Filterkammare - ibland är man bra dum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Filterkammare - ibland är man bra dum!

    Jag ska avslöja en liten dum sak som jag nu går och irriterar mig över...

    Jag har kört med 2st AM Top ytterfilter (största) tillsammans med två powerhead i mina filterkammare av BTN moduler i mitt 720L akvarium. Under en månads tid har jag irriterat mig över ytterfiltrens ständiga arbete med att trycka ut luft ur behållarna och jag har fram och tillbaka stängt av dom för att jag tröttnat på det fräsande ljudet när ytterfiltren pumpat ut luft.

    Idag skulle jag försöka installera två powerhead i vardera facken och skippa ytterfiltren..eftersom det var problem med dom.

    När jag testade så fick de inte plats vilket föranledde mig att återinstallera ytterfiltren efter att ha rengjort dem grundligt och kollat alla kopplingar. När jag är halvklar så sätter jag igång ena filterkammaren med ett ytterfilter och en powerhead..och då ser jag problemet. Pumpkapaciteten är för stor och vattennivån i filterkamrarna sjunker betydligt lägre än vad vattennivån är i övriga karet. Svaret på varför ytterfiltren konstant stod och pumpade ut luft var alltså inget ytterfilter fel..utan fel på mig som inte kunde listat ut problemet!!

    Anledningen till att jag missat detta beror på att jag har lagt filtervadd högst upp i filterkamrarna för att de ska agera som ljuddämpare. Nu gjorde det att det lurade mig om vattennivån då filtervadden suger upp vatten där det kan och så ser det blött ut. Jag lyfte inte på filtervadden för då hade jag sett att vattennivån var för låg.

    Jag har tänkt att jag ska öppna uppe vid BTN modulernas kanter en bit nedanför vattenytan och på det sättet få in ytvatten också. Då borde det väl ge inströmning som gör att vattennivån blir samma utanför som innanför filterkamrarna? Jag har stora öppningar under med nät samt gjort ett hål i sidan som också har nät. Detta räcker inte till och det är jag förvånad över..men samtidigt skönt att veta att problemet kan avhjälpas utan större kostnader och arbete.

    Det gäller att vara vaken i den här hobbyn...
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Välkommen i klubben "Åh, tänkte inte på det, jag får bygga om..."

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Hehe..nja bygga om behöver jag inte göra utan bara ta bort de redan försågade delarna uppe vid kanten på modulen så att ytvattnet kan strömma in ovanifrån. Det är bara att ta en tång och "knäcka" bort bitarna för jag sågade fyra stycken spår på ca 5-7cm långa och trodde det skulle ske inströmning där men så verkar det inte vara och då är det lika bra att öppna hela delen och silikona fast nät på insidan.

      Det som gör att jag skrattar lite åt mig själv är för att jag suttit i soffan och gnällt på ytterfiltren som med mycket jämna mellanrum och täta mellanrum pumpat ur luft ur systemet. Jag tänkte aldrig tanken på att modulernas vattennivå skulle kunna sjunka såpass. Jag har ju nästan hela botten öppnad och ett nät är silikonat...sedan har jag en rund öppning på sidan där jag också satt nät. Nu behövs det ytterliggare vatteninsläpp..

      Kommentar

      Arbetssätt...