Mbunas som tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfsparre

    Mbunas som tropheus?

    Jag undrar hur det kommer sig att en del rekommenderar att hålla vissa arter av mbunas på samma sätt som tropheus och andra arter på
    det traditionella sättet,typ en hane till flera honor.
    Jag syftar på arter som Ps.Demasoni, M.Maingano, Ps.Polit, etc..arter där honor och hannar har samma färger-på samma sätt som tropheus.
    Beror det på att de har just samma färger? och det är en estetisk
    åsikt eller finns det nån annan förklaring? Jag har själv 23 stycken
    vf. Melanochromis Auratus i ett 720 liters akvarium och det fungerar
    utmärkt-gruppen består ungefär av hälften hannar/hälften honor.
    En extra bonus med att ha en sån stor grupp är att nästan alla hannar är konstant utfärgade och aggressionen ganska reducerad,dessutom
    tycker jag peronligen att beteendet blir intressantare.
    vore trevligt med åsikter ang. detta. Hälsn. Mats


  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    citat:En extra bonus med att ha en sån stor grupp är att nästan alla hannar är konstant utfärgade och aggressionen ganska reducerad,dessutom
    tycker jag peronligen att beteendet blir intressantare.
    Du svarade själv på din fråga med dessa ovanstående ord. Det har alltså att göra med aggressionen hos dessa arters hanar som gör att det rekommenderas i större grupper. Jag tror inte att det har med utfärgningen alls att göra utan mer på att man behöver en större grupp så inte hanarna jagar livet ur honorna. En del förespråkar att ha ett antal hanar som kan fajtas med varandra och bespara honorna attacker. Tyvärr så medför detta att man också får ett riktigt livligt akvarium där det nästan aldrig är lugn och ro.

    Jag tror att en grupp på ca 10-12 individer är lämpligt för t ex "Maingano" som jag har då det verkar ebba ut aggressionen hos dom mest utfärgade hanarna. Fördelningen ser jag helst vara 3+7 (3+9).

    Visst är det intressant med dessa arters beteende...jag håller helt med dig!

    För övrigt så anser jag just Melanochromis arter som de mest aggressiva gällande "små till medel"-Malawis. En annan art som jag upplevt vara aggressiv är Pseudotropheus Elongatus. Alla dessa är nog bäst att hålla i större grupp.

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    Arbetssätt...