Fiskar vid ytan..brådskande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    Fiskar vid ytan..brådskande

    Hej!!

    Jag bytte vatten för ca 3 dagar sedan..allt var frid och fröjd...men nu står näst intill alla fiskar vid ytan och chippar...vad kan det bero på?

    Jag gjorde ett test med en sån multistick..dör vad ph på ca 7, karbonathårdhet på ca 3 och den totala hårdheten på över 7 men under 14(mer exakt är den inte)..Jag hade inget nitrit (för de va den som var mycket giftig va?) men däremot en massa nitrat, ca 100 enheter..vad ska ja göra?

    Om det är nitraten som ärboven i dramat...vad kan jag göra för att inte få
    tillbaka detta?

    Jag har ett malawikar utan växter om det har nån betydelse...

    Tacksam för snabba svar!!!
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Gör ett halvt vattenbyte direkt och ett i morgon
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Thomas_alden
      Användare
      • februari 2006
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Gör ett halvt vattenbyte direkt och ett i morgon
      ok..jag har ett kar på 500 liter..ganska stora byten me d andra ord

      vad kan det ha kommit ifrån..för det är väl nitratet som är boven antar jag?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas_alden
        Hej!!

        Jag bytte vatten för ca 3 dagar sedan..allt var frid och fröjd...men nu står näst intill alla fiskar vid ytan och chippar...vad kan det bero på?

        Jag gjorde ett test med en sån multistick..dör vad ph på ca 7, karbonathårdhet på ca 3 och den totala hårdheten på över 7 men under 14(mer exakt är den inte)..Jag hade inget nitrit (för de va den som var mycket giftig va?) men däremot en massa nitrat, ca 100 enheter..vad ska ja göra?

        Om det är nitraten som ärboven i dramat...vad kan jag göra för att inte få
        tillbaka detta?

        Jag har ett malawikar utan växter om det har nån betydelse...

        Tacksam för snabba svar!!!
        Syrebrist!

        Det akuta du ska göra är att öka rörelsen på ytan REJÄLT. Sätt utblåset till pumpen ovanför ytan och sätt i en luftpump på full fart i akvariet.

        Hur mycket fisk har du och hur mycket rör sig ytan?

        Vad har du för temperatur?

        Hur ser gälarna ut på fiskarna?

        Hur ser vattnet ut? Är det klart?

        Det är inte nödvändigtvis vatten som har lite syre, det kan vara fiskarna som inte kan ta upp syret ordentligt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Gör ett 50%igt vattenbyte två dar irad så får du ner Nitrathalten.
          Det är inte Nitrathalten som gör att dina firra får syrebrist men det är ändå bra att hålla sig under 50.

          Du har helt enkelt större syreförbrukning än du tillför. Öka syresättningen nu idet akuta läget med en diffusor, men på sikt så behöver du se till att akvariet får in mera syre. Ändra pumparnas utblås alt. köp ett pumphuvud till.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Det är tametusan första gången tre st hinner före med inlägg
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Gör ett vattenbyte som du blivit rådd till sedan tycker jag att du ska ha vattenytan lägre för att det ska bli mer vattencirkulation/rörelse. Denna åtgärd kan du göra snabbt utan att behöva köpa något.

              Ett 50% vattenbyte idag...sedan kan du köra med 30% vattenbyte varannan dag under en vecka. Mata fiskarna måttligt under den här tiden.

              Kommentar

              • Thomas_alden
                Användare
                • februari 2006
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Syrebrist!

                Det akuta du ska göra är att öka rörelsen på ytan REJÄLT. Sätt utblåset till pumpen ovanför ytan och sätt i en luftpump på full fart i akvariet.

                Hur mycket fisk har du och hur mycket rör sig ytan?

                Vad har du för temperatur?

                Hur ser gälarna ut på fiskarna?

                Hur ser vattnet ut? Är det klart?

                Det är inte nödvändigtvis vatten som har lite syre, det kan vara fiskarna som inte kan ta upp syret ordentligt.

                Ok..har funderat på att köpa ny pump..denna ingick när ja köpte och har ingen aning om styrkan...men den är gammal iaf...ytan rör sig men inte mycket..jag har kanske ett 30 tal fisk..

                temperaturen ligger på 25-26 grader ungefär..Vattnet är klartsåvitt jag kan se iaf...Gällarna jobbar på rätt bra..mer än vanligt får man väl säga..men dom ser inte ut att flämta (ännu)...Vad kan man göra om dom nu inte kan ta upp syret ordentligt?är dom sjuka eller vad handlar det om?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Thomas_alden
                  Ok..har funderat på att köpa ny pump..denna ingick när ja köpte och har ingen aning om styrkan...men den är gammal iaf...ytan rör sig men inte mycket..jag har kanske ett 30 tal fisk..

                  temperaturen ligger på 25-26 grader ungefär..Vattnet är klartsåvitt jag kan se iaf...Gällarna jobbar på rätt bra..mer än vanligt får man väl säga..men dom ser inte ut att flämta (ännu)...Vad kan man göra om dom nu inte kan ta upp syret ordentligt?är dom sjuka eller vad handlar det om?
                  Det är uppenbart att du belastar akvariet för mycket i relation till pumpen. Du måste se till att ytan rör sig ordentligt. Skaffa en cirkulationspump eller en luftpump som ser till att ytan rör sig. Det ska gå "vågor", men det behöver inte plaska.

                  Nu är det ju inte syreupptagningförmågan som är problemet, men de kan vara koldioxidförgiftade, eller så är nitrithalten för hög. Hos malawi är det väl ovanligt med de kan ha mask på gälarna.

                  Man kan också tänka sig att en överdosering med syrgas vid transport ger gälskador, men jag har inte hört att detta lett till att de flämtar. I svenska vatten kan surstöten på våren lösa ut aluminium som faller ut på gälarna och skadar dem när pH stiger igen. Men igen. Du har för lite syre i vattnet. Det är problemet.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • djenan
                    Användare
                    • juli 2006
                    • 78

                    #10
                    Och kanske rengöra pumpen med ??

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Om det har med nitrit att göra så är det bäst att byta vatten men att låta pumpen fortsätta gå så att det får bildas nyttobakterier där. Rengör man pumpen samtidigt så kan man förlänga problemtiden.

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Hur går det?

                        Verkade det som vattenbytet gjorde skillnad?
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Thomas_alden
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 73

                          #13
                          Hej allihopa...ledsen att svaren dröjde..har vart på maskerad o grejs i helgen..Jo vattenbytena hjälpte..dom ser mycket piggare ut..Jag har satt i en luftpump och lagt den stora och klumpiga men svaga pumpen så att den riktas snett uppåt mot ytan..luftpumpen satte jag framför utblåset..nitrithalten skönk snabbt och nu matar ja inte lika mycket...frågan är dock om jag ska fortsätta att mata dom max en gång om dagen?Innan så matade jag 2 ggr om dagen men det var för jag tyckte de såg magra ut..lite insjunkna magar(inte mycket alls men ändå)...

                          tack förresten för den akuta hjälpen..kul att se att ni även är intresserade av resultatet Så fort jag har råd ska ja inhandla en MYCKET starkare pump..vad rekommenderas i ett 500 liters på 2 meter?Den kommer inte vara jättedjup, är 50 cm djup nu men så fort ja e klar med bakgrunden kommer det ju minskas..

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Två st 900 liters/h pumpar skulle passa helt perfa.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Köp Eheim 2252, världens bästa innerfilter, det kommer bli perfekt för din burk.
                              Köp till en extra filterbehållare så du har 3st totalt så blir det klockrent.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...