Scalarelek - ínfo nån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Scalarelek - ínfo nån?

    Lite basic hjälp/info skulle jag behöva. Mina nyinförskaffade scalarer (dock ett väl fungerande par med många lekar bakom sig när jag fick dem) har lagt rom. Nu undrar jag om tid till kläckning, åtgärder på vägen, käk, nattlampor?? etc. Nån som har mer erfarenhet än jag om dessa (de flesta?!) som kan tipsa lite basic?? De är f.ö aggressiva som tusan - räcker med att jag närmar mig karet för att båda ska brösta sig vid framrutan!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej,
    Nu undrar jag om tid till kläckning,
    Beror på temp, men 3 dygn tar det hos mig.

    åtgärder på vägen,
    inga åtgärder, paret får sköta allt själva

    käk,
    normala käket till föräldrarna, nykläckt artemia till frisimmande ynglen

    nattlampor
    har testat både med nattlampa och utan med samma resultat.
    Finns det nattlampor i Amazonas?

    Jag har sänkt vattennivån i karet på pga paret hoppar upp över ytan för att attackera mig och risk för att de hoppar ur karet.

    Lycka till med skalarena
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Finns det nattlampor i Amazonas?

      Jag har sänkt vattennivån i karet på pga paret hoppar upp över ytan för att attackera mig och risk för att de hoppar ur karet.

      Lycka till med skalarena
      Tack Wilhelm för svar - nä det finns väl inga nattlampor i Amazonas (kanske eldflugor??) - och riktigt så aggresiva/skickliga försvarare som dina verkar inte mina vara, men man vet aldrig kanske har de potential iallafall. Häftigt att se dessa i karet normalt så stillsamma & graciösa fiskar gå fullkomligt loss.

      Jag återkommer med rapporter om det blir några yngel!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Stomatol
        Användare
        • augusti 2008
        • 8

        #4
        Ursprungligen postat av joe
        Tack Wilhelm för svar - nä det finns väl inga nattlampor i Amazonas (kanske eldflugor??) - och riktigt så aggresiva/skickliga försvarare som dina verkar inte mina vara, men man vet aldrig kanske har de potential iallafall. Häftigt att se dessa i karet normalt så stillsamma & graciösa fiskar gå fullkomligt loss.

        Jag återkommer med rapporter om det blir några yngel!
        Inga yngel???

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Finns det nattlampor i Amazonas?
          Nej, men ingen strömbrytare eller timer heller.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Som sagt sätt igång en nattlampa och håll koll på det hela lycka till/Ann-Mari

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Stomatol
              Inga yngel???
              Nix inte denna gång - de rensade upp rommen på egen hand vad det verkar. Men jag är inte alltför nedstämd - det blir fler gånger! Och även om det inte finns varken timer, nattlampor eller väggkontakter i Amazonas så ska jag prova den varianten då. Jag hör av mig, jag lovar!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Är det några andra fiskar i akvariet?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Är det några andra fiskar i akvariet?
                  Tja - ett gäng bibukar (10 st.), ett palettpar (som ska flytta inom kort) och 5 stora ancistrus med avkomma (en 10-15 små) - dessutom ampullarior som rensar. De senare är kanske lite misstänkta, men samtidigt så verkade scalarparet vara aggressiva nog att kunna skrämma skiten ur det mesta levande och definitivt deras medinnevånare i karet. Karet är f.ö på 180 lite och tätt planterat.

                  Ser du nån uppenbar bov i detta drama - förutom föräldrarna själva?
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Jag har inte timer o nattlampa till mina par. Det ena paret går i ett inrett kar med corydorasmalar, det andra ensamma i ett kalt kar. Och här märker jag ingen skillnad. De beter sig likadant, ger ungefär lika stora kullar
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Nu är de på gång igen - gjorde ett större vattenbyte idag (och flyttade Paletterna till ena sonens akvarium) - och detta verkar ha triggat igång dem rejält. De avslutar leken just nu bakom min rygg. Ska följa med noga, jag lovar OCH återkomma med rapporter. Vi får väl se - kanske denna gång - tålamod är ju en dygd (inte minst i vår hobby!)
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Det kommer att lyckas nångång om inte denna gång!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Håll tummarna! Tredje gången gillt?? - blev inget förra gången heller, men nu är de på G igen och nu verkar omsorgen vara på topp. Honan? far över rombladet och putsar och fläktar och båda är megaaggressiva...

                          Lät en liten diodspot ligga på täckgalset i natt som belyste bara just deras blad - övriga karet mörkt...kanske hjälpte det? Vill gärna tro det! Ska göra samma sak inatt igen så imorgon får vi se. Något borde det ju hjälpa att se ev. inkräktare som kalasar och kanske öka trygghetskänslan också hos föräldrarna. Vad vet jag? Visst handlar det om 3-4 dagar innan det är larver? eller är jag helt ute och cyklar? om så borde det börja hända saker imorgon kväll alt tisdag.

                          Nå - håll tummarna som sagt! Detta är scalarernas smala lycka om de fullföljer, tänkte avyttra dem egentligen för emellan lekarna är de skittråkiga, står mest och "trycker" bland bladen!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...