Apistogramma honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiiina
    Användare
    • september 2008
    • 37

    Apistogramma honor

    Köpte i förrgår en Apistogramma Agassizzii hane och två honor, honorna ser likadana ut men hanen jagar den ena och är snäll mot den andra.
    Mannen i affären visste inte helt säkert att de var samma sort.
    Nu undrar jag, finns det apistogramma honor som ser exakt likadana ut?
    Dessa är gula med en svart rand.
    Tacksam för svar
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej stiiina och välkommen till forumet!

    Vad gäller Apistogrammasläktet så är även jag ganska så mycket nybörjare (men vetgirig). Men visst finns det andra honor än just A. agassizii (till exempel A. trifasciata) som är gula med svart rand. Dock är säkert de gula honor som man vanligen ser i djuraffärerna just A. agassizii.

    Prova att bildgoogla på "apistogramma female" så får du en hel del bilder du kan jämföra dina honor med.

    Men visst kan det vara så att din hane föredrar den ena honan framför den andra trots att de båda är agassizii.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • stiiina
      Användare
      • september 2008
      • 37

      #3
      hm...

      Tack för svar
      Googlade och tittade, men fenorna är även dem samma som agassizii.
      Jag får se om han fortsätter att vara elak mot henne.
      Fortsättning följer

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        En annan trolig förklaring är att det inte är två honor. Apistogramma är kända för att ha "skenhannar". Det vill säga hannar som inte växer ut och försöker gömma sig som honor. Tar man bort den dominanta hannen brukar sådan fiskar snabbt växa ut och växla upp i färg.

        Så kan det också vara...
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Hej
          Hannen kan ha etablerat ett revir med den ena honan och jagar därför bort den andra. Jagandet kan då ses som naturligt. Om akvariet är för litet kommer det dock bli jobbigt för denna hona, eftersom hon inte kan fly utanför reviret. Hur stort är akvariet?
          Det finns arter som är väldigt lika agassizi, men tror ändå det ska gå att skilja dem från andra arter.
          Lycka till
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • stiiina
            Användare
            • september 2008
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av Olorin
            En annan trolig förklaring är att det inte är två honor. Apistogramma är kända för att ha "skenhannar". Det vill säga hannar som inte växer ut och försöker gömma sig som honor. Tar man bort den dominanta hannen brukar sådan fiskar snabbt växa ut och växla upp i färg.

            Så kan det också vara...
            Oj va spännande! Det har jag aldrig hört om agassizii innan. Jag fortsätter att observera
            Tack för ditt svar

            Kommentar

            • stiiina
              Användare
              • september 2008
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av Nicke SA
              Hej
              Hannen kan ha etablerat ett revir med den ena honan och jagar därför bort den andra. Jagandet kan då ses som naturligt. Om akvariet är för litet kommer det dock bli jobbigt för denna hona, eftersom hon inte kan fly utanför reviret. Hur stort är akvariet?
              Det finns arter som är väldigt lika agassizi, men tror ändå det ska gå att skilja dem från andra arter.
              Lycka till
              Mvh Niklas
              Akvariet är på 180L och de delar det kolglödstetror och glödbandstetror ( vilka de simmar tillsammans med och låter vara ifred).
              Jo jag har tittat på liknande arter och framför allt fenorna skiljer dem åt. Honan börjar nu bli lite mer mörk skiftande vid ryggfenarna och den andra honan har en mycket skarpare linje än inledningsvis. Som tur är har den andra honan många gömställen. To be continued
              Tack för ditt svar

              Kommentar

              • stiiina
                Användare
                • september 2008
                • 37

                #8
                Agassizii

                Nu har jag nog läst varje sida om regnbågsciklider
                På någon sida står det att hanen kan jaga ihjäl en hona, och det vill jag ju inte. Undrar om det kan hjälpa att skaffa en hona till?
                Då får han tre eller väljer han bara då en ny hackkyckling tros?
                Voj voj..
                Tror inte riktigt på det där att agassizii hanen ska ha flera honor, tror som jag läst tidigare att det finns inga skriva regler för dessa nyckfulla krabater.
                Eller?

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Det är haremsfiskar så en hanne brukar gå med 1 upp till 5 honor i sitt revir, men om karet är litet så kommer den nya honan att bli jagad av båda de andra honorna. Och kanske även hanen.

                  Det är ett lite svårt läge eftersom det alltid är svårt att introducera fler fiskar när det redan finns etablerade revir. Så om du ska prova med får du ta upp alla fiskarna, möblera om rejält med växterna och rötterna. Helst lägga till något nytt och sen släppa loss alla samtidigt.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • stiiina
                    Användare
                    • september 2008
                    • 37

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Det är haremsfiskar så en hanne brukar gå med 1 upp till 5 honor i sitt revir, men om karet är litet så kommer den nya honan att bli jagad av båda de andra honorna. Och kanske även hanen.

                    Det är ett lite svårt läge eftersom det alltid är svårt att introducera fler fiskar när det redan finns etablerade revir. Så om du ska prova med får du ta upp alla fiskarna, möblera om rejält med växterna och rötterna. Helst lägga till något nytt och sen släppa loss alla samtidigt.
                    Okej, tack för ditt svar
                    Funderar mer och mer på ett större akvarium istället. Så får det bli...

                    Kommentar

                    • stiiina
                      Användare
                      • september 2008
                      • 37

                      #11
                      Honornas ändring av färg

                      Idag hade en av honornas svarta rand nästan försvunnit och den svarta plutten lyste istället. Hon verkar ha valt en grotta också, så spännande nu

                      Testade ph idag efter ett mindre vattenbyte på 20%, det var nu på 6 för fyra dagar sen var det 5,5. Hoppas bara inte att det höjs mer. Läst att agassizii inte gillar det.
                      Egna erfarenheter av vilket ph de verkar gilla bäst?

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Det är olika, men det finns ju de som håller dem i PH7. Själv har jag PH 6 till 6,5 ungefär.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • stiiina
                          Användare
                          • september 2008
                          • 37

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Det är olika, men det finns ju de som håller dem i PH7. Själv har jag PH 6 till 6,5 ungefär.
                          Tack för ditt svar, känns lite lugnare nu. Känns som det händer grejjer nu

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Ja, hoppas det händer något kul.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • stiiina
                              Användare
                              • september 2008
                              • 37

                              #15
                              Säg den lycka som varar....

                              Nu är båda mina agassizii honor döda
                              Hur kan detta komma sig? hanen simmar runt hur frisk som helst, kan han ha jagat ihjäl dem? I går var de ju så friska??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...