Egen bakgrund - bara de sista kvar nu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    Egen bakgrund - bara de sista kvar nu

    Hej!

    Jag har karvat o karvat i frigoliten nu och har bara det sista kvar..den kommer nog bli riktigt fin tycker ja..frågan är nu..jag har läst om både det ena och det andra sättet att behandla ytan så..vilket skulle ni rekommendera?
    ska ja:

    1. Härda frigoliten med värmepistol, smeta på husfix, måla med acrylfärg och sedan lacka med epotex akvarielack?

    2. Härda med värmepistol, smeta på husfix, ingen färg o ingen lack.?

    3. bara härda med värmepistol?

    4. Bara använda husfix?

    Oavsett hur jag gör kommer ju alger växa och då är ju frågan vilket som blir snyggast.

    Nästa fråga är..hur får jag mycket alger att växa?jag vill i så fall i stort sätt bara ha på bakgrunden..inte på glaset o inte på gruset.

    Vad tror ni?
    Senast redigerad av Thomas_alden; 19 september 2008, 22:15.
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    #2
    Inga förslag alls?

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Jag har inte svarat tidigare för jag är inte uppdaterad på vilka produkter som finns idag och vad som är giftigt eller inte. Men rent stilmässigt så tycker jag att du ska använda husfix som du brytit med något färgpulver. Du behöver inte härda med värmepistol innan. En helt vit frigolitbakgrund tycker jag är vidrigt ful men det finns säkert massor av malawi- och troffeciklidister som gillar det. Under förutsättning att det husfix och den färg du i så fall använder inte är giftig så är det snyggast och naturligast att inte använda någon lack. Algerna fäster nog, och trivs, bättre utan lacken också.

      Hur man får alger att växa på de ställen man själv föredrar är jag inte människa att begripa hur man ska lyckas med. Men rutan kan du ju putsa och gruset brukar inte vara algernas favoritplats. Mycket ljus och inga växter brukar vara ett framgångsrikt recept för en god algtillväxt. Själv brukar jag få bruna alger först och sedan dröjer det väldigt länge innan jag får några gröna alger så här har säkert andra mer och bättre erfarenhet än jag har.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Aldrig provat med husfix och självbygge, men mina erfarenheter av att skarva BTN säger att alger inte fäster bra på silikon(i princip inte alls). Så om du vill ha algfriazoner kanske det kan funka att kladda på tunnt med silikon. Det blir en aningen blankare yta dock så det har ett litet pris.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Thomas_alden
          Användare
          • februari 2006
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Jag har inte svarat tidigare för jag är inte uppdaterad på vilka produkter som finns idag och vad som är giftigt eller inte. Men rent stilmässigt så tycker jag att du ska använda husfix som du brytit med något färgpulver. Du behöver inte härda med värmepistol innan. En helt vit frigolitbakgrund tycker jag är vidrigt ful men det finns säkert massor av malawi- och troffeciklidister som gillar det. Under förutsättning att det husfix och den färg du i så fall använder inte är giftig så är det snyggast och naturligast att inte använda någon lack. Algerna fäster nog, och trivs, bättre utan lacken också.
          Ingen fara med sena svar..bara de att man e van att de ska gå snabbt i forumet Ditt förslag med färgpulver låter mycket bra..MEN..finns det inte en risk att färgen löses ut i vattnet?Har läst att malar lätt gnager sönder fixet..men det har ju mest gällt ancistrus..jag har vanliga plecostomus som mest gömmer sig om dagarna..vet inte vad dom hittar på på nätterna men man undrar ju hur de går med fixet i så fall..

          Men då kanske man ska ge sig ut på jakt efter lite gärgpulver då
          Har redan härdat frigoliten..såg det som en sägerhetsåtgärd så att de inte bli en massa frigolitskräp i vattnet sen..men den e riktigt snygg nu bara färg på den som saknas...

          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Hur man får alger att växa på de ställen man själv föredrar är jag inte människa att begripa hur man ska lyckas med. Men rutan kan du ju putsa och gruset brukar inte vara algernas favoritplats. Mycket ljus och inga växter brukar vara ett framgångsrikt recept för en god algtillväxt. Själv brukar jag få bruna alger först och sedan dröjer det väldigt länge innan jag får några gröna alger så här har säkert andra mer och bättre erfarenhet än jag har.
          Ok..ja misstänkte att de skulle vara svårt men tänkte chansa o se om någon hade erfarenheter får la bli lite som de blir me algerna

          Kommentar

          • Thomas_alden
            Användare
            • februari 2006
            • 73

            #6
            Ursprungligen postat av Olorin
            Aldrig provat med husfix och självbygge, men mina erfarenheter av att skarva BTN säger att alger inte fäster bra på silikon(i princip inte alls). Så om du vill ha algfriazoner kanske det kan funka att kladda på tunnt med silikon. Det blir en aningen blankare yta dock så det har ett litet pris.
            Inte alls dumt..kanske skulle testa på en liten yta o se hur blankt de blir...just nu får det funka som en sista nödlösning om jag inte lyckas styra algtillväxten

            Kommentar

            • Thomas_alden
              Användare
              • februari 2006
              • 73

              #7
              har lagt upp lite bilder på bakgrunden nu när den e färdigkarvad...e riktigt nöjd faktiskt..nu fattas bara resten

              (obs..ja e medveten om att ja borde ställt upp den mot en mörkare vägg )

              Senast redigerad av Thomas_alden; 22 september 2008, 01:36.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                länken fungerar inte så bra för mig iaf... måste tydligen vara member och logga in för att kunna se den.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Thomas_alden
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 73

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  länken fungerar inte så bra för mig iaf... måste tydligen vara member och logga in för att kunna se den.
                  Aj då..ja har testat o gjort om länken..hoppas de funkarnu förvja kan inte lägga upp dom här tyvärr..vet inte hur man gör:/
                  Senast redigerad av Thomas_alden; 22 september 2008, 01:37.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Snygg bakgrund Thomas, det ligger en hel del jobb bakom den där misstänker jag. En detalj jag tycker är mindre snygg är att det är så breda och jämna fogar mellan stenarna, det ser lite ut som en murad stenmur. Om du använder dig av husfix kan du maskera fogarna bättre så att det ser ut som smala springor mellan stenarna istället. Försök lägga på "olika mycket" fix i skarvarna så att det inte ser så jämnt och perfekt ut.

                    Det är bara medlemmar som kan posta bilder i forumet så det är inte du som gör på fel sätt.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Thomas_alden
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 73

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Snygg bakgrund Thomas, det ligger en hel del jobb bakom den där misstänker jag. En detalj jag tycker är mindre snygg är att det är så breda och jämna fogar mellan stenarna, det ser lite ut som en murad stenmur. Om du använder dig av husfix kan du maskera fogarna bättre så att det ser ut som smala springor mellan stenarna istället. Försök lägga på "olika mycket" fix i skarvarna så att det inte ser så jämnt och perfekt ut.

                      Det är bara medlemmar som kan posta bilder i forumet så det är inte du som gör på fel sätt.
                      Tack..ja e riktigt nöjd själv faktiskt Inte så mycket jobb somman kan tro..jag planerade väldigt länge men helt i onödan..när ja väl började släppte ja alla ritningar o bara gick på känn..inte så mycket jobb heller faktiskt..gjorde lite då o då när ja kände för de så då e de inte lika jobbigt...total karv tid e kanske 3 timmar

                      Jag tror att blixten på kameran gjort att "mellanrummen" mellan "stenarna" syns extra tydligt..i vanligt dagsljus kommerdet skugga över som gör att de syns lite mindre..men ja ska självklart beakta ditt förslag vid "fixningen"

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        #12
                        Det finns några diy projekt i ämnet, se bla http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56820

                        Jag har själv inte byggt någon ännu..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • Thomas_alden
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 73

                          #13
                          så där..nu har man "fixat" bakgrunden..vet nån hur tjock lager det ska vara?köpte en låda husfix från clas olsson o den räckte med nöd och näppe..men då endast ett tunt lager....

                          bilder kommer...

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Det finns nog inget "ska vara" här. Fixet är till för att utjämna och mjuka upp det föregående grovarbetet och för att kunna färgsätta bakgrunden. Lägg på så att du själv får önskat resultat och blir nöjd.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Thomas_alden
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 73

                              #15
                              Ursprungligen postat av Per Bjellert
                              Det finns nog inget "ska vara" här. Fixet är till för att utjämna och mjuka upp det föregående grovarbetet och för att kunna färgsätta bakgrunden. Lägg på så att du själv får önskat resultat och blir nöjd.
                              Ok..ja men då så..då får ja vara färdig nu för ja tänkte att algerna skulle få göra sitt oxå..nu är ju det vita borta iaf..hittade ändå ingen bra färg som går att ha under vattnet..jagletade ju iofs int så noga men ändå..nu e de bara till o låta det härda ordentligt o så ska ja iväg o köpa en pump..blir en aquaclear på 3700 l/h..skulla haft två mindre men har inte gjprt hål för det i bakgrunden..därför blir det bara en..men de blir nog bra..de e ju tryck i den iaf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...