VF Påfåglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #16
    Och stämmer bra med bilden i Spix och Agassiz, 1829!

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      #17
      Kajjjan här på forumet hade väl några VF påffar för mindre än ett år sedan... Minns jag rätt köpte han dem i Köpenhamn... Kan tom ha varit på neonfisken...

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #18
        Ser att tråden har väckts till liv igen. Jag skaffade fyra stycken VF små på Akvarielagret i samband med stämman ifjol. En tynade snabbt bort med de övriga tre mår fint. De bor tillsammans med lite olika uruguayfirrar (C.lepidota, A. facetus mm) och utvecklas bra. Det är betydligt mörkare firrar än de odlade och jag tror att de blir fina när de blir stora. Nu är de en bit över decimetern.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Aha, kan du skaka fram lite bilder?

          Vi har ett riktigt vetenskapligt råd i artregistergruppen nu med både Ola Svensson och Erik Åhlander och det är super!! Tyvärr har de ju åsikter om allt

          Lite funderingar finns kring just Astronotus.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            #20
            *do share*!
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Ser att tråden har väckts till liv igen. Jag skaffade fyra stycken VF små på Akvarielagret i samband med stämman ifjol. En tynade snabbt bort med de övriga tre mår fint. De bor tillsammans med lite olika uruguayfirrar (C.lepidota, A. facetus mm) och utvecklas bra. Det är betydligt mörkare firrar än de odlade och jag tror att de blir fina när de blir stora. Nu är de en bit över decimetern.
              Vet du från vilken del av Sydamerika de kommer?

              Kommentar

              • Robidobban
                Användare
                • oktober 2011
                • 61

                #22
                I somras så hade Imazo VF påfåglar, vet dock inte om det finns några nu.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Har för mig att de är från Colombia.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #24
                    Jag har ett utskick från Glaser med bild på deras VF påffar. De kommer från Colombia och är lika den vanliga akvariepåfågeln, dvs den som Erik anser är en obeskriven art.

                    Martinrw:s bilder visar den som Erik anser är den äkta ocellatus. Den förekommer i Peru så egentligen är det lite märkligt att den aldrig exporterats även om den saknats på Brasiliens vitlista - samlas det inte akvariefisk i Ucayali?

                    Kommentar

                    • martinrw
                      Användare
                      • maj 2003
                      • 58

                      #25
                      "Martinrw:s bilder visar den som Erik anser är den äkta ocellatus. Den förekommer i Peru så egentligen är det lite märkligt att den aldrig exporterats även om den saknats på Brasiliens vitlista - samlas det inte akvariefisk i Ucayali?"

                      Jo det gor det, fisk hamtas fran floden och exporteras fran denna lokal inte sa langt utanfor Iquitos:







                      Senast redigerad av martinrw; 27 januari 2012, 18:55.
                      Massor av malawi

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        Jag har ett utskick från Glaser med bild på deras VF påffar. De kommer från Colombia och är lika den vanliga akvariepåfågeln, dvs den som Erik anser är en obeskriven art.

                        Martinrw:s bilder visar den som Erik anser är den äkta ocellatus. Den förekommer i Peru så egentligen är det lite märkligt att den aldrig exporterats även om den saknats på Brasiliens vitlista - samlas det inte akvariefisk i Ucayali?
                        Jag har kollat lite. Det är inte säkert att det är en obeskriven art, men det enklaste är att låtsas att det är det. Det är i alla fall inte A. ocellatus.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Jag hittade 3st vf påfåglar i höst, men är väl inte fullt så lyrisk över dem som en del andra här. Jag har dem i ett kar med 4 vanliga röd tiger och inte är det vf-påfåglarna man tittar mest på. Både utseendet och beteendet lämnar en del kvar att önska, tycker i alla fall jag. Däremot är de säkert kalasbra om man vill ha lek då odlade ska vara lite knepigare vad jag har hört.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #28
                            Ursprungligen postat av Big_Sal
                            Kajjjan här på forumet hade väl några VF påffar för mindre än ett år sedan... Minns jag rätt köpte han dem i Köpenhamn... Kan tom ha varit på neonfisken...
                            Ursprungligen postat av FI
                            Jag hittade 3st vf påfåglar i höst, men är väl inte fullt så lyrisk över dem som en del andra här. Jag har dem i ett kar med 4 vanliga röd tiger och inte är det vf-påfåglarna man tittar mest på. Både utseendet och beteendet lämnar en del kvar att önska, tycker i alla fall jag. Däremot är de säkert kalasbra om man vill ha lek då odlade ska vara lite knepigare vad jag har hört.
                            Ja, jag köpte 4 st påstått VF på Neonfisken för ett-ettochetthalvt år sedan, Rio Putuomayo påstods det. Jag säger "påstods det" eftersom jag började tvivla lite efter en diskussion här på forumet. Det som gjorde mig mest konfunderad var teckningen på den ena, enfärgat rödgul på kroppen - såg mer ut som en odlingsform. Sen hade man en hel kull småttingar, ett 100-tal, och med min ringa kunskap om hur det går till när de fångar VF tycker jag det är märkligt att man lyckas fånga en hel kull yngel - det skulle inte jag fixa i mitt kar ens. Hursomhelst, slutsatsen var att de var sjöodlade. De andra 3 hade nämligen klara drag av VF med de där röda ringarna, eller åtminstone delar av de röda ringarna, på ryggfenorna. En var speciellt vacker.
                            Men annars var jag inte speciellt imponerad av dem. Inte speciellt vackra, två av dem riktigt tråkiga rent av. Skygga till max.
                            Mitt stora (odlade) par brydde sig inte om dem heller.
                            Inget kul alls - de fick flytta.

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Ja, jag köpte 4 st påstått VF på Neonfisken för ett-ettochetthalvt år sedan, Rio Putuomayo påstods det. Jag säger "påstods det" eftersom jag började tvivla lite efter en diskussion här på forumet. Det som gjorde mig mest konfunderad var teckningen på den ena, enfärgat rödgul på kroppen - såg mer ut som en odlingsform. Sen hade man en hel kull småttingar, ett 100-tal, och med min ringa kunskap om hur det går till när de fångar VF tycker jag det är märkligt att man lyckas fånga en hel kull yngel - det skulle inte jag fixa i mitt kar ens. Hursomhelst, slutsatsen var att de var sjöodlade. De andra 3 hade nämligen klara drag av VF med de där röda ringarna, eller åtminstone delar av de röda ringarna, på ryggfenorna. En var speciellt vacker.
                              Men annars var jag inte speciellt imponerad av dem. Inte speciellt vackra, två av dem riktigt tråkiga rent av. Skygga till max.
                              Mitt stora (odlade) par brydde sig inte om dem heller.
                              Inget kul alls - de fick flytta.

                              //Kaj
                              Jag har liknande erfarenheter. Mina vf var från början kolsvarta med knallvita linjer, några månader senare är de mer gråaktiga och inte överdrivet vackra om man säger så. Från början var de även oerhört skygga, vilket rimmar rätt illa med hur man brukar förvänta sig att påfåglar är, detta försvann dock då jag skaffade odlade också. Det tråkiga är däremot att de inte alls kan stå sig i hierarkin med de övriga, de odlade bossar runt de vildfångade precis som de vill. Dessutom växer de långsammare också. :/
                              Hade man haft ett kar med enbart vf så hade det kanske fungerat bättre, förutsatt att man får bort skyggheten.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                Användare
                                • september 2006
                                • 796

                                #30
                                Om man har gott om tid att pyssla, kan man göra en piffig Astronotus-väska. Jag sydde en till min hustru i present för en massa år sedan. Mycket uppskattat!


                                Kommentar

                                Arbetssätt...