Kloramin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av Mats
    Hej.
    Har varit i telefonkontakt angående kolfilter med både Jula och Clas.Nu lite fakta.Clas filter (30-6633) räcker till ca.2,5 m3 eller 3 månader.Julas kolfilter (438-004) håller till 4-5 m3 vatten eller 4-5 månader.En föreslog att fylla på med eget kol när det är förbrukat.Gäller kommunvatten.
    mvh Mats
    Ja och nu till lite praktiska fakta, hur länge kolet håller.
    Jag har kört med samma kolfilter mellan 1998 -2007 det vill säga i 9 år.
    Och aldrig bytt kol.
    Men det är som vanligt det som passar mina fiskar kanske inte passar era fiskar.
    Och sedan det viktigaste är att hålla koll på hur fisken mår, inte på bhur mycket vatten som har runnit igenom filtret eller hur gammalt kolet är.Malawijanne

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #47
      Hej.
      Ett filter blir ju mättat efter ett tag,beror på mängden föroreningar,olika hur stora dessa är men till slut är dom förbrukade,allt har ett slut.Det finns inget som går upp mot ögat när det gäller att ha koll på om något mår bra.Sen är det ju en fråga och det är att om man skall köpa en sak utan ifrågasätta priset i förhållande till kapacitet och funktionen,som det är i dagens läge med olika tillsatser i kranvattnet kan man ju fråga sig vart det bär hän,cancerframkallande medel som dom hittade häromdagen i dricksvattnet.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #48
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja och nu till lite praktiska fakta, hur länge kolet håller.
        Jag har kört med samma kolfilter mellan 1998 -2007 det vill säga i 9 år.
        Och aldrig bytt kol.
        Men det är som vanligt det som passar mina fiskar kanske inte passar era fiskar.
        Och sedan det viktigaste är att hålla koll på hur fisken mår, inte på bhur mycket vatten som har runnit igenom filtret eller hur gammalt kolet är.Malawijanne
        Jag har gogglat lite för att försöka begipa hur kolfilter fungerar.
        Om jag begripit det rätt så har kolet i princip oändlig förmåga att
        binda föroreningar men filtret sätts igen med tiden av partiklar.
        Så hur länge filtet håller om man inte har backspolning borde då bero på
        mängden partiklar i inkommande vatten. VId igensättning borde flödet / difftrycket påverkas. Nån som vet om detta är rätt uppfattat ???.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #49
          Jo det är rätt HåkanM. Aktivt kol har en enorm yta där bös fäster.
          1 gram AK i pulverform har en ytan av 1500 m2, har man då 3 hg i ett vattenfilter så har man en vidhäftningsyta av 450 000 m2 (90 fotbollsplaner). Det räcker ett tag.
          Tyvärr går det inte att backspola ett AK filter, det gör liksom ingen nytta.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #50
            Hej.
            En av dessa som jag pratade med kom med det förslaget om backspola men jag sade att det funckade nog ej vilket han höll med om.Men någon stans har jag för mig att det funkar med värme.Alla som provat Skogsstjärnan vet ju att kolet är slut efter ett par gånger.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #51
              Kan funka med värme, typ 300 grader i en halvtimme. Har man gjort sig besväret att tömma sitt filter är det nog lättare att fylla på helt nytt aktivt kol
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #52
                Hej.
                Håller med dig.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mats
                  Hej.
                  Ett filter blir ju mättat efter ett tag,beror på mängden föroreningar,olika hur stora dessa är men till slut är dom förbrukade,allt har ett slut.Det finns inget som går upp mot ögat när det gäller att ha koll på om något mår bra.Sen är det ju en fråga och det är att om man skall köpa en sak utan ifrågasätta priset i förhållande till kapacitet och funktionen,som det är i dagens läge med olika tillsatser i kranvattnet kan man ju fråga sig vart det bär hän,cancerframkallande medel som dom hittade häromdagen i dricksvattnet.
                  mvh Mats
                  Ja, klart om du är så orolig för vattnet du dricker, eller framförallt dina barn dricker, så tycker jag att du ska köpa dig ett vanligt kolfiter för inkommande vatten och sedan byta det var fjortonde dag.
                  Men blanda inte in vanliga ciklider, om dom får cancer eller inte.
                  Det känns att det är lite främmande, jag tror nog att dom flesta fiskar som vi håller i akvarium dör utav andra orsaker än cancer.Janne

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #54
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja, klart om du är så orolig för vattnet du dricker, eller framförallt dina barn dricker, så tycker jag att du ska köpa dig ett vanligt kolfiter för inkommande vatten och sedan byta det var fjortonde dag.
                    Men blanda inte in vanliga ciklider, om dom får cancer eller inte.
                    Det känns att det är lite främmande, jag tror nog att dom flesta fiskar som vi håller i akvarium dör utav andra orsaker än cancer.Janne
                    Mja... det finns en del mög i vattnet som fisken nog kan dö av, även om den inte får cancer. Kloraminer kan till att börja med bilda cancerogena ämnen, vilket inte är så trevligt när det handlar om desinficering av dricksvatten. "Jovisst, bakterierna försvann, men vi fick cancer i stället..."

                    Sedan har vi det med pesticider, bekämpningsmedel. Där finns gränsvärden (mycket låga) för vad som får förekomma i dricksvattnet. Samtidigt finns en gräns för vad mätinstrumenten kan mäta - så att bara för att provet visar noll innebär det ingalunda att pesticider inte finns. Men det är väl bra att det är låga halter pesticider i vattnet? Jepp, men om jag greppat det rätt så kan kombinationer av olika pesticider ge värre effekt än ett enskilt gift. Sådant borde kunna slå ut fisk. Kolfilter hjälper även mot pesticider, så det är ytterligare en anledning att byta kolet någorlunda regelbundet.

                    Samtidigt är jag helt med dig Janne, i att det inte finns något som slår ögat i att kolla hur fisken mår. Ett krux är bara att NÄR ögat ser att det är något vajsing på fisken så kan det vara lite sent att åtgärda det. Jag trivs bättre med att förebygga vajsing på fisken än att avliva fisk när det är för sent... för att spetsa till det.

                    Men, men - var och en salig på sin fason, och man ska inte måla fan på väggen innan han står i farstun.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • poujac
                      Användare
                      • maj 2006
                      • 170

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mats
                      Hej.
                      Har varit i telefonkontakt angående kolfilter med både Jula och Clas.Nu lite fakta.Clas filter (30-6633) räcker till ca.2,5 m3 eller 3 månader.Julas kolfilter (438-004) håller till 4-5 m3 vatten eller 4-5 månader.En föreslog att fylla på med eget kol när det är förbrukat.Gäller kommunvatten.
                      mvh Mats
                      Hmm?

                      Gælder det altid, eller er det beroende på hvor forurenet vandet er?
                      >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #56
                        Hej.
                        Det gäller genomsnitt på kommunvatten i sverige.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mats
                          Hej.
                          Har varit i telefonkontakt angående kolfilter med både Jula och Clas.Nu lite fakta.Clas filter (30-6633) räcker till ca.2,5 m3 eller 3 månader.Julas kolfilter (438-004) håller till 4-5 m3 vatten eller 4-5 månader.En föreslog att fylla på med eget kol när det är förbrukat.Gäller kommunvatten.
                          mvh Mats
                          Det verkar ju faktist så att Julas alternativ både är bättre och billigare... Har ju både Jula och Clas i närheten så får väl åka och klämma på dem. Inga av dem är ju speciellt dyra i inköp och ny kolfilterpatroner för ett snitt på 250 kr per år kan man väl ta ifall fiskarna mår mycket bättre av det...

                          Förstod jag det rätt med att det skulle ta bort 90% av kloraminet?!
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #58
                            Vad skall man köpa Clas eller Julas kolfilter?

                            Var och köpte lite nya fiskar hos Kent i Nol och innan jag byter vatten tänkte jag införskaffa ett kolfilter.

                            Frågan är ifall man skall köpa Clas eller Julas variant?

                            Tänkte åka snart så någon som har en åsikt?!
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #59
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Var och köpte lite nya fiskar hos Kent i Nol och innan jag byter vatten tänkte jag införskaffa ett kolfilter.

                              Frågan är ifall man skall köpa Clas eller Julas variant?
                              Det blev Clas Ohlsons version... skulle ha några andra grejor där också.

                              Med alla pryttlar och kopplingar blev det faktiskt 620 kr... vilket var något mer än jag tänkt mig.

                              Men förhoppningsvis kommer fiskarna att må ännu bättre och då är jag nöjd!
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                #60
                                Blev några hundralappar billigare än det kolfilter som jag köpte i somras (Callidus), så om det är lika bra har du gjort en bra affär.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...