1 kar med delvis två plan, går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    1 kar med delvis två plan, går det?

    om jag nu vill ha ett grundområde i karet och en större grotta, går det att kombinera i samma kar? är det möjligt att ha en mellanbotten på cirka halva vattenhöjd i cirka en fjärdedel av karet? genast kommer nästa fråga, hur håller jag rent under. är det då möjligt, att längst in placera en pump som ju i regel suger in där nere och sprutar ut där uppe? via en slang skulle jag kunna leda utströmmande vatten en bit in i karet så att övervåningen i stort sett är utan ström men kan hållas rent vid vattenbyte med hävert? någon som har kommentarer, sett, kanske till och med testat sådant? bilder, idéer, farhågor?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • hlafk

    #2
    använd utrymmet som filter.
    Silikonera fast en "glashylla" i akvariet där du vill ha den... borra ett hål i bakre hörnet(innan du silkonerar såklart) osså sätter du ett rör i där och silikonerar fast också så det blir helt tätt....sen fyller du hela utrymmet med en grov filtermatta och sätter fast ett pumphuvud på röret som sticker upp från "glashyllan"....sen staplar du sten framför filtermattan för att dölja det fula...
    hängde du med? det gjorde knappt jag

    BTW jag tror det är lättare att bygga med plexiglas iaf om man inte är glasmästare själv.

    kolla här

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      hej hlafk! även om ditt förslag är finurligt och väldigt lockande med låg skjötselfrekvens, känns det inte riktigt som om jag har hittat det jag vill ha. men jag kommer definitivt inte att dumpa det i första taget!

      om jag i min idé inte har någon sand alls i undervåningen utan bara några få grova sten och samtidigt ser till, att genomflödet in till pumpen är optimalt till exempel genom att ha två väggar där so att flödet in hela vägen till filtret blir som ett spegelvänt S i formen, det vill säga att vägen in i undervåningen och hela vägen till pumpen är lika smal och effektiv att suga med sig avföringen mm. så hoppas jag, att någon här kan tänka sig in i det och komma med något tips, link?!! ha det gott! chippog
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Hade ett projekt med att köra hästnosciklider, där tanken var att inreda karet så att det verkligen blev ett djupare parti samt en strandzon. Genomfördes bara delvis, men jag kom så långt att jag gjorde underdelen till strandzonen. Jag ville inte bygga upp det med sten (för tungt och bökigt) så jag sågade till ett par plastbackar (danska ölbackar), för att få själva uppbyggnaden till strandzonen. I dessa satte jag en hel del grov filtermatta (ville undvika att fisken sugs in där och inte kommer ut). Planen var sedan att stapla sten, grovt grus och grus ovanpå backarna så att strandzonen skapades, men där någonstans rann projektet "ut i sanden". Månne en idé att köra vidare på för din del.

        Ett krux med uppbyggnader av det slaget är att få slutresultatet att inte se ut som danska ölbackar i formen. Krävs en del sten och tålamod för att få till det. Alternativt kan man silicona fast frigolit att stapla stenen på, då lär inte fisken komma in i allafall. Ytterligare ett steg är att göra en egen bakgrund i frigolit/cement, som man sedan kan lägga stenen på.

        Har även sett kar i Tyskland som är byggda för att få till en strandzon. Karen har en delad botten, där ena sidan är vinklad uppåt om du greppar hur jag menar. Kräver iof lite mer av själva bänken, men tanken är fin. Borde gå att limma ett eget kar enligt samma princip.

        Nå, lite funderingar i allafall. Jag valde bort detta med att silicona fast glasskivor att bygga på, vill kunna göra om karet utan att behöva ta bort en massa silicon och glas.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 september 2008, 07:14.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • chippog
          Användare
          • augusti 2008
          • 251

          #5
          det vill jag nog kunna göra, kunna ta bort hela konstruktionen på ett enkelt sätt. övre planet skulle kunna ha en kant för att kunna ha sandbotten där. växter vill jag gärna också ha där. under ska inte vara någa växter men stenar och sand samt pumpen som suger vattnet in genom den där s-formade kanalen vars väggar skulle kunna vara av glas eller ätsat glas som det inte går att se igenom. hela den anordningen ska gå att lyfta upp och ut ur karet. jag ska försöka rita på det någon vacker dag och scanna in det hit. ha det!
          en kan bli beroende av att sitta framför karet

          Kommentar

          Arbetssätt...