Lek på Dvärggäddor (Crenicichla Regani)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldnor
    Användare
    • juni 2008
    • 99

    Lek på Dvärggäddor (Crenicichla Regani)?

    Jag har ett par av ovanstående firre, 10 och 8 cm. I början av veckan såg jag att honan hade ett "ägg-rör" ute. Dagen efter stod hon under en rot och vaktade, hon kom bara ut och åt snabbt om hon fick favoritmaten, annars stod hon kvar. Hela tiden i så granna färger det gick. Hannen verkade som vanligt. Har mollys och pansarmalar i karet och någon ampularia. Närmade sig de andra firrarna så blev dom bryskt ivägjagade. Detta upprepades i tre dagar. I dag var det inget dock, en pansarmal var under roten och letade käk, honan hade flyttat sig. Det fanns ingen ny plats hon försvarade. Hon hade fortfarande lekdräkt. Hannen hade nu lite mer lekfärg och hade tagit position högt upp på en rot, i en hålighet. Han verkade ovillig att lämna sin nya plats. Jag har rätt lite erfarenhet av dessa firrar och skulle därför gärna höra lite synpunkter/tankar. Bor på Gotland, har neutralt vatten och har laddat med rötter och torv. Jag uppfattade det som ett lekförsök, kan det stämma? Vilket är troligast, att det nu gått fel eller finns det ännu hopp? Jag vill så gärna hoppas att min objektivitet är begränsad...

    Skriv gärna nått om egna erfarenheter, jag har hittat rätt lite info på nätet.
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Troligtvis har äggen blivit uppätna på natten!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag tror tyvärr regani kräver väldigt lågt pH för att äggen ska kläckas. Om paret håller sams så kläcker de kanske fram några yngel ändå, en vacker dag.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Eldnor
        Användare
        • juni 2008
        • 99

        #4
        Reganilek

        Det är nog över för den här gången, tyvärr. Ingen av dom vaktar längre. Jag satte ett "lekljus" så jag tror de klarade natten i vart fall. Jag skulle gissa på just att äggen inte kläcktes pga pH:t. Hur skulle det fungera att sätta i en CO2-generator, det finns enkla för växternas skuld. Tror ni det skulle hjälpa? Har läst att det kan sänka pH något. Vad finns det för andra knep? Osmos känns som en stor utgift för en kull. Paret håller dock sams och befinner sig alltjämt till i samma hörn av akvariet. Fler lekar kan det nog bli, men kläcks inte äggen känns det trist. Bra och enkla knep efterfrågas...

        Kommentar

        • Eldnor
          Användare
          • juni 2008
          • 99

          #5
          På det igen

          Har mixtrat lite, köpte en extra hona. Tänkte att det kan vara bra med en fisk som aktiverar paret lite. Blandat resultat, honan som lekte dog, men det blev ett nytt par av de återstående. Hade läck på karet så dom fick flytta till ett mindre. Lade i eklöv och gör vattenbyten med vatten som stått i två veckor, hoppas att det skall göra vattnet mjukare och sänka pH lite. Har mätt med sticka och det verkar ligga mellan 6 och 7 nu, svårt att läsa av färgskalan. Nu har honan grävt en grop under en rot, denna gång kan jag se lite mer. Hon har försvarat sitt tillhåll aggressivt i fem dagar nu, sist gav hon upp efter tre. Hon tolererar hannen, men både mollisar och pansarmalar får sig ett tjuvnyp. Hon färgar för fullt hela tiden. Jag kan se rester av ägg på rotens undersida, och hon vaktar än. Det är ett bra tecken eller hur? Jag kan inte se ordentligt i botten på gropen, rätt frustrerande. Återkommer så snart nått mer händer, läste att de blir frisimmande efter så där 10 dagar.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Eldnor
            Hon tolererar hannen, men både mollisar och pansarmalar får sig ett tjuvnyp. Hon färgar för fullt hela tiden. Jag kan se rester av ägg på rotens undersida, och hon vaktar än. Det är ett bra tecken eller hur?
            Det är ett MYCKET bra tecken.

            Crenicichlayngel kräver enorma mängder levande foder så ENDA chansen är att kläcka fram massor av artemia, eller mata med mikromask eller liknande. Den ska vara nykläckt så sätt en ny var 12e timma (man kan hälla i nya ägg för kläckning var tolfte timma). Tänk på att du inte behöver kläcka så mycket åt gången.

            Ynglen dör troligen om du bara matar två gånger per dag så har du långt till jobbet kan det bli problem...
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Eldnor
              Användare
              • juni 2008
              • 99

              #7
              Aj då

              Det låter bra och dåligt, kul om det blir nått av leken. Tyvärr har jag lokal till firrarna och matar oftast en gång om dan. Använder inte levande artemia heller. Men gör ett försök, givetvis. Tar dom inte nått ickelevande foder, föräldrarna gör det? Får slänga upp en artemiaodling snarast om så är fallet, kanske går det inte ändå. Men, jag har ju inte sett några yngel än...

              Kommentar

              • patrickeriksson
                Användare
                • oktober 2007
                • 355

                #8
                Försök att få tag i en mikromask kultur. Maskarna klarar sig makalöst länge i vatten och kryper omkring i hela karet och då kanske det kan funka utan att du behöver mata så ofta.
                Patrick Eriksson

                Kommentar

                • Eldnor
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 99

                  #9
                  Bra tips

                  Vet nån i Stockholm som har mikromask, skall kolla om det går att skicka. På Gotland blir det nog svårt. Men jag har lite grepp om artemiaodling nu, om det finns ägg att uppbringa skall det nog gå bra.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eldnor
                    Vet nån i Stockholm som har mikromask, skall kolla om det går att skicka. På Gotland blir det nog svårt. Men jag har lite grepp om artemiaodling nu, om det finns ägg att uppbringa skall det nog gå bra.
                    Får du bara tag i en startkultur micromask så är det både busenkelt och funkar kanon. Men kanske artemian måste igång också - för från startkultur till första skörd av micromask tar det en liten stund...nån vecka iallafall!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eldnor
                      Det låter bra och dåligt, kul om det blir nått av leken. Tyvärr har jag lokal till firrarna och matar oftast en gång om dan. Använder inte levande artemia heller. Men gör ett försök, givetvis. Tar dom inte nått ickelevande foder, föräldrarna gör det? Får slänga upp en artemiaodling snarast om så är fallet, kanske går det inte ändå. Men, jag har ju inte sett några yngel än...
                      Du kan testa med att mixa vuxen artemia. De kan få smak på det med hjälp av den nykläckta. Min crenicichlayngel (inte regani) har huggt som gäddor och dött foder har det inte ens tittats åt. Men de tog vuxen fryst artemia när de var stora nog för det.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Eldnor
                        Användare
                        • juni 2008
                        • 99

                        #12
                        Tack för tipsen

                        Det är skönt med någon att fråga och få snabba svar, tack för det! Jag skall göra vad jag kan och startar en artemia-odling imorgon. Men först skall jag bara ha lite frisimmande smågäddor, tummarna är hållna så de värker...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Har intet att tillägga i foderfrågan, men vill bara önska lycka till - skoj med lek på dem, och ännu roligare med yngel!! Har letat lite efter den arten, men sist jag hittade den var det bara hannar...

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Jag tror att zoomässan fortfarande har nått par kvar.. ring och kolla!!
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Eldnor
                              Användare
                              • juni 2008
                              • 99

                              #15
                              Attans!!

                              Har god lust att ta i lite mer, men det borde man väl inte. Nu har hon slutat vakta och simmar runt lite. Troligen är det över för den här gången. Jag får lust att skaffa ett gäng guppies istället...

                              Men det skall ju vara en utmaning, annars är det inte så skoj. Och nu puttrar min artemi-odling till glädje för andra firrar...

                              Det går väl ett nytt tåg och då kommer mer rapporter, tack för denna gång.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...