hjälp med kylning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • figge
    Användare
    • juli 2004
    • 112

    hjälp med kylning

    Halloj,

    Jag skulle behöva lite ideér för kylningen av mitt akvarium på 450l, skall försöka få till en kylperiod nu under vintern, fiskarna klarar ner till 10C

    Akvariet står väggivägg mot balkongen, har redan borrat upp ett hål ut dit.
    Tanken är att pumpa ut vatten till balkongen där det kyls ner o in till akvariet igen. Vad tror ni om att vattnet får cirkulera runt i aluminiumrör/kopparrör där ute o in igen. hur mycket rör?typ av rör? pumpstorlek?
    Tror ni det blir häftiga tempratursvägningar under natt/dag?

    Någon som har testat?
    alla synpunkter tips mottages
    Mvh
    Fredrik
  • JohanP
    Användare
    • september 2006
    • 118

    #2
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls med din fråga för jag har inga erfarenheter som går att koppla till ditt projekt.

    Anledningen till att jag ändå skriver är det "som redan är gjort", nämnligen hålet i väggen. Den ena delen av det stora svenska företag jag jobbar på ser sånt här och liknande dagligen(inte jag dock, men jag hör mycket hur snacket går). Tänk dig riktigt noga för, hål i väggen, vattenrör, temperaturskillnader, kondens, fuktskador, mikrobiell påväxt med mera.

    Jag säger inte alls att det blir så, men tänk efter före
    Senast redigerad av JohanP; 11 september 2008, 18:14.

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Jag har inte heller så mycket att tillföra. Dock bör du undvika kopparslinga. Nya kopparrör har ju ställt till det för många akvarister med förgiftningssymptom hos fiskarna. Även om du skulle använda gamla och ingångna kopparrör så känns det som lite hazard.

      Spontant håller jag med Johan om att det finns stor risk för kondensbekymmer.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Ja hade kört med 25 meter 1/2" trädgårdsslang som ligger i en vattenbalja på balkongen.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Smart LN! Då kan man ha frysskyddsmedel i baljan. Kvar är problemet med kondens...
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Sen hade ja lagt en doppvärmare i baljan, petat i en termostat och kört värmaren på +3.

            Sen hade ja kört pumpen som driver "kylavattenkretsen" över en annan termostat som fimpar pumpen vid + 8`.

            Sen för att komma runt kondensen på glaset så kan man kanske klä in baljan i frigolit. Kan ju vara som så att daggpunkten är så låg i smällkalla vintern att det inte behövs men det hänger lite på vilken ventilation du har i akvarierummet.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Slagskott
              Användare
              • maj 2007
              • 180

              #7
              Faktum är att jag har problem med kylningen av mitt kar också, eftr en veckas semester med avstängd ljusramp/ingen doppvärmare så stod teempen på 31 grader...
              Nu börjar det dock stadga sig men det beror på att det är höst.
              Har legat ute på jobb om veckorna förut och kärringen är inget vidare på akvariestik så hon har haft ljuset släckt, därmed dödat nästan alla mina växter.

              Vad göra ?
              – Säger man Mark eller Marc?
              – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
              ---
              Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

              Kommentar

              • figge
                Användare
                • juli 2004
                • 112

                #8
                Ursprungligen postat av JohanP
                Jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls med din fråga för jag har inga erfarenheter som går att koppla till ditt projekt.

                Anledningen till att jag ändå skriver är det "som redan är gjort", nämnligen hålet i väggen. Den ena delen av det stora svenska företag jag jobbar på ser sånt här och liknande dagligen(inte jag dock, men jag hör mycket hur snacket går). Tänk dig riktigt noga för, hål i väggen, vattenrör, temperaturskillnader, kondens, fuktskador, mikrobiell påväxt med mera.

                Jag säger inte alls att det blir så, men tänk efter före
                Jojo det är ju därför jag skriver för att reka lite om det går genomföra...hålet i väggen är för att få ut el på balkonkgen men kan lika väl användas för en slang, jag alltså inte skadat fastigheten o gjort ett stort hål hehe
                vattenrör m.m oroar jag mig inte mer än att ha ett ytterfilter..
                Men kondens som ni pratar om...menar ni kondens på frontrutan eller pratar ni om kondens i hela rummet? det första kan jag leva med, det andra är värre!!

                Kommentar

                • figge
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 112

                  #9
                  Innan jag börjar spåna på en själva tekniska lösningen kanske vi kan lösa kondensfrågan först?
                  Akvariet står förresten i sovrummet så det är inget rum som tål fukt.
                  Är ett http://www.juwel-aquarium.de/en/trigon.htm?cat=23 med hyfsade täckglas.
                  Så frågan är kommer det avdunsta mycket vatten om jag t.ex skulle kunna få ner tempraturen till 15C?

                  Kommentar

                  • JohanP
                    Användare
                    • september 2006
                    • 118

                    #10
                    Nej, nej, jag förstår att det inte är fråga om något stort hål du har gjort.

                    Det kanske i och för sig är listigt att göra hålet/hålen för vattenslangarna lite större så att isolering också får plats i hålet. Jag har nämnligen väldigt svårt att föreställa mig att det inte skulle bli kondensbildning på en slang eller ett rör som går från rumstemperatur ut till en balkong, och självfallet samma sak när det kommer tillbaka in i rummet.

                    I mitt inlägg tänkte jag ingenting på kondens på rutan eller i rummet. Det går ju givetvis att räkna på den saken när man har parametrarna klara.

                    Ursprungligen postat av figge
                    Jojo det är ju därför jag skriver för att reka lite om det går genomföra...hålet i väggen är för att få ut el på balkonkgen men kan lika väl användas för en slang, jag alltså inte skadat fastigheten o gjort ett stort hål hehe
                    vattenrör m.m oroar jag mig inte mer än att ha ett ytterfilter..
                    Men kondens som ni pratar om...menar ni kondens på frontrutan eller pratar ni om kondens i hela rummet? det första kan jag leva med, det andra är värre!!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Om ytan är +10´c så behöver du bara ha 9 gram/m3 vatten i luften



                      för att det ska börja rinna kondens från akvariet (alla kalla ytor).
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • figge
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 112

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Om ytan är +10´c så behöver du bara ha 9 gram/m3 vatten i luften



                        för att det ska börja rinna kondens från akvariet (alla kalla ytor).
                        *Tänker* *Tänker lite mer* under vintern är luftfuktigheten lägre=bra, men o andra sidan höjs väl luftfuktigheten genom att bara ha en akvarium stående i ett rum så jag antar att jag säkert kommer ha 9gr/m3 så kondens kommer bildas, fast på dom kalla ytorna på akvariet. Det är väl egentligen inte så farligt, man får torka av ibland.
                        Det jag har varit orolig för är att det skal bli kondens i hela rummet men det verkar som det är de kalla ytorna som komemr bli fuktiga, right?

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Right
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Slagskott
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 180

                            #14
                            En crazy idé... kylskåp som man borrar i, lång slang som man drar igenom kylet och tätar noga och som via en akvariepump pumpas genom kylen och ut igen.
                            Sen någon sensorhistoria som bryter strömmen till pumpen när önskad temperatur nåtts?
                            (kan ju vara en liten kyl..eller sketliten frys..kanske ?)
                            – Säger man Mark eller Marc?
                            – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                            ---
                            Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                            Kommentar

                            • figge
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 112

                              #15
                              Halloj,

                              Kan ni rekommendera en bra pump för att cirkulera runt vattnet? Det krävs nog en del kapacitet för att cirkulera runt vattnet i ca 20m slang? Vill inte lägga ut för mycket pengar..
                              Kan den stå utanför akvariet är det ett plus, Jag har en fluval ytterfilter på ca 1200l (tror jag) som jag inte använder, kanske funkar om jag tar bort filtermatrialet i den?
                              Men en cirkulationspump skulle nog vara det allra bästa.

                              Häls
                              Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...