T.Irsacae Burundi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    T.Irsacae Burundi

    Så har jag då äntligen fått mina hästnosar - en grupp på 6 mycket fina VF individer - och jag är nöjd och glad. Men jag undra också? Nols/Kent kallar dessa T.Irsacae Burundi, men i artregistret finns bara Moba eller Kasanga...är det så att Burundi är en av dessa eller är det nåt helt annat? Jag vore glad om nån ville försöka reda ut detta - även om jag tycker att det är skitkul fskar även utan precis bestämmning så blir det ju inte sämre av att veta mer!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Moba ligger i Kongo och Kasanga i Tanzania. Burundi ligger norr om Tanzania. Moba och Kasanga är dessutom orter/byar, vilket gör de lokaliteterna mer exakta.
    Senast redigerad av jonre723; 06 september 2008, 23:13.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Tanganicodus Irsacae från någonstans på kuststräckan som ligger i landet burundi. Alla lokaliteter finns inte uppskrivna i artregistret än. Ta några bilder och lägg in under "burundi" så har vi i alla fall ett riktmärke på hur de varianterna kan se ut. Grattis till en kanonrolig fisk förresten, hästnosar är några av de charmigaste fiskar jag haft i mina akvarium någonsin
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av Jonas E
        Tanganicodus Irsacae från någonstans på kuststräckan som ligger i landet burundi. Alla lokaliteter finns inte uppskrivna i artregistret än. Ta några bilder och lägg in under "burundi" så har vi i alla fall ett riktmärke på hur de varianterna kan se ut. Grattis till en kanonrolig fisk förresten, hästnosar är några av de charmigaste fiskar jag haft i mina akvarium någonsin

        Tack för detta - ska försöka ta några foton - även om både kamera och fotograf inte hör till de proffsiga!. Burundi som beteckning blir ju ändå relativt precist - men fångstplats vore skitkul att veta mer exakt! Ska kolla med Kent också om han vet nåt mer - var alldeles för mycket "i gasen" igår när dessa införskaffades för att fråga mer detaljerat!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Tack för detta - ska försöka ta några foton - även om både kamera och fotograf inte hör till de proffsiga!. Burundi som beteckning blir ju ändå relativt precist - men fångstplats vore skitkul att veta mer exakt! Ska kolla med Kent också om han vet nåt mer - var alldeles för mycket "i gasen" igår när dessa införskaffades för att fråga mer detaljerat!
          Javisst är det typiskt... man läser på och planerar. Åker till exempelvis Kent och väl där blir man överväldigad av alla fina fiskar och glömmer att fråga alla de där frågorna som är självklara när man väl kommer hem.

          För en nybörjare som jag, är blir det ännu dummare ibland...
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Hej! Titta lite runt på nätet och hittade en ledtråd - kanske - på The cichlid room companion...där fanns T.Irsacae Burundi och som vanlig fångstplats angavs Nyaza-Lac i Burundi. Kan detta måhända vara "mina" vänners hemmaort?? Verkar ju inte alltför långsökt och kanske förklarar varför man istället kallar dom Burundi - som ju fler vet var det ligger??

            Nån som vet? Eller vill kommentera?
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Nyanza Lac har varit vanligt förekommande sista halvåret. Det är mycket troligt att det är dem, men hör med Kent innan du kallar dem något annat än Burundi.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av jonre723
                Nyanza Lac har varit vanligt förekommande sista halvåret. Det är mycket troligt att det är dem, men hör med Kent innan du kallar dem något annat än Burundi.
                Bekräftat från Kent - det ÄR Nyanza Lac. Då vet jag / vi det.

                Alltså T.Irsacae Burundi/Nyanza Lac - lite av en resa för de små liven hem till mina kar. Men det ska nog ordna sig!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Om det nu är Nyanza Lac ,varför kalla dem Burundi in the first place?
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Om det nu är Nyanza Lac ,varför kalla dem Burundi in the first place?
                    Det är ju en bra fråga som jag också ställer mig - kanske är det just för att de flesta vet vad/var Burundi är/ligger...en annan tanke är att Nyaza Lac låter som en sjö och så tror folk att de inte är från Tanganyika?? Kanske...

                    Men somsagt - jag vet inte och antar att båda namnen är rätt som fångstplats - bara det att Nyaza Lac är rejält mycket mer precis!

                    Jag kommer hädanefter att kalla dem Nyaza Lac i allafall!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...