altum scalare peru

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    altum scalare peru

    tjena, har en liten fråga om dessa , kan få tag på ovanstående i rätt bra storlek fast priset är 295 kr. viltfångade eller F1 är inte hundra säker.


    hur ser du att det är en "äkta" altum från peru?

    har dom nåt speciellt utseende just denna sort?.hur ska man veta att det verkligen är altum från peru.

    nån som har en aning?


    mvh patric
    Senast redigerad av Patric; 01 september 2008, 13:49.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Patric
    tjena, har en liten fråga om dessa , kan få tag på ovanstående i rätt bra storlek fast priset är 295 kr. viltfångade eller F1 är inte hundra säker.


    hur ser du att det är en "äkta" altum från peru?

    har dom nåt speciellt utseende just denna sort?.hur ska man veta att det verkligen är altum från peru.

    nån som har en aning?


    mvh patric
    Hej

    Tyvärr är svaret på din fråga följande (rätta mig om jag har fel):

    Det finns inga altumskalarer i Peru och det finns inga altumskalarer för 295 kronor stycket. Altum har bara odlats ett par gånger så det finns inga F1 i handeln.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      ok,tack då vet jag att dom är VF iallafall.

      men då är verkligen frågan vad det är han ska sälja?

      det med att dom inte lyckats odla stämmer nog.har för mig han prata om det också,nu när du nämner det


      peru altum sa han att det var . tror jag skippar att köpa dom . låter knepigt detta

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Patric
        ok,tack då vet jag att dom är VF iallafall.

        men då är verkligen frågan vad det är han ska sälja?

        det med att dom inte lyckats odla stämmer nog.har för mig han prata om det också,nu när du nämner det


        peru altum sa han att det var . tror jag skippar att köpa dom . låter knepigt detta
        Jamen då har han inte försökt lura dig eller så. "Peru altum" anses av många höra till P. scalare, men är mer "altumlika" än vanliga skalarer. Dessa går att odla.

        Alltså, "Peru altum" är ett förvirrande handlelsnamn som inte ska blandas ihop med "äkta" altum dvs. Pterophyllum altum.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • juli 2007
          • 189

          #5
          jaha ok , tack för svaret då förstår jag hur det ligger till

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Sen är det väl så att Altum inte är någon Scalar över huvud taget.

            Men ja har oxå sett i flera affärer att dom säljer Peru altum.

            Jag tror nog att det ska vara Peru Scalar för att det ska bli rätt
            (om det nu finns några scalarer i Peru )

            Men ibland är det knepigt med namn, som t.e.x Boliviansk fjärillsciklid, den kommer inte från Bolivia.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Som jag ser det så kallas alla arter i Pterophyllum för skalarer dvs.

              Pterophyllum scalare = skalar
              Pterophyllum altum = altumskalar
              Pterophyllu leopoldi = spetsnosskalar

              Sven skriver följande på http://www2.nrm.se/ve/pisces/acara/pterophy.shtml

              Pterophyllum altum is known only from black and clear water tributaries of the upper Rio Negro and upper Rio Orinoco in Colombia, Venezuela and Brazil. Pterophyllum leopoldi has been collected in only a few localities along the middle Amazon River and in the upper Essequibo drainage. Several Pterophyllum species confused under the name of P. scalare are known from the Amazon drainage lowland floodplain in Colombia, Brazil and Peru, and also from the Oyapock (French Guiana) and Essequibo (Guyana) drainages.

              Är "peru altum" den enda formen av Pterophyllum i Peru? Finns det risk att Pterophyllum sp., Peru gäller mer än en sorts fisk eller är detta den "korrekta" benämningen på "Peru altum"?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #8
                Lite historik

                Hej ! Finns här någon som vet lite mer om skillnaden mellan Vanlig Altum och "Peru altum" ? Dvs krav på vattenvärden, utseende, storlek osv ??? Vilken/vilka floder kommer Peru Altum ifrån ? Simma lugnt ! Hälsningar Inge
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Förutom Peru-scalare så finns ju Redbackvarianten. Bägge är mer altumlika än vanliga scalare, och blir enligt mig också större än vanliga scalare när de är fullvuxna. Fast osvuret är bäst, har sett monster till vanliga scalare också...

                  Luras gör i vart fall inte killen som vill sälja peru-altum eller peru-scalare, men en äkta altum är det inte. Peru-varianten är nog den grannaste av alla jag sett hittills, och det gör inte ont att de är rätt lätta att odla. Ett fullvuxet par av dessa är en majestätisk syn!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...