hajmalfile

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86

    hajmalfile

    Hej!

    Jag har köpt pangasiusfileer (hajmal) och undrar om jag kan mata mina tanganyika med tinade bitar av filen? Finns det några "ground rules" vilka fileer man inte matar med?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av johag86
    Hej!

    Jag har köpt pangasiusfileer (hajmal) och undrar om jag kan mata mina tanganyika med tinade bitar av filen? Finns det några "ground rules" vilka fileer man inte matar med?
    Om det finns en tumregel så är det "inte fet fisk" och "inte skarpsill". Fet fisk är för fet och sillfiskar, särskilt skarpsill, innehåller b-vitaminas som bryter ner b-vitamin. Om något av detta spelar någon som helst roll egentligen vet jag inte. Hajmal borde funka finfint, men Alaska Pollock är billigare och ger grönt ljus av WWF. Hajmal ger gult vilket betyder "tänk efter" och jag tror att det är för att man inte riktigt vet om fisket är uthålligt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #3
      Jag har gjort "räkmix" eller snarare fiskmix till mina Frontosor under 5års tid där jag bland anat har använt 800g pangasiusfileer, 500g laxs, regnbåge eller havsörings filé. 300g rom från någon av laxfiskarna samnt räkor. Andra Tanganyiker som fått samma mix är Compresiceps, leptosoma. jullar, sexfasciatus samnt ventralis utan problem.
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Fryst pangasiusfilé är billig. Jag matar mina "rovfiskar" till och från med en filé, när jag lagar till en god fiskmiddag.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Fryst pangasiusfilé är billig. Jag matar mina "rovfiskar" till och från med en filé, när jag lagar till en god fiskmiddag.
          Men Allaska Pollock kostar 2/3 av Pangasius, eller hur?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Kan stämma!

            tror att jag betalade 29 spänn för 900gram frysta filéer

            Alaska pollock kan fås billigt på Willys när de har en drive. Men den duger inte som människoföda. Det är knappt att katterna äter den.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Lideby
              Användare
              • mars 2008
              • 33

              #7
              Finns inte hajmal som handelsnamn på en akvariefisk?

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Jag testade hajmalfile, och det gör jag inte om. Köttet var trådigt och väldigt segt och fastnade i munnen på halvstora yngel så jag fick fånga dem och dra ur det ur munnen. Dessutom luktade räkmixen daggmask, men billigt va det.

                Kommentar

                Arbetssätt...