Vad vill vi med Forumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Vad vill vi med Forumet

    Jag tycker att det är dax att ställa några frågor

    Hur vill vi att forumet ska se ut i framtiden??

    Vad vill just du ha ut av att hänga här??
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Jag hänger på NCS forum därför att:

    1. Jag har ett specialintresse inom akvaristiken som gäller just ciklider. Därför vill jag ha en community som i första hand tar upp ciklidfrågor men som även rymmer diskussioner om andra fiskar utifrån tex tankar om exempelvis biotopakvarium.

    2. Jag vill att forumet ska ge "spetskompetens", det vill säga utbyte av information som är på en nivå över nybörjarens men ändå inte bara för vetenskapsmän eller ett litet antal "gurus". Jag vill att NCS ska vara en gymnasieskola/högskola, inte en grundskola. Det innebär ändå att forumet ska kunna ge råd till besökare med lite eller olika erfarenhet av akvaristik men besökarna ska ändå förutsättas ha en "grundskoleutbildning". Därmed inte sagt att vi inte ska hjälpa och stimulera rena nybörjare som hittar hit.

    3. Jag vill att forumets ska stimulera och verka för hobbyister som prioriterar att se hur ett stycke natur fungerar och vill försöka efterlikna detta.

    4. Jag vill att forumet ger chansen att skapa ett kontaktnät IRL. Exempel på detta är Växjöakvaristernas träffar, ciklidstämman, försöken till träff för SA-folket med mera.

    Var det ungefär detta du eftersökte LN?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Ett forum är väl till för utbyte av erfarenheter akvarister emellan samt tips om allt som rör hobbyn,där både nybörjare och mer erfarna kan ge och ta av varandra erfarenshetsmässigt,/Ann-Mari

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #4
        Det är nästan så man blir rörd...
        Ser i mina ögon ut som NSC´s verksamhetsidé.. Kunde inte sagt det bättre själv.
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Jag hänger på NCS forum därför att:

        1. Jag har ett specialintresse inom akvaristiken som gäller just ciklider. Därför vill jag ha en community som i första hand tar upp ciklidfrågor men som även rymmer diskussioner om andra fiskar utifrån tex tankar om exempelvis biotopakvarium.

        2. Jag vill att forumet ska ge "spetskompetens", det vill säga utbyte av information som är på en nivå över nybörjarens men ändå inte bara för vetenskapsmän eller ett litet antal "gurus". Jag vill att NCS ska vara en gymnasieskola/högskola, inte en grundskola. Det innebär ändå att forumet ska kunna ge råd till besökare med lite eller olika erfarenhet av akvaristik men besökarna ska ändå förutsättas ha en "grundskoleutbildning". Därmed inte sagt att vi inte ska hjälpa och stimulera rena nybörjare som hittar hit.

        3. Jag vill att forumets ska stimulera och verka för hobbyister som prioriterar att se hur ett stycke natur fungerar och vill försöka efterlikna detta.

        4. Jag vill att forumet ger chansen att skapa ett kontaktnät IRL. Exempel på detta är Växjöakvaristernas träffar, ciklidstämman, försöken till träff för SA-folket med mera.

        Var det ungefär detta du eftersökte LN?
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jasg skulle önska mer "tryck" i forumet där folk nästan slåss om att hjälpa nybörjare och där folk sitter och funderar på vad se skulle kunna kasta ut för köttben för folk att ta hand om. Det är när det är så som de rejält intressanta diskussionerna (för mig) dyker upp, men det är nog när det är så som forumet är mest uppskattat och de flesta av Pers punkte uppfylls.

          Hur fixar man detta? Svara på ALLA frågor som ni kan och ställ nya frågor om vadsomhelst. Förra veckan svarade jag på alla obesvarade inlägg gjorda de senaste veckorna. Två intressanta grejer hände:

          Forumet är dessutom den allra viktigaste "rekryteringsbasen" för artiklar till Ciklidbladet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Jag vill också säga att akvariehobbyn är Sveriges största inomhus hobby/Ann-Mari

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Jag vill också säga att akvariehobbyn är Sveriges största inomhus hobby/Ann-Mari
              Efter TV-tittande då kanske...

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                ...och sex!
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  vad se skulle kunna kasta ut för köttben för folk att ta hand om. Det är när det är så som de rejält intressanta diskussionerna (för mig) dyker upp,

                  Forumet är dessutom den allra viktigaste "rekryteringsbasen" för artiklar till Ciklidbladet.
                  Hej!
                  Köttben kan ju vara lite olika beroende på vem man frågar. Ett köttben för mig var boken Viviparous Fishes av Mari Carmen Uribe och Harry J Grier från ett symposium i Mexiko. Till delar långt över mitt eget kunnande, men intressant, om man är nyfiken på levandefödare.
                  En medlemstidning ska ju täcka hela spektrat från nybörjare och uppåt, så köttbenen kan ju vara svåra att hitta.
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av Per Bjellert
                    Var det ungefär detta du eftersökte LN?
                    Exaketmundo.

                    Jag vill höra vad deltagarna vill o inte vill.

                    1. Jag anser att vi behöver ta hand om nyanlända forumsanvändare på ett bättre sätt än vi gör idag. För att jag anser att det är vår enda chans att bibehålla forumet överhuvud taget. Vi som hänger här ofta tycker jag har större ansvar att svara på nya användares frågor. Nu menar ja inte att vi nödvändigt vis behöver gulla med kramhälsningar men ett/flera enkla svar borde vi kunna prestera lite oftare. Helt enkelt bemöta frågorna på samma sätt som vi själva vill bli bemötta om vi besöker ett nytt forum.

                    2. Jag vill ha en plats att utbyta erfarenheter på angående akvarium i allmänhet och ciklider i synnerhet. Då menar ja inte bara possitiva saker utan även ta lärdom av andras misstag. Här tycker jag att vi kan och bör leda utvecklingen inom ciklidhobbyn. Vår inriktning bör ha som mål att vara det självklara forums-alternativet.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Vi måste kanske oxå behöver klura ut några knep som lockar fram nya registrerade forumsanvändare.
                      Som exempel så har mina husbyggartrådar över 100.000 besök. Jag försöker få nya människor att yttra sig men det är tydligen ett för stort steg att registrera sig.

                      Har ni/någon några bra tips hur vi kan öka registreringen???
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Jag vill höra vad deltagarna vill o inte vill.
                        Det jag inte vill ha är en massa "tjaffs" iform av "omotiverad" nedklankning på andras inlägg, särskilt om det egentligen handlar om vem som skriver och inte vad som skrivs. Annars vill jag faktiskt ha "allt". Jag är väldigt intollerant mot intollerans
                        Ursprungligen postat av LN
                        Vi som hänger här ofta tycker jag har större ansvar att svara på nya användares frågor.
                        Håller helt med, men vi borde starta trådar i större utsträckning också. Jag är själv "kass" på detta.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • nils42
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 931

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Jag försöker få nya människor att yttra sig men det är tydligen ett för stort steg att registrera sig.

                          Har ni/någon några bra tips hur vi kan öka registreringen???
                          Hej!
                          Hur många av våra egna medlemmar är registrerade här och hur många har i så fall yttrat sig? Jag tror kanske att vi överskattar internetanvändandet, eller så kan jag ju ha helt fel. Är det någon som vet?
                          Hälsn Nils

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Hur många av våra egna medlemmar är registrerade här och hur många har i så fall yttrat sig? Jag tror kanske att vi överskattar internetanvändandet, eller så kan jag ju ha helt fel. Är det någon som vet?
                            Hälsn Nils
                            De som tror att majoriteten av NCS medlemmar även går in på forumet har självklart överskattat internetanvändandet.

                            Det LN menar är snarare alla dessa som är registrerade och som läser men som inte skriver, samt de som endast läser. Det startades en "Vilka är ni som är registrerade med som inte skriver?" tråd en gång, och det var massor med folk som helt plötsligt skrev "hej". Och som LN skriver, många trådar är lästa väldigt många gånger!

                            Personligen är jag helt övertygad om att det är via Internet som NCS övelevnad tryggas. Vi måste ha medlemmar och det är på Internet folk hittar oss.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #15
                              Vet inte om jag håller med om att registreringen är låg. Snarare har den på senare tid ökat.

                              Gjorde en snabb uppföljning på antalet registreringar under sommarperioden (2008-07-01 fram till idag 2008-09-1 och då har 134 nya användare registrerat sig under dessa 2,5 månadar varav 34 st hittills denna månad.

                              Problemet är snarare att få dessa nyregistreringar mer aktiva av forumet så att de känner sig hemma och vågar komma med i diskussionerna.

                              Har för Webbinfoansvarig föreslagit någon typ av Mentorskap som man skulle kunna skapa, så att helt nya kan få en ledsagare som stöttar under den första "kritiska" tiden. Vet inte om det är rätt grepp att ta, men jag vet att det använts framgångsrikt på andra forum. Mentorskapet kräver ju dock att aktiva forumsdeltagare kan tänka sig att ställa upp som Mentorer.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...