Hur flytta J.Marlieriyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Hur flytta J.Marlieriyngel?

    Hej igen - nu är mina J.Marlieri riktigt igång - tror jag har identifierat åtminstone tre kullar (av storleken att döma) under "lekstenen". Än så länge är det ju ingen fara, men jag antar och hoppas att föräldrarna fortsätter att leka och då...

    De går som en del i ett 300 liters (tillsammans med en liten grupp Rock kribensis) och alla yngel kan jag nog inte rädda, men en del vore ju skoj! Och då infinner sig frågan - nån som har nåt fiffigt tips på hur jag ska göra.

    Två varianter har jag funderat på: En är att vänta tills de får lite större storlek (nu är de största ca. 1 cm) och helt enkelt håva (skärma av deras sten och ta så många som går). Den andra, kanske mer brutal, är att häverta ur dem -är det ens lämpligt?

    Nå - nån som vill ha en åsikt/tipsa så är du/ni välkomna!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    T-fiskar är så svåra att fånga tycker jag. Ska man fånga prinsessor, så simmar marlieriin in i håven och ska man fånga marlieriin, så är det hur enkelt som helst att fånga de övriga arterna man har i burken. Fiskarna är tankeläsare och vet precis om de ska fångas eller ej.

    Så därför fångar jag dem på natten när de sover. 2-3 timmar efter att det är natt i akvariet och utanför oxå förståss, så är det enkelt att fånga dom.

    Bara att tända rampen och ner med håven. Det går ju oxå om man har pannlampa på.

    Lösningen med " Pet- mjärdar" har jag aldrig lyckats med.

    So good hunting!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • hlafk

      #3
      hävert har jag själv funderat på faktiskt...men det känns lite väl skojigt
      men samtidigt har man typ en vanlig trädgårdsslang så går dom i en vanlig mjuk fin böj bara man inte smackar ner dom första rätt i botten på en hink

      "Pet-mjärd" funkar ju för vissa...
      Antingen ha en hel petflaska stoppa i nått gött stänga korken och sedan borra lagom stora hål i den. Eller så gör man som man brukar och skära av och vända ut och in men då bara borra hål i korken...

      Eller så gör du bara en stor vanlig och fångar allihopa och sorterar i en hink

      Vad vet jag...

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        T-fiskar är så svåra att fånga tycker jag. Ska man fånga prinsessor, så simmar marlieriin in i håven och ska man fånga marlieriin, så är det hur enkelt som helst att fånga de övriga arterna man har i burken. Fiskarna är tankeläsare och vet precis om de ska fångas eller ej.

        Så därför fångar jag dem på natten när de sover. 2-3 timmar efter att det är natt i akvariet och utanför oxå förståss, så är det enkelt att fånga dom.

        Bara att tända rampen och ner med håven. Det går ju oxå om man har pannlampa på.

        Lösningen med " Pet- mjärdar" har jag aldrig lyckats med.

        So good hunting!
        Pannlampa måste jag prova nästa gång en hona ska tömmas. Hoppas bara att ingen ser mig ståendes i ett mörkt rum böjd över akvariet med pannlampa på skallen. Det lär ju se rätt komiskt ut
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        Arbetssätt...