Apistogramma sp."gigas"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    Det handlar väl om en expedition till ett område som inte utforskats? Det går väl inte "ta hem fisk" eller "samimportera"? Firrarna ligger med största sannolikhet i sprit nummera. Som jag förstår det är enda möjligheten att få tag på dem just nu att själv åka dit och fånga. Fast man kan ju hoppas att jag har fel.

    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det handlar väl om en expedition till ett område som inte utforskats? Det går väl inte "ta hem fisk" eller "samimportera"? Firrarna ligger med största sannolikhet i sprit nummera. Som jag förstår det är enda möjligheten att få tag på dem just nu att själv åka dit och fånga. Fast man kan ju hoppas att jag har fel.

      http://silurus.acnatsci.org/ACSI/fie...tion/Home.html
      Hoppas definitivt att du har fel Ola. Eftersom det importeras en del fisk från Brasilien som typ Santarem så tänkte jag att någon som har kontakt med de importörerna kanske kunde hitta någon lokal "fiskare" som kunde fixa fram arterna.

      Nu ser det ju ganska ljust ut eftersom som vi börjar bli ett par stycken som visat intresse och eftersom VF Apistogrammor brukar ligga på mellan 100 och 300 spänn i vanliga fall så borde det ekonomiskt inte vara så omöjligt om vi bara hittar en lokal kontakt. Men det är väl den svåra nöten att knäcka.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • April 2002
        • 327

        #18
        En ide vore kanske att kontakta (forst och framst) forskarna som var med pa den expeditionen?.....eller andra forskare i Brasilien.
        De vet nog (bast av alla) hur pass illa det ar och om det finns en "naturlig alternativ" trots dammen....
        Annars vore det inte fel att kontakta nagon exportor eller till och med nagon brasiliansk (akvarist) forum?
        Felipe

        Kommentar

        • Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

          #19
          Ursprungligen postat av Ola
          Det handlar väl om en expedition till ett område som inte utforskats?
          Ja, när det gäller vetenskapligt utforskat, annars så fångas en hel del utav dessa arter för export inom akvariehandeln dock inte "Apistogramma "Giga".

          Det går inte importera arter som inte finns med på Brasiliens positiva lista för export, ca 180 arter inklusive ett fåtal släkten med obeskrivna arter tex. Peckoltia sp eller Ancistrus sp så är det tillåtet att exportera alla i det släktet.

          Man får inte heller åka dit och fånga för att föra ut andra arter som inte är med på listan, och även om man vill föra ut godkända arter måste man ha de tillstånd som krävs...annars riskerar man att åka dit som vissa andra gjort.

          För att få tillstånd att odla arter som inte är tillåtna för export i bevarande syfte krävs att organisationen bakom ingår i ett vetenskapligt syfte och då helst i Brasilien, eller arter som anses som matfisk får odlas kommersiellt och säljas vidare främst inom landet.

          Brasilien har en massa regler som både skyddar och missgynnar skyddet för deras natur.

          Mvh Janne
          Senast redigerad av Janne E; 10 September 2008, 17:27.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #20
            Ursprungligen postat av Olorin
            Hoppas definitivt att du har fel Ola. Eftersom det importeras en del fisk från Brasilien som typ Santarem så tänkte jag att någon som har kontakt med de importörerna kanske kunde hitta någon lokal "fiskare" som kunde fixa fram arterna.

            Nu ser det ju ganska ljust ut eftersom som vi börjar bli ett par stycken som visat intresse och eftersom VF Apistogrammor brukar ligga på mellan 100 och 300 spänn i vanliga fall så borde det ekonomiskt inte vara så omöjligt om vi bara hittar en lokal kontakt. Men det är väl den svåra nöten att knäcka.
            Jag tror att du underskattar problemen. Santarem som du nämner som exempel är en större stad med djupvattenhamn, flygplats etc.
            Dessa fiskar har fångats i ett mer eller mindre outforskat område. Mao finns det inga vägar, landningsbanor eller farbara floder i närheten. Att få ut fisk levande är alltså svårt och dyrt. Brasilien är ett oerhört stort land och i många delar är transportmöjligheterna mycket begränsade.

            Efter att bilderna publicerats finns uppenbart ett internationelt intresse för arten, om detta leder till export lär priserna ligga långt över 100-300 kr.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

              #21
              Ursprungligen postat av Olof
              Dessa fiskar har fångats i ett mer eller mindre outforskat område. Mao finns det inga vägar, landningsbanor eller farbara floder i närheten.
              Nja, expeditionen utgick från Sao Paulo med bil till Cuiaba, från Cuiaba färdades man på BR163 tills man nådde Serra do Cochimbo som var deras mål. Det finns gått om småvägar i området och Rio Curua rinner utmed huvudvägen. Fiskar från det här området fångas av lokala fångstmän som sedan levererar till uppköpare från Cuiaba, därifrån flygs fisken till exportörerna tex. i Belem, Manaus eller Sao Paulo.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #22
                Ursprungligen postat av Janne E
                Ja, när det gäller vetenskapligt utforskat, annars så fångas en hel del utav dessa arter för export inom akvariehandeln dock inte "Apistogramma "Giga".

                Det går inte importera arter som inte finns med på Brasiliens positiva lista för export, ca 180 arter inklusive ett fåtal släkten med obeskrivna arter tex. Peckoltia sp eller Ancistrus sp så är det tillåtet att exportera alla i det släktet.

                Man får inte heller åka dit och fånga för att föra ut andra arter som inte är med på listan, och även om man vill föra ut godkända arter måste man ha de tillstånd som krävs...annars riskerar man att åka dit som vissa andra gjort.

                För att få tillstånd att odla arter som inte är tillåtna för export i bevarande syfte krävs att organisationen bakom ingår i ett vetenskapligt syfte och då helst i Brasilien, eller arter som anses som matfisk får odlas kommersiellt och säljas vidare främst inom landet.

                Brasilien har en massa regler som både skyddar och missgynnar skyddet för deras natur.

                Mvh Janne
                Sant!
                Darfor vore det bast att ga till kallan direkt, kontakta nagon av dessa forskare (eller/och andra brasilianska forskare) som vet bast/exakt hur det ser ut och vilka mojligheter det kan finnas
                Felipe

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  #23
                  Ursprungligen postat av Janne E
                  Ja, när det gäller vetenskapligt utforskat, annars så fångas en hel del utav dessa arter för export inom akvariehandeln dock inte "Apistogramma "Giga".

                  Det går inte importera arter som inte finns med på Brasiliens positiva lista för export, ca 180 arter inklusive ett fåtal släkten med obeskrivna arter tex. Peckoltia sp eller Ancistrus sp så är det tillåtet att exportera alla i det släktet.


                  Brasilien har en massa regler som både skyddar och missgynnar skyddet för deras natur.

                  Mvh Janne
                  Det låter inte bra, för de här arterna lär väl knappast finnas på godkända listan. Frågan är hur det ska göras i så fall.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • April 2002
                    • 382

                    #24
                    När det gäller Apistogramma så är endast följande arter godkända att exporteras:

                    Apistogramma agassizii
                    Apistogramma borellii
                    Apistogramma commbrae
                    Apistogramma ortmanni
                    Apistogramma pertensis
                    Apistogramma trifasciata

                    Men jag vet ju att andra arter exporteras ändå men de liknar oftast någon av ovanstående och slinker då med genom systemet.

                    Janne

                    Kommentar

                    • Ciklicollector
                      Användare
                      • June 2008
                      • 129

                      #25
                      Men

                      Det borde väl inte bara vara vi svenska akvarister som sett sidan och reagerat?
                      Man borde ju redan nu kanske kunna hitta den i något grannland hos någon odlare eller så har den redan exporterats eller smygglats in i annat land.

                      Eftersom vi tycker att den är eftertraktad så borde väl andra akvarister runt om också göra det.

                      Man kanske dels ska gå direkt på källan men även börja hänga på något sydamerikans ciklidforum(om det nu finns) för det brukar vara så att det ena ger det andra.
                      Var med om att akvarister i sydamerika redan haft olika utrotningshotade/hotade arter och att de gärna delar med sig trots lagbrott.

                      Jo jag har intresse att bevara arter överlag som är hotade och intresset grundar sig inte på att de kommer inbringa pengar om man lyckas odla på dem utan jag resonerar som så att jag värnar om miljön, arter, biologisk mångfald.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        Användare
                        • April 2002
                        • 382

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ciklicollector
                        Jo jag har intresse att bevara arter överlag som är hotade och intresset grundar sig inte på att de kommer inbringa pengar om man lyckas odla på dem utan jag resonerar som så att jag värnar om miljön, arter, biologisk mångfald.
                        För ca 4 år sedan drogs ett bevarande projekt igång i USA, de har/hade rätt så goda intuitioner men verkar inte ha utvecklats i den takt som var tänkt.
                        Kanske något liknande för de nordiska länderna eller i alla fall själva idéen går att utveckla.



                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • January 2007
                          • 290

                          #27
                          artbeskrivning på g

                          Kanske återupplivar något gammalt nu, men fisken som diskuteras i denna tråd har sänts till Sao Paolo och lär där ha beskrivits som en Apistogramma!!! Så man kanske kan vänta sig en beskrivning senare under året (vet dock inte hur snabbt ichthyologer jobbar), men hoppas de är snabba. Hittade denna info på apistogramma.com
                          mvh Niklas
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22831

                            #28
                            Denna är härmed beskriven som apistogramma. Jag la aldrig in den som obeskriven art på grund av tveksamheterna kring im det verkligen var en Apistogramma.

                            Läs mer här: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71288
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Uffe Lindström
                              Användare
                              • May 2005
                              • 285

                              #29
                              Det verkar inte hänt så mycket på 4-5 år...
                              Man får inte alls en Apistogramma-känsla när man tittar på bilden på hannen.
                              Men vilken fantastiskt fisk och mönstring!
                              Får snarare lite Adoketa-feeling. Så som Adoketa flyttades från Nannacara till egen Invanacara-namn tror jag inte Apistogramma är slutdestinationen för denna snygging

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Denna är härmed beskriven som apistogramma. Jag la aldrig in den som obeskriven art på grund av tveksamheterna kring im det verkligen var en Apistogramma.

                              Läs mer här: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71288
                              www.youtube.com/user/Uffelimpan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...