Uppstart 54 liter, Vattenvärde m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bodybuilder521
    Användare
    • augusti 2008
    • 11

    Uppstart 54 liter, Vattenvärde m.m

    Hej Alla,

    Jag är ganska ny på akvarium men har sysslat mycket med reptiler forut. Jag har ett 54 liters akvarium med ett Eden 501 ytterfilter. Finkornig grus som substrat och en rot. Jag fick råden här att skaffa L. multifasciatus till det vilket lät som en mycket intressant fisk. Jag har fixat snäckskal och akvariet ser ut att fungera. Innan jag skaffa fiskarna så tänkte jag bara höra med er igen så jag inte ger mig in på något jag inte kommer klara av...

    Först vattenvärden. Mitt dricksvatten ser ut som följer:

    Temp 10,7
    H 8,2
    COD 1,8
    Konduktivitet 38
    Alkalinitet 140
    Hårdhet 6,0
    Kalcium 32
    Magnesium 5,5
    Natrium 36
    Järn <0,01
    Mangan <0,01

    Jag vet att alla säger att man ska starta med större akvarium, men jag har inte riktigt plats till det just nu. Skulle en grupp på 5-10 L. multifasciatus + 1 mal kunna fungera bra i detta akvarium? Jag har köpt Seachem Prime som jag tänkte ha i vattnet samt varje gång jag byter vatten. Jag tänkte byta 20% vatten varje vecka.

    Antar att det är lättare att sköta utan växter och denna fisken verkar inte behöva det? Bara en rot, snäckor och lite sten. En annan sak är att roten färgar vattnet brunt (vilket jag läste om här för sent). Är det någon fara eller det kommer att ge med sig efter ett par vattenbyten?

    Tacksam om någon kan ge mig rekommendationer eller avråda mig innan jag köper fisken.

    Mvh Harald
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej. Jag antar att dessa testvärden är vattenverkets, inte något du mätt fram?

    L. multifasciatus är inte svår att ha att göra med så det är ett bra val! De är dessutom mycket intressanta. Men eftersom det är en Tanganyikaciklid så är generellt basiskt och hårt vatten att föredra. Jag antar att "H" bland dina testvärden är pH? I så fall är det basiskt vilket är mycket bra för dina fiskar. Samma gäller hårdheten som är 6,0. Frågan är om det är totalhårdhet (gH) eller karbonathårdhet (kH). Är det kH som är 6,0 så är det helt okej. Är det totalhårdheten som är mätt (vilket jag tror) säger det inte så mycket.

    Hur som helst, justera tempvärdet från 10,7 till 22-26 grader och släpp i fiskarna. Lycka till!

    Visst ja: Strunta helst i roten, den sänker dina vattenvärden. I med mer sten istället och ha MYCKET snäckor, fiskarna beter sig roligare då. Jag hade struntat i malen och satsat på 10 snäcklekare och 20-30 skal.
    Senast redigerad av Per B; 27 augusti 2008, 15:40.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • bodybuilder521
      Användare
      • augusti 2008
      • 11

      #3
      Tack för ett bra svar Per. Angående vattenvärdena så är det vattenverkets värden (kopierade från deras hemsida).

      Tog bort roten som du sa, blir nog lite roligare att titta på dem då. Har bara ett 10tal snäckor (köpte vitlöksfyllda sniglar och kokade skalen efteråt). Får väl äta sniglar ett par gånger till då

      Vet inte riktigt vad för sten jag ska ha... jag har svart akvastabil sand, så borde kanske välja några svarta stenar? Skulle knytnävsstora stenar vara lagom storlek? Så bygger man upp typ ett stenröse kanske, eller bara placerar ut dem.

      Tack igen för ett kanon svar!

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Det du kan göra för att slippa äta sniglar varje dag är att du har små stenar (i storlek med snäckorna) under snäcksskalen så det bildas gångar där. Men 20 snäckskal bör du nog ha tycker jag. Vinbergssnäckor går dessutom att plocka ute i trädgårdar eller i den vildare naturen om man bor på rätt ställe

        Vad gäller färgval så borde jag väl säga pass egentligen, jag är inte så mycket för svart sand eller sten. Men eftersom du nu valt svart sand tror jag att det blir snyggast med svarta stenar.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hej

          Roten kommer inte påverka vattenvärdena i nämnbar utsträckning särskilt som du har snäckskal. Varifrån kommer roten? Kommer den från en affär och sjunker finns det ingen som helst orsak att inte lägga i den förutom att den färgar vattnet.

          Sten kan du ta från naturen. Jag har ofta plockat sten i samma storlek som snäckorna. Det blir snyggt och multissarna gräver gångar runt under dem också. Större stenar måste läggas direkt på glaset och så lägger man i sanden efteråt. Multissarna underminerar all sten i ett akvarium som ditt och dessa kommer ramla ner om de inte är förankrade. Ganska små stenar kan spräcka bottenrutan om det kommer enstaka gruskorn mellan dem och glaset.

          Du kan köpa 20 pack snäckskal utan sniglar också...
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Hej

            Roten kommer inte påverka vattenvärdena i nämnbar utsträckning särskilt som du har snäckskal. Varifrån kommer roten? Kommer den från en affär och sjunker finns det ingen som helst orsak att inte lägga i den förutom att den färgar vattnet.

            Sten kan du ta från naturen. Jag har ofta plockat sten i samma storlek som snäckorna. Det blir snyggt och multissarna gräver gångar runt under dem också. Större stenar måste läggas direkt på glaset och så lägger man i sanden efteråt. Multissarna underminerar all sten i ett akvarium som ditt och dessa kommer ramla ner om de inte är förankrade. Ganska små stenar kan spräcka bottenrutan om det kommer enstaka gruskorn mellan dem och glaset.

            Du kan köpa 20 pack snäckskal utan sniglar också...
            Hej!
            Jag är helt inne på Pers linje, ingen rot allså.
            I Tanganyika sjön som är en klarvattens sjö existerar inte hymus.
            Fiskarna där tål inte hymusämnen, omvänt om vi tar en SA fisk ner i Tanganyika vatten slutar detta inte lyckligt.
            54 l är ingen slor volym så roten kommer ha stor påverkan på ditt vatten.
            Som komplitering skulle jag köra i 1 msk bikarbonat och 1/2 msk salt.
            Lycka till / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Anders i Askim
              Hej!
              Jag är helt inne på Pers linje, ingen rot allså.
              I Tanganyika sjön som är en klarvattens sjö existerar inte hymus.
              Fiskarna där tål inte hymusämnen, omvänt om vi tar en SA fisk ner i Tanganyika vatten slutar detta inte lyckligt.
              54 l är ingen slor volym så roten kommer ha stor påverkan på ditt vatten.
              Som komplitering skulle jag köra i 1 msk bikarbonat och 1/2 msk salt.
              Lycka till / Anders
              De tål visst humusämnen. Det är bara av estetiska orsaker som man ska undvika rötter.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • bodybuilder521
                Användare
                • augusti 2008
                • 11

                #8
                Nu tvistar de vise Det är en vanlig "mangrove?" rot som är köpt i akvarieaffär. Tror jag skippar den iallafall så man får lite mer yta. Tackar för all input, den är ovärderlig. Blir till att åka ner och leta lite sten imorgon tror jag.

                Vet ni förresten om alla snäcklekare är någrerlunda lika att sköta? Akvarieaffären här sa att han hade 2 olika sorter men hade inte exakta namnen framme. Får väl titta förbi där också så jag vet.

                Tack igen!

                /Harald

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Ursprungligen postat av bodybuilder521

                  Vet ni förresten om alla snäcklekare är någrerlunda lika att sköta? Akvarieaffären här sa att han hade 2 olika sorter men hade inte exakta namnen framme.

                  /Harald
                  Det skiljer en del mellan dom olika snäcklekarna. Jag har haft 2 sorter. L. Ocellatus Och L. Brevis. Dom var väldigt olika i temperament och aggressivitet. Samt hur bundna dom är till sin snäcka. Ocellatus är faktiskt inte rädd för NÅGON. Man kan kallt räkna med att bli biten när man grejar med akvariet. Kolla gärna upp vilka sorter dom har inne och fråga här sen. Utseendemässigt skiljer det ju också en hel del.
                  Välkommen till Tanganyikaträsket förresten...

                  Kommentar

                  • Bauer
                    Användare
                    • december 2006
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Hej

                    Roten kommer inte påverka vattenvärdena i nämnbar utsträckning särskilt som du har snäckskal. Varifrån kommer roten? Kommer den från en affär och sjunker finns det ingen som helst orsak att inte lägga i den förutom att den färgar vattnet.

                    Sten kan du ta från naturen. Jag har ofta plockat sten i samma storlek som snäckorna. Det blir snyggt och multissarna gräver gångar runt under dem också. Större stenar måste läggas direkt på glaset och så lägger man i sanden efteråt. Multissarna underminerar all sten i ett akvarium som ditt och dessa kommer ramla ner om de inte är förankrade. Ganska små stenar kan spräcka bottenrutan om det kommer enstaka gruskorn mellan dem och glaset.

                    Du kan köpa 20 pack snäckskal utan sniglar också...
                    Hej det var ett tag sen men kan man fortfarande hitta enbart snäckskal? sånt fall vart då? Tacksam för svar

                    Mvh Jocke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...