisken upp i en 5cm för att kunna säljas och det tar sin tid.

    Investering i fisk, akvarium och utrustning är den extremt tunga biten, vill du börja odla direkt är det halv-vuxna eller vuxna djur som gäller och där får du räkna att det i flera fall antingen blir vildfångade djur eller priser som mäter sig med VF priset. En odlingsgrupp på malawiciklider ska ju helst bestå av en 15 honor och några hanar som ser perfekta ut i form och färg. Om vi räknar om det i 50öres tuggummin kan du nog skaffa dig ett 720 fyllt med tuggummin innan du köpt klart dina lekgrupper.

    Lycka till men tänk er noga för innan ni ger er på att starta en ordentlig odling, det kan kosta mer än det smakar.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Hej! Tack Bilbo!

      Hej!
      Tack snälla Bilbo miljoner tusen tack för dina jättefina råd nu blir vi glada äntligen en som fattar bara för att du är du Bilbo får du handla fisk till kompispris av oss du förstår verkligen detta dina råd är guld värda än en gång tusen tack Bilbo!/ Ann-Mari

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Hej!

        Hej!
        JOns E ett jättestort tack till dig också du och Bilbo borde bli akvariekonsulter ni vet vart skåpet ska stå tack än en gång Jonas E jag och alla andra i gruppen blir ju riktigt glada nu/Ann-Mari

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #19
          Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Jag har råd men väntar! som jag sa vi är flera som är med på denna odling och förresten du har inte ett skit med min ekonomi och göra,väntar på råd/Ann-Mari
          Det jag i all välmening ville säga dig Ann-Mari är att en odling kostar mer än man kan tro och sedan lite till efter det.....och då snackar vi inte hundralappar längre. Men jag gissar att din humoristiska sida inte var vaken ännu när du exploderade, eller så vaknade du på den andra i morse......
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #20
            Jag betalar strax över 10.000 i enbart elkostnad för mitt akvarierum på 12 kvm. Till detta kommer vatten på någon tusenlapp. Ta och fyrdubbla det om du har 50 kvm och fyller det med akvarium. Där har du en kvalificerad gissning på driftskostnad.

            Vad kan du göra för att sänka den?
            - Kör med kompressor och syrestenar istället för pumpar som jag
            - Mindre belysning på karen.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            Arbetssätt...