energisnålt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    energisnålt akvarium?

    har någon något tips hur jag kan spara ström och ändå ha ett fullt fungerande akvarium? finns det pumpar, ljus som drar mindre ström?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Du kan börja med att säga hur stort kar det gäller och fiskar.Rumstemp.?
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      du kan köra värmeljus under burken ist för termostatvärmare... tror det går åt 2 st ljus per hundra liter vatten för att hålla ca 25c =)

      dom lyser upp en del så om du vinklar en stor spegel nere vid golvet vid sidan av burken 45g och sedan har du en spegel över burken som reflekterar ner ljuset i burken... mer energisnålt än så blir det inte.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        De nya T5-rören drar mindre ström och ger mer ljus, så för belysningen är det nog det billigaste i drift. Naturligtvis finns en hake, de är inte billiga i inköp. Samma gäller pumparna, finns små pumpar med mycket låga watt-tal men som förflyttar stora mängder vatten. Kostar också en slant, men driften blir billig. Alternativt kör man på en fet luftpump, som klarar av att driva flera olika utblås. Fullt tillräckligt för många olika parallella filterlösningar samt ok vattencirkulation. Normal rumstemp räcker fint för många av de arter vi håller (både fisk och växter), vill du vara helt säker så väljer du arter som föredrar lägre temp.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • januari 2008
          • 269

          #5
          Jag kör då utan filter/pump i 90% av mina akvarium, och täckglas tycks hålla temperaturen uppe. Men å andra sidan så har jag inga blaffiga centralamerikaner, och jag använder inte foder som skiter ner otroligt mycket (typ räkmix).

          Men håller man t.ex. dvärgciklider eller ciklider som inte blir större än runt 10cm så kan man mycket väl strunta i att ha filter, MEN då måste man ersätta det med växter som trivs och snäckor som städare. Billigt, tyst och bra.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ingen värmare och inga glödlampor. Täckglas. Reflektorer till lysrören (färre lysrör). Kortare belysningstid. Full belysning endast när du själv och växterna behöver det. Ej ljuskrävande växter.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Då lägger ja till snabbväxande växter och PMDD. Då behöver du byta vatten mera sällan.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • mediabrus
                Användare
                • januari 2006
                • 143

                #8
                Belysningen tycker jag man kan spara in en del på. Själv kör jg en kombination med två lågenergilampor på vardera 7W samt fyra 36W Aquarelle T8-rör. De första och sista timmarna har jag enbart lågenergilampor, resten av dagen två, fyra och återigen två lysrör. Mest ljus då man är som mest hemma, mindre ljus då man inte är hemma. Men då har jag knappt några växter. Pumpar kan man också spara in på genom att använda dem smart.
                http://www.umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  du kan köra värmeljus under burken ist för termostatvärmare... tror det går åt 2 st ljus per hundra liter vatten för att hålla ca 25c =)

                  dom lyser upp en del så om du vinklar en stor spegel nere vid golvet vid sidan av burken 45g och sedan har du en spegel över burken som reflekterar ner ljuset i burken... mer energisnålt än så blir det inte.
                  12 IKEA-ljus om dagen (4 timmars brinntid) 365 dagar där 100 ljus kostar 19:- blir runt 832 kronor om året i uppvärmningskostnad för ett 100-liters.

                  1 värmeljus ger 1 candela = 1 lumens. Plana speglar relekterar runt 25% av en runstrålande låga så du får runt en halv lumens belysning på 100 liter med två värmeljus. Kan du smeta ut en halv lumens på bottnen av en 100-litrare så får du runt 1,5 lux.

                  Är det mörkt i rummet borde du kunna se fiskarna. Knappt. =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • chippog
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 251

                    #10
                    sketabra! här finns det bra tips att få!

                    jag ska läsa allt i lung och ro och se, vad som går att realisera och vad som faller mig i smaken.

                    jag har läst någon artikel i tyskspråkiga datz om dubbla glasrutor och 3 cm tjocka frigolit som isolering.

                    målet är ett nytt kar på 450 till 600 liter ( med hantlar, flaggor och eldbukar) som ska vara snålt och snyggt!

                    går det i ett sådant kar med små effektiva pumpar i karet? märken på bra sådana?
                    en kan bli beroende av att sitta framför karet

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Ingen värmare och inga glödlampor. Täckglas. Reflektorer till lysrören (färre lysrör). Kortare belysningstid. Full belysning endast när du själv och växterna behöver det. Ej ljuskrävande växter.
                      Jag skulle vilja lägga till T5 belysning, pumpkapacitet anpassat till behoven och isolering av baksida och botten med frigolit om du vill ha högre temperatur i akvariet än i rummet.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • april 2002
                        • 865

                        #12
                        Har man externa värmegenererande ballaster till lysrörsrampen så kan man sätta dom under akvariet eller på annat sätt som gör att man utnyttjar spillvärmen.

                        Elektroniska ballaster blir dock oftast bara fisljumna.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #13
                          Har man en dator/mediaserver hemma kan man ju ha den under akvariet också och låta dess överskottsvärme värma akvariet. Inte så bra vid läckage kanske, men det borde gå att fixa hyffsat vattensäkert.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Har man en dator/mediaserver hemma kan man ju ha den under akvariet också och låta dess överskottsvärme värma akvariet. Inte så bra vid läckage kanske, men det borde gå att fixa hyffsat vattensäkert.
                            Man kan ju slangarna till pumpen som vattenylare till datorn, eller dra dem runt elementet, eller bakom kylskåpet...

                            Fast det kan ju bli problem med inte få för hög temp.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Christian Alfredsson
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 4122

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Har man en dator/mediaserver hemma kan man ju ha den under akvariet också och låta dess överskottsvärme värma akvariet. Inte så bra vid läckage kanske, men det borde gå att fixa hyffsat vattensäkert.
                              Jag har faktiskt alla teknikprylar i akvariebänken. Funkar kanon. Självklart har jag backup på den hårddisken.

                              Det är ju en riktig akvarie bänk så det är inga problem med fukt eller nått.
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...