Vad har jag köpt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bodybuilder521
    Användare
    • augusti 2008
    • 11

    Vad har jag köpt?

    Tankte var att jag idag skulle köpa några L. multifasciatus som jag blivit rekommendera här. Jag ringde akvarieaffären och dem hade "snäcklekare" hemma. Idag åkte jag dit och tittade men ingen i akvarieaffären visste exakta namnen på snäcklekarna. Fanns 2 akvarie med olika snäcklekare och en massa annan fisk. Jag tog en chans och köpte vad jag trodde var L. multifasciatus. Nu när jag kom hem inser jag att jag har fått minst 2 olika arter..? Kanske tom 3 olika. Den minsta verkar inte ens vara en snäcklekare, den håller sig inte ens i närheten av snäckorna.

    Några experter här som kan säga vad jag har köpt? Här är en videofilm på mina 4 första ciklider i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=i2hzg8UL4CM

    Kan trösta mig med att jag endast betalde 40kr per fisk i alla fall, men antar att jag får åka och byta.

    Tack på förhand om ni har tid att slå ett öga.
    Senast redigerad av bodybuilder521; 30 augusti 2008, 18:05.
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Du har fått tre snäcklekare, Lamprologus ocellatus och en mager Neolamprologus brichardi. Jag skulle nog behålla snäcklekarna och åka tillbaka med den udda fisken.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • bodybuilder521
      Användare
      • augusti 2008
      • 11

      #3
      Tack för snabb hjälp. Någon som kan förklara de stora skillnaderna på L. multifasciatus och Lamprologus ocellatus? Läste någonstans att Lamprologus ocellatus bara äter levande föda?

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        ocellatus äter vad som bjuds men lämplig föda är väl annars räkmix, artemia, mysis mm. Ocellatus är tuffare än multifasciatus. Multifasciatus känns igen på sitt randiga mönster. Om du går in på artbeskrivningar här på forumet så ser du vilken stor skillnad det är på dem.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Jag tyckte mig kunna urskilja två L. Ocellatus, en kanske-Ocellatus och en eventuell Neolamprologus Brichardi eller något åt prinsesshållet. Egentligen borde du väl hänga ut affärens namn här men å andra sidan kanske du inte berättade tydligt att du var ute efter L. Multifasciatus?

          Jag tycker du ska kräva att få lämna tillbaka fiskarna!
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Hej!
            Fisken med lyrskjärt är en prinsessan av burindi.(N. brichardi) en mager rackare.
            Sen tror jag att du fått hem Lamprologus brevis alt magara.
            Några ocellatusar kan jag inte se.
            Hur som hellst så har du en grupp med brevis/magara detta är en mkt trevlig fisk som kommer ge dig många intressanta stunder framför burken.
            Prinsessan vad göra? Lämna till baka denna fisk är en ide. Det bästa är nog hatt slå ihjäl den, låter grymt men den ser inte frisk ut.
            Lycka till med snäcklekarna. / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • chriber
              Användare
              • oktober 2005
              • 84

              #7
              Hej,

              Håller med det senaste inlägget, tre brevis eller calliurus (tidigare kallats magarae) och en N. brichardi. Den lilla fläckiga som håller sig nära snäckskalet kan vara en hona därav skillnaden mot de andra två. Om det är calliurus skall hanarna få lyrstjärt när de blir större.

              mvh,

              Christer

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #8
                Det är iaf två brevis som ser ut att komma från Ikola. Den tredje som har stressteckning är troligtvis likadan. Det fjärde är nån prinsessa som jag inte förstår varför ingen har nackat...

                Lämna tillbaka allihopa och köp tio multisar eller similis, de är oändligt mycket roligare att titta på än ett brevispar.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #9
                  En fråga vad har du gett för dem? i det skicket? Bor du nära mig kan du få en tuff rackare Temporalis shell ser ut som en kattfisk/buffel Har bara 1st kvar de kan vara nått att bygga vidare på med.
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • bodybuilder521
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 11

                    #10
                    Tackar enormt mycket för all hjälp och alla förslag. Jag tror jag lämnar tillbaka dem och skaffar multisar från någon privat uppfödare istället. Tror det är bäst för mig att börja med den enklaste och sen kanske utveckla hobbyn om det går bra.

                    Är det någon fara om jag skaffa alla multisarna från samma person? Det blir inte inavel och så ?

                    Tack igen.

                    mvh Harald

                    Kommentar

                    • johnnie69
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 105

                      #11
                      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                      En fråga vad har du gett för dem? i det skicket? Bor du nära mig kan du få en tuff rackare Temporalis shell ser ut som en kattfisk/buffel Har bara 1st kvar de kan vara nått att bygga vidare på med.
                      ja jäklans vilken skum skalle den har!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...