"white lips"-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldnor
    Användare
    • juni 2008
    • 99

    "white lips"-lek

    Hade i förrgår lek på P.Phenochilus Mdoka, det är andra leken för gruppen. Jag har en hane och två honor, samma två lekte den här gången. Vad jag har märkt så blir honorna mer aggressiva mot varandra efter leken. Den tuggande honan står och trycker, visar hon sig blir det slagsmål. Det var likadant förra gången, då försökte jag håva upp henne. Hon spottade direkt när hon kom i håven. Som tur var hade jag väntat en dryg vecka och de flesta yngel klarade sig bra. Tyvärr gjorde jag en omflytt som tog kol på huvuddelen av den kullen när dom var c:a 2 cm. Vet inte vad som hände omkring 20 yngel dog over en natt tillsammans med en ancistrus på 5 cm. Två yngel överlevde dock och är idag 4 cm, tuffa rackare.
    Det är inte så tydligt med tugget, man kan bara se en liten bula på hakan. Förra gången var det dock kring 25 yngel. Den här gången har jag flyttat den andra honan, hoppas det går bättre. Är lite förvånad över att dom lekt nu. Dom går med A. Christyi och F. Rostratus, så det rätt tufft sällskap. Är det någon som har tips eller erfarenheter kring "tugget" tar jag tacksamt emot.
  • Kryptonit
    Användare
    • augusti 2006
    • 64

    #2
    Jag har fått massvis med yngel av mina white lips...
    Kommer bara på en sak att tipsa om och det är att de är väldigt "nervösa av sig". För mig så har jag alltid bara fått en chans med håven, vid det andra försöket spottar honan.

    Första kullen väntade jag för länge, andra kullen spottade honan och jag lyckades bara rädda 4. Efter det fick jag tipset att ha en balja redo och suga upp yngel med slang. Med det tipset lyckades jag rädda ca 50 från de efterföljande två kullarna.

    En sak till är att tänka på är att de verkar göra allt för att fly, så försöker man fånga dem med håv när de är nära ytan kan de hoppa som värsta flygfiskarna.

    För de som är sugna på denna fina ciklid kan jag tipsa om att Aquatropic i Sala har ganska många just nu och säljer till ett bra pris.
    Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Jag har själv 4st white lips. Jag tror jag bara har honor för jag har aldrig sett någon försöka spela för nån annan. Vissa växer dessutom långsamt så där min gissning att det är honor. Slåss gör dom hela dagarna dock. Skall köpa en hanne på leasing och prova och se. De är ju så oerhört snygga =).


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Kryptonit
        Användare
        • augusti 2006
        • 64

        #4
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Jag har själv 4st white lips. Jag tror jag bara har honor för jag har aldrig sett någon försöka spela för nån annan. Vissa växer dessutom långsamt så där min gissning att det är honor. Slåss gör dom hela dagarna dock. Skall köpa en hanne på leasing och prova och se. De är ju så oerhört snygga =).
        Att de är lika är en av de största fördelarna och nackdelarna.
        Fördel för att honorna är färggranna till skillnad från de flesta malawi och nackdel för det är väldigt svårt att se skillnad på honor och hanar tills de är stora (även då kan man få titta på beteende, mm för att se skillnad).

        Honorna brukar inte slåss (åtminstonde inte mina), men däremot kan de jaga andra fiskar ibland. Kanske har du 4 hannar?
        Vad jag märkt är att honor brukar vara lite blekare - åtminstonde när de blir större. Det är dock svårt att se om man inte har fler att jämföra med.

        Jag köpte 4 stycken ganska stora för ca 2 år sedan. Det visade sig vara tre hannar och 1 hona (efter lång tid).
        Numera är dock enbart honan kvar då de tre hannarna har dött en och en med ett halvårs mellanrum (åtminstonde två av dem förmodligen på grund av att ha slagit i huvudet/simmat in i stenar eller btn-moduler).

        Av alla yngel jag fått har jag sparat 5 och antingen är det 3+3 eller 2+4 jag har numera.

        Edit: Jag håller med om att de är snygga. Innan jag köpte första stora karet hade jag bestämt mig att Placidochromis Phenochilus skulle jag ha.
        Senast redigerad av Kryptonit; 05 september 2008, 21:37.
        Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

        Kommentar

        Arbetssätt...