Är det Aulonocara sp. Walteri jag har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • september 2008
    • 235

    Är det Aulonocara sp. Walteri jag har?

  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det ser så ut tycker jag. Man kan ju lätt förväxla dom med andra men jag tycker nog din ser riktig ut, sen är det alltid lite marigt med foton också, dom kan lätt vara lite miss visande.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #3
      Ok, jag misstänkte detta men nu till en annan fråga... jag är ny på malawi så jag undrar vad man kan blanda i för mer fisk i karet? Har som sagt 1+3 av ovanstående art i ett nystartat 375 liters. Men vad går de ha mer för fisk i förutom saulosi som sägs vara lugn men verkar lite tråkig men jag kanske har fel... tacksam för svar!

      mvh Micke

      Kommentar

      • Martin Jansson
        Användare
        • september 2006
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av dezplay
        Ok, jag misstänkte detta men nu till en annan fråga... jag är ny på malawi så jag undrar vad man kan blanda i för mer fisk i karet? Har som sagt 1+3 av ovanstående art i ett nystartat 375 liters. Men vad går de ha mer för fisk i förutom saulosi som sägs vara lugn men verkar lite tråkig men jag kanske har fel... tacksam för svar!

        mvh Micke
        Hej!

        "Happlisar" är ett bra sällskap. Finns i många färger och beteenden. En del frisimmande, en del mer grottlevande och en del i övergångszonen.

        Happlisar är typ Protomelas, copadichromis, Mylochromis, Nyassachromis m.fl.

        En annan art som är relativt fredlig är Melanochromis johannii och de är dessutom ganska lätta att få lek på.

        Glöm dock inte att läsa vad arten du bestämmer dig för att köpa har för krav; mat, utrymme samt om den behöver fredliga eller klarar av tuffa kamrater.

        Har du någon kunnig affär i närheten hjälper de dig säkert till ett bra sammansatt akvarium.

        MVH
        Martin

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Copadichromis azureus


          Otopharynx lithobates


          Sciaenochromis fryeri, det finns lite olika varianter, på bilden en så kallad Ghost variant som är kraftigt linjeavlad


          Mylochromis subocolaris


          Lethrinops spec red cap itungi


          Lethrinops Albus "Kande Island"


          Protomelas taeniolatus från Namalenje eller boadzulu


          Detta är fiskar jag personligen gillar som du kan ha i ett 375Liters tillsammans med dom du redan har.

          Endast en art av varje släkte, jag har ju presenterat ett par från samma släkte så där får man välja en av dom.

          Det finns en hel del fler men alla är inte alltid lätta att hitta.
          Dessa arter går att hitta i välsorterade akvarieaffärer.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • dezplay
            Användare
            • september 2008
            • 235

            #6
            Mylochromis subocolaris är snygg as hell

            Men är inte alla ovanstående arters honor väldigt lika så det inte blir hybrider? fast det spelar väl ingen roll så länge man inte ska dra upp yngel..

            På tal om Walterin, är den väldigt ovanlig eller nåt? för jag har knappt hittat nån info om denna art... Knepigt för jag tycker den är minst lika färgrann som andra Aulonocaror i vissa poser

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Walterin är inte helt vanlig i handeln.
              Honorna hos happlisar är vid en första anblick väldigt lika men ju längre tid man haft dom desto större skillnad tycker man det är på dom och så tycker oftast även deras hanar som tur är.
              Alla malawiciklider korsar sig tyvärr om man ger dom fel förutsättningar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • mantis777
                Användare
                • oktober 2008
                • 204

                #8
                Jag tänkte köra A. Maylandi, A. Hansbaenschi och golden i ett 375 l. Har dessa nu i ett 200 l och det funkar jättebra hittills. Men hur många kan jag ha av varje Aulonocaraart i ett 375 l? Golden ska mest vara för utfyllnad.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                Inget akvarium för tillfället...

                Kommentar

                • dezplay
                  Användare
                  • september 2008
                  • 235

                  #9
                  jag har detta i mitt 375 och det funkar kanon just nu iaf!

                  2+4 Golden
                  1+2 Aulonocara Stuartgranti Maleri
                  1+1 A. Walteri
                  1 A. Maylandi
                  1+1 Ahli Iceberg Ghost
                  1 Gibbiceps

                  Kommentar

                  Arbetssätt...