Vilken Skalar ska man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Vilken Skalar ska man välja?

    Om ni idag skulle köpa 6 - 10 nya Skalarer, vilken skulle ni välja?
    • Pterophyllum scalare
    • Pterophyllum leopolldi
    • "Peru Altum"
    De ska gå ihop med Discus i 900 liter eller större.

    Altum är bortvald för jag vill få dem till lek och eventuellt dra upp yngel.
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • JohanP
    Användare
    • september 2006
    • 118

    #2
    Jag tolkar det som att man skall välja någon av de du räknat upp. I så fall "Peru Altum".
    En personlig storfavorit bland skalarerna är annars P. sp Manacapuro "Red Back".
    Lycka till (med beslutsångesten)

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      helt vanlig scalare vildformen förståss eller "Peru" varianten!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Leopoldi förstås! Kolla beskrivningen i senaste Ciklidbladet. Detta har varit en drömart för mig sedan det stod om den i Corall (jag har aldrig haft den). Det är arten som sålts som dvärgskalar, spetsnosskalar och P. dumerelii.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #5
          Har funderingar på just Pterophyllum leopolldi hoppas att någon som har haft/har den lämnar sina synpunkter
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Jag hade spetsnosscalarer eller "dumerilii" som de benämndes för ett antal år sedan. Ingen favorit hos mig alls, hade dom nog ett par år tillsammans med Uaru och de var enligt mig de tråkigaste ciklider jag haft. Möjligtvis kanske jag inte lyckades med miljön eller nåt för deras del men det var en dyr och tråkig erfarenhet för mig.

            I dagsläget har jag ett flertal vanliga scalarer, bland annat f1or och de är däremot en trevlig erfarenhet, rekommenderar såna istället. Vanlig scalar tycker jag är supervackra och intressanta och en art som växt hos mig även när det gäller beteendet.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #7
              Någon som har eller har haft "Peru Altum" som kan tycka något om dessa fiskar?
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                Hittade ochså en bild på Dumerilii som jag hade.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Någon som har eller har haft "Peru Altum" som kan tycka något om dessa fiskar?
                  Tycker dom är mycket snygga men enligt mig så är dom väldigt olika i formen, en del ser ut som "vanlig" scalare o en del har ett stort veck ovanför munnen, sen om det beror på att det är "vanlig" Peru scalare o en del så kallad Peru Altum det vet jag inte, men dom Vf jag hade växte i alla fall mycket snabbare än dom vanliga scalarerna jag hade, dom blir ju väldigt höga fort.
                  jag rekomenderar dom i alla fall i ett stort kar.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Jag rekommenderar inte heller P.dumerilii, eftersom amn då tappar den höga kroppen som jag tycker är utmärkande för scalaren som fisk. Manacupuru "redback" är min absoluta favorit, men den kan vara extremt svår att få tag på har jag märkt, jag försökte komplettera mina tre med fler under ett års tid, men lyckades inte få tag på några, inte ens VF genom grossist. Enligt grossisten jag var i kontakt med ligger inköpspriserna på viltfångade Manacupuru i klass med "dyra VF discusar".
                    Jag skulle rekommendera sk peru-altum, men det är min personliga smak, jag gilar dem eftersom de är höga och slanka i formen, men riktigt långa fenspröt. Annars skulle mitt val vara den vanliga grå, de är billiga, och om man är noga med urvalet i butik kan man även där få tag i sådana som växer sig riktigt höga och fina!
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #11
                      Lutar nog åt Peru-Altum, vanliga har jag haft, så det vore roligt att prova något nytt.

                      Dessutom kan jag tänka mig att eventuell avkomma är lättare att kränga än av den vanliga varianten.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Jag har haft ett gäng "Peru-Altum" och de var väldigt ståtliga,hade dessa i flera år och de lekte massor av ggr utan att det blev några yngel, utan som mest larver.

                        Tyckte att dom gjorde sig bäst i tättplanterat akvarium, där de stod blickstilla i timmar o bara väntade på att något ätbart kom inom räckhåll.

                        Så mitt råd är att satsa på dessa eller vf vanliga scalarer som är sk...snygga!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #13
                          Nu har jag sju VF Peru Altum, med riktigt fin "spetsnos", bokade hos Akvarievalvet i Norrköping.

                          Jag tackar så ödmjuk till den som känner sig träffad
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jag har haft ett gäng "Peru-Altum" och de var väldigt ståtliga,hade dessa i flera år och de lekte massor av ggr utan att det blev några yngel, utan som mest larver.
                            Då har jag en utmaning att se fram mot! Vi kanske får tillfälle att orda om detta irl
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            Arbetssätt...