Hur ska akvariet se ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvedin
    Användare
    • september 2008
    • 63

    Hur ska akvariet se ut

    Hur ska ett akvarium se ut för att Malawi Ciklider ska trivas?
    Just nu i mitt nystartade akvarium som jag tänkte testa lyckan med ciklider i
    innehåller bara växter för att dom ska kunna gömma sig!
    men har sätt andra akvarium att dom bara har massa sten men inga växter vilket är bäst av det.

    ska man ha mycket växter levande växter då eller ska man ha mycket mycket sten?

    snälla hjälp mig är ny när det gäller ciklider.

    skicka gärna ett privat meddelande eller ett mejl om ni vill å förklara lite mer
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Vilken storlek utav kar har du och vad vill du inrikta dig på för grupp? Små Mbuna som lever bland massa sten eller en övergångszon eller öppen sandbotten och lite större fisk. Ska du ha växter så satsa på en biotop vid en flodmyning med lite mer strömt vatten.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Elvedin
      Användare
      • september 2008
      • 63

      #3
      Hur ska akvariet se ut

      Mitt kar är inte så stort de ligger på 112 å 120 L
      de fiskar jag har där är ju Cyrtocara moorii fiskarna.

      och som jag sa innan är jag rätt ny när de gäller ciklider
      de jag skulle vetta är hur vill denna rasen ha de för att trivas som bäst.
      just nu har jag inte så mycket i karet mer en att jag har gjort lite små gömställen med levande blommor dock inte plast blommor!!
      och om någon vet hur står pump man ska ha för cirkulationen
      jag har en vanlig pump som är gjord för så stort kar.

      MVH

      Kommentar

      • Sacrium
        Användare
        • november 2005
        • 353

        #4
        Cyrtocara moori blir rätt stora och akvariet är för litet för dom. Dom bör ha något kar där dom kan röra sig bättre. Runt 150 cm långt och uppåt är vettigt för dom.

        Malawi överlag brukar inte ha några problem med en ordentlig pump. De klarar lätt flera gånger akvariet storlek i cirkulation utan att det bekommer dom.

        Kommentar

        • Elvedin
          Användare
          • september 2008
          • 63

          #5
          Hej

          jo de där om att jag behöver ett nytt kar de e jag medveten om så håller på å söker ett ännu större..
          vad kan följden bli om de har förlitet slutar dom växa eller dör dom bara ut helt enkelt??

          Kommentar

          • Sacrium
            Användare
            • november 2005
            • 353

            #6
            Dör gör dom inte av anledningen att bo i ett litet kar, men malawi är överlag revirhävdande och risken är att hanar vid lek får för sig att jaga ihjäl honor som då inte har nån chans att hinna undan att gömma sig.

            Har själv aldrig haft Moorin så jag ska inte uttala mig om dess beteende, men har sett storleken på en del av dom och en såpass stor fisk behöver yta att simma på.

            Kommentar

            • Elvedin
              Användare
              • september 2008
              • 63

              #7
              HEj

              aaa de kan stämma men dom här e ju en riktigt lugn fisk de e inga aggressiva fiskar på något sätt så men de där när de gäller honorna kan kan kanske stämma har sj inte haft dom för

              Kommentar

              • Tedde
                Användare
                • september 2006
                • 100

                #8
                I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                Kommentar

                • Elvedin
                  Användare
                  • september 2008
                  • 63

                  #9
                  vad e de me dom sidorna

                  Kommentar

                  Arbetssätt...