prickiga hantelciklider, heros mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    prickiga hantelciklider, heros mm

    nogon som kan hjälpa mig med att hitta heros sp. "guyana", eller som andra val notatus eller andra heros, dock ej severus? privat, affär? tacksam för tipps! vill mycket gärna ha dessa firrar ihop med praktbotior och ancistrussar, möjligtvis eldbukar och som dark hors ormskinnsgurama! någon kommentar?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av chippog
    nogon som kan hjälpa mig med att hitta heros sp. "guyana", eller som andra val notatus eller andra heros, dock ej severus? privat, affär? tacksam för tipps! vill mycket gärna ha dessa firrar ihop med praktbotior och ancistrussar, möjligtvis eldbukar och som dark hors ormskinnsgurama! någon kommentar?

    Hej och välkommen till ciklidforumet!
    Vill inte låta dryg men det vore förträffligt om du kunde tala om hur stort akvariumet är som du har tänkt ha dem i. Å ena sidan kan de bli mycket aggressiva vid lek och kräva gott om plats med tanke på att de andra ochså kräver sitt utrymme. Både ormskinnsguramis och praktbotior kan ju uppnå ansenlig storlek. Å andra sidan kan de själva bli mycket lättstressade av snabba och ettriga fiskar såsom eldbukar.

    Severus är i regel mycket svåra att få tag på och lär kosta därefter.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      Ursprungligen postat av A C-son
      Hej och välkommen till ciklidforumet!
      Vill inte låta dryg men det vore förträffligt om du kunde tala om hur stort akvariumet är.....

      Severus är i regel mycket svåra att få tag på och lär kosta därefter.

      Mvh/Andreas.
      hej anders! tack för välkomnandet och dryg och dryg, jag kunde faktiskt sagt att jag har ett 220 liters men om jag får tag i fina hantlar, dock just ej severus utan någon av de andra i släkten, blir det nog allt eftersom ett större kar och då kan det bli nåt mellan 350 och 600 liter, beroende på pris, plats och familjepolitiken hemma. de där hantlarna har satt myror i skallen på mig... det hela är dock ett flerårsprojekt. men någonstans måste en ju börja.
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        inga fler som kan hjälpa mig med att komma över några (gärna cirka 6)

        heros sp. "guyana"
        heros efasciatus
        heros notatus
        heros spurius

        dock ej:
        heros severus eller
        heros sp. "red shoulder"
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av chippog
          inga fler som kan hjälpa mig med att komma över några (gärna cirka 6)

          heros sp. "guyana"
          heros efasciatus
          heros notatus
          heros spurius

          dock ej:
          heros severus eller
          heros sp. "red shoulder"
          Jag ser att du är från göteborg. Borde inte vara så svårt att få tag på iaf notatus om du ringer runt till olika butiker. Kolla annars med t.ex zoomässan i kungsbacka så kan du säkerligen hitta fler arter ochså.

          Mitt vf-par hade i veckan en ny kull med frisimmande yngel men tyvärr hade jag inga möjligheter att ta hand om dem den här gången...Annars kunde du fått ett gäng. Livet är ironiskt ibland!

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av chippog
            hej anders! tack för välkomnandet och dryg och dryg, jag kunde faktiskt sagt att jag har ett 220 liters men om jag får tag i fina hantlar, dock just ej severus utan någon av de andra i släkten, blir det nog allt eftersom ett större kar och då kan det bli nåt mellan 350 och 600 liter, beroende på pris, plats och familjepolitiken hemma. de där hantlarna har satt myror i skallen på mig... det hela är dock ett flerårsprojekt. men någonstans måste en ju börja.
            Utan att ta hänsyn till att fiskarna kommer från vitt skilda världsdelar och har olika beteenden så måste jag ändå säga att när du skaffar större kar så satsa snarare på 600 liter än 350 liter... 220 liter kan fungera till små individer i uppskattningsvis max ett halvår. Kolla efter begagnat så behöver det inte bli så väldigt mycket dyrare med ett lite större än ett lite mindre. Rekomenderar Iaf minst ett 540 liters till de fiskarna.

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • Ciklicollector
              Användare
              • juni 2008
              • 129

              #7
              Hej

              Har bara de jag skrev om plus notatus(dock bara 3st).
              Samtliga är under uppväxt

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Utan att ta hänsyn till att fiskarna kommer från vitt skilda världsdelar och har olika beteenden så måste jag ändå säga att när du skaffar större kar så satsa snarare på 600 liter än 350 liter... 220 liter kan fungera till små individer i uppskattningsvis max ett halvår. Kolla efter begagnat så behöver det inte bli så väldigt mycket dyrare med ett lite större än ett lite mindre. Rekomenderar Iaf minst ett 540 liters till de fiskarna.

                Mvh/Andreas.
                jo, jag håller med dig, hoppas bara att jag har familjen och centimetrarna på min sida. just nu ser det ut som max 180 cm kanske kanske 200. med 50 x 50 blir det i alla fall 500 knappt. får jag hantlarna, blir det nog så . jag ska kolla i de intressanta affärena i närheten.
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • chippog
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 251

                  #9
                  någon mer som har erfarenhet med lite ovanliga hantlar?
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...