UV-Lampa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jmbcth
    Användare
    • april 2008
    • 11

    UV-Lampa

    Jag har en fråga angående UV lampor, är alla uv lampor tänkta att använda utanför akvariet eller finns det någon som jag kan ha inne i en filterkammare?
    Jag hade tänkt att koppla den till en pump på ca 3000 l/h
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Ska du ha en uv lampa till ett 3000 liters flöde så behöver den vara på 100 Watt so det är påtok för mycke.

    Men däremot så om du har 300 liters pump så behöver du runt 11 W och då är du på mycke mera gångbara nivåer.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • jmbcth
      Användare
      • april 2008
      • 11

      #3
      Ok! Då får jag skaffa en större primär pump och en liten för uv filtret
      Jag har funderat på ” Tetratec UV filter UV400” går det att ha nedsänkt i vatten?

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Mitt 55 Watts UV klarar upp till 6000 liter/h i sötvatten

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Egenten handlar det inte om effekten utan om tiden och storleken på partiklarna man vill ha bort.
          1 Watt/20-40 liter passerande vattenvolym garanterar en viss tid som partiklarna befinner sig i ljuset och då är det lättare att nå önskad effekt.

          Det finns säkert lampor som är så avlånga att man kan öka hastigheten något o ändå få önskad effekt men ja hade inte rekommenderat det utan o speca just den lampan.

          Men det där med UV är ett helt eget kapitel. Ja har testat under ganska långt tid UV.s inverkan på mina kar, o ja måste säga att den possitiva effekten är rätt begränsad. Den enda märkbara effekten ja säkert har kunnat se är att vattnet blir klarare med ett UV inkopplat.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • botu
            Användare
            • november 2007
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av jmbcth
            Ok! Då får jag skaffa en större primär pump och en liten för uv filtret
            Jag har funderat på ” Tetratec UV filter UV400” går det att ha nedsänkt i vatten?
            Min uppfattning om Tetratecs uvfilter (UV 400) är inte så god, förstörde bäde möbel och golv.
            Plasten var spröd och gick sönder vid första användandet detta gällde både kopplingar och hus, naturligtvis fick jag byta ut det på pwss, fick ett Deltec istället de kostar ungefär samma pengar men håller högre kvalite. Enda nack delen som jag ser är att det inte är standard uvlampa.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Har någon erfarenheter av denna UV-lampa? http://www.aquael.com.pl/en/products...06-multi-uv-3w
              Verkar enkel att använda, man kopplar den med en liten stump 12/16 mm slang till utblåset från en pump eller ett filter. (Extra bonus att den går att integrera med ett påhängsfilter och två innerfilter.)
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • webo
                Användare
                • november 2014
                • 31

                #8
                Nej ingen erfarenhet av just denna, dock så låter 3w som väldigt lite och jag tror inte den kan ha någon speciell verkan. Green Killing Machine 9W har knappt någon cirkulation pga vattnet måste utsättas en längre tid för dessa 9W för att ha någon verkan så 3W förstår jag inte hur den skulle kunna göra någon nytta.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Ursprungligen postat av webo
                  Nej ingen erfarenhet av just denna, dock så låter 3w som väldigt lite och jag tror inte den kan ha någon speciell verkan. Green Killing Machine 9W har knappt någon cirkulation pga vattnet måste utsättas en längre tid för dessa 9W för att ha någon verkan så 3W förstår jag inte hur den skulle kunna göra någon nytta.
                  Har haft en Green Killing Machine 24 W i flera år, och den har funkat bra, tycker jag. Den tog bort grönsväv på ett par dygn.
                  Men den pajade. Hade investerat i en reservlampa till den, och då var det naturligtvis inte lampan som pajade, utan något i transformatorn, så det kommer ingen ström ur den till lampan.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • webo
                    Användare
                    • november 2014
                    • 31

                    #10
                    Ja jag har en annan UV i mitt malawi som är på 36W och det fungera bra. Det är just de 3W som jag inte troe ska göra någon större nytta dock. Jag undersökte en ddl för q år sedan när jag skulle köpa och allt under 9W ansågs som verkningslös. Denna skulle sedan också sättas ihop med befintligt filter som har mycket större flöde än 9W GKM som knappt har något flöde.
                    Någon annan kanske har annan info.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...