Akvarieflytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Jansson
    Användare
    • september 2006
    • 58

    Akvarieflytt!

    Hej!

    Skall flytta mitt stora akvarium,aluminiumram, 2,6X0,8X0,7 meter ifrån övervåning till källarvåning. Det väger cirka 300-400 kg.

    Hur skall man bäst få ihop något och lägga det på för att sedan orka bära det nerför en, som tur är, rak trappa?

    Har funderat på att använda mig av 2,5 SJ pallar,trä, och sedan montera tre stycken reglar som går under alla pallarna så att man kan vara tre personer på varje sida av karet och bära i reglarna. Ska också ha en tunn skiva ovanpå pallarna så att de håller ihop ordentligt.

    Kan detta vara den bästa lösningen eller har någon något annat förslag -erfarenhet?

    Tacksam för svar snarast då flytten skall ske i eftermiddag.

    MVH
    Martin
    Senast redigerad av Martin Jansson; 20 september 2008, 11:15. Anledning: annan rubrik
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Du har inte någon glasmästare i närheten så du kan få låna vakumhandtag??

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej

      Här jag flyttade, byggde flyttfirman ett underlag av trä, som akvariet lades på, och så bar de med hjälp av remmar. Akvariet var dock betydligt mindre, bara 500 l.

      Vakuumhandtag underlättar mycket.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Annars har ni ju biltema i Karlstad och då kan du ju införskaffa dessa: http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=79519. Är ni 6 personer kan ni köpa 4 st ( 2 fram och en bak ) vilket bär totalt 400kg, sen kan 2 gå på varsin sida på mitten med remmar. Gjorde jag sist, funkade kanon (hade däremot hantag från glasmästaren)

        Kommentar

        Arbetssätt...