Billiga vita lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Billiga vita lysrör

    Hejsan,

    Jag tyckte att det fanns för få lysrörastrådar

    Nu har ju även jag förstått att biliga rör från Claes Olson gör att malawi- och viktoriaciklider inte riktigt kommer till rätta. Jag antar att man bör ha "vita" rör snarast anpassade till saltvatten. Röda eller blå rör är inte min grej.

    Vilka billiga alternativ finns det? Var i Göteborg eller nätet finns de att skaffa?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    kolla denna tråd
    Igår köpte jag ett 36 w lysrör från Biltema. Denna kallades för "dagsljus" och är avsedd för "växthus mm". Gillar ljuset skarpt, kantänka blir denna lika känd i akvariesammanhang som biltemas blästersand. Å priset då, fick ge hela 29,90 svenska riksdaler.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Du kan få ett knippe flong nya biltema-rör av mig Ola om du ändå skall hämta fisk. Du kommer kräkas när du ser ljuset i akvariet, men det kanske du står ut med?
      Tony Englund

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Du kan få ett knippe flong nya biltema-rör av mig Ola om du ändå skall hämta fisk. Du kommer kräkas när du ser ljuset i akvariet, men det kanske du står ut med?
        Det var ju vita rör jag ville ha... Nu har jag gula och det blir snyggt på sydamerikaner men jag vill ha vita. Inte röda, inte blå, inte gröna och sam sagt inte gula. Vita dvs. dagsljus.

        Med billiga menade jag inte billigaste, utan snarast akvarierör eller liknande som det inta tas fantasipriser för.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 16 september 2008, 12:31.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Phillips TLD-896 är daylight rör med bästa möjliga färgåtergivning och ett resonabelt pris. Dessutom hyffsat bra lumes/watt.

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Jag skulle välja dessa rör för att dom ej förvränger färgen på fisken.TLD 840,940 eller 965 för det bästa ljuset.En sak som är bra med dessa rör är att dom tappar bara 5 % fram till dom slocknar.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Då kommer den självklara följdfrågan: Var köper jag TLD 840,896, 940 eller 965 (i GbG-området) och vad är det för skilnad på dem?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                #8
                Philips TLD 965 är vitt och bra ja. Finns hos alla lampaffärer för typ 60-70kr, och växterna växer bra under det också.

                Annars är 840:n min favorit. Den är ett mellanting mellan 827-rören och 965, inte väldigt gult men inte heller väldigt vitt ljus. Gör växterna mycket snygga också, till skillnad från t.ex. Aquarelle och liknande som jag tycker ger ett otroligt fult ljus (nu lär man ju bli bränd på bål).

                Kommentar

                • patrickeriksson
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 355

                  #9
                  I ett av mina kar kör jag med ett rör som heter Phillips Daylight Deluxe, kan det vara TLD 965? Det är en aning för gult för min smak så jag kombinerade med ett blått actinic rör. Kombinationen blir ett bra ljus som påminner rätt mycket om de 11000 K dagljus rör som jag kör med i en del andra kar, fast bra mycket billigare.
                  Patrick Eriksson

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Kelvintalet är det som skiljer dom åt .965 6500k och sedan går det neråt.Kan säga som så att dessa rör förvränger ej objektet,det blir exata färger som är så nära dom naturliga på objekten.Vissa tandtek.vet jag använde dessa rör för att få samma nyans på löständer ihop med orginalen.
                    mvh Mats
                    Senast redigerad av Mats; 16 september 2008, 23:27.
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • april 2002
                      • 865

                      #11
                      Jag röstar också för 965: or. Kan kännas lite gult för oss som är vana vid Aquarelle/Aquastar etc, men det är egentligen ett av de vitare rören och kameror verkar ha enkelt att få färgerna rätt vilket tyder på bra färgåtergivning.

                      Jag kommer nog fasa ut mina blåare trifosfor mot 965: or vad det lider även om dom inte är superbäst vad gäller att gro växter. Däremot fullt tillräckliga.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...