Återgång till Tanganyika eller fortsätta med Madagaskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Honan har mindre fläckar än hanen av large spot.
    Är inte bleekeri samma sak som large spot och polleni small spot. Enligt bilderna i Sonjas artikel så har honan på filmen för små fläckar för att vara bleeker (large spot?) och dessutom så har ju honan av polleni (small spot?) större fläckar än hanen.

    När jag såg large spot på nittiotalet då de fanns i Sverige så hade de större fläckar än honan på filmen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Får jag gå in och editera titeln till "Återgång till Tanganyika eller fortsätta med Madagaskar?"
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • mediabrus
        Användare
        • januari 2006
        • 143

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Får jag gå in och editera titeln till "Återgång till Tanganyika eller fortsätta med Madagaskar?"
        Gör så!

        Här är en bild på de unga tu:
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • mediabrus
          Användare
          • januari 2006
          • 143

          #19
          (hanen till vänster och den nu omdiskuterade honan till höger)
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Svårt att säga vad som är vad. Enligt fishbase finns det ju bara en art (polleni), men tittar jag på dem uppfyller de ju kriterierna för att vara två (eller fler) arter. Lägg upp din bild på madagaskar avdelning på cichlidae.com och se vad de säger. Den honan jag hade till min stora large spot hane (tyvärr död) hade åtminstone mindre fläckar än hanen. Får väl lägga upp en länk till en bild på Arne, vilket är hans smeknamn.

            Kommentar

            • mediabrus
              Användare
              • januari 2006
              • 143

              #21
              Ursprungligen postat av endymion
              Svårt att säga vad som är vad. Enligt fishbase finns det ju bara en art (polleni), men tittar jag på dem uppfyller de ju kriterierna för att vara två (eller fler) arter. Lägg upp din bild på madagaskar avdelning på cichlidae.com och se vad de säger. Den honan jag hade till min stora large spot hane (tyvärr död) hade åtminstone mindre fläckar än hanen. Får väl lägga upp en länk till en bild på Arne, vilket är hans smeknamn.

              http://www.ciklider.se/galleri/showphoto.php?photo=433
              Jag får ta och göra det! Om man ser till din Arne och tänker att honan har mindre fläckar så är det inte omöjligt att jag har två arter. Jag har inte hunnit läsa artikeln som länkades till tidigare, som den stressade småbarnsförälder man är.
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              • mediabrus
                Användare
                • januari 2006
                • 143

                #22
                NU HAR DE LEKT!
                Mitt under middagen började de leka, rakt framför ögonen på mig.
                En kaka på kanske fem centimeter med röda millimeterstora ägg som sitter ihop i trådar.Just nu står honan och fläktar på medans hanen vaktar. Ojojoj! Bilder och filmer från leken kommer senare.
                http://www.umea.akvarieforening.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Om du fotar kan jag lägga upp dem här och mejla länken till Sonja så får vi se vad hon säger.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • mediabrus
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 143

                    #24
                    Lite rörliga bilder:

                    http://www.umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      #25
                      Wow! Behåll dem och skaffa en burk till.
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • mediabrus
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 143

                        #26
                        Ursprungligen postat av jonre723
                        Wow! Behåll dem och skaffa en burk till.
                        Jag behåller dem utan tvekan men kan inte skaffa en burk till då jag har en sambo som inte riktigt delar samma intresse av akvaristik som jag.
                        http://www.umea.akvarieforening.se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av mediabrus
                          Jag behåller dem utan tvekan men kan inte skaffa en burk till då jag har en sambo som inte riktigt delar samma intresse av akvaristik som jag.
                          De flesta madagaskarciklider är kassa föräldrar så att ta hand o dem själv är tyvärr det enda sättet för de flesta arterna. Läs vad det står om Paratilapia i artikeln jag länkade till samt kolla om det finns fler på cichlidae.com. Det finns ett kapitel om endast Paratilapia i första upplagan av ciklidboken (den gröna). Du kommer inte få något enda överlevande yngel om du inte gör något aktivt.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • mediabrus
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 143

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            De flesta madagaskarciklider är kassa föräldrar så att ta hand o dem själv är tyvärr det enda sättet för de flesta arterna. Läs vad det står om Paratilapia i artikeln jag länkade till samt kolla om det finns fler på cichlidae.com. Det finns ett kapitel om endast Paratilapia i första upplagan av ciklidboken (den gröna). Du kommer inte få något enda överlevande yngel om du inte gör något aktivt.
                            Jag har läst artikeln och ävenrotat fram lite andra artiklar som jag tänkt läsa idag. Jag vet att de inte är några exemplariska föräldrar, men i dagsläget är det så gott som omöjligt att klämma in något mer kar i lägenheten. Det skulle vara om jag tar ett litet 40-liters eller nåt och stoppar in ibänken där akvariet står. Hmmm.... Ska kolla runt efter nåt!
                            http://www.umea.akvarieforening.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av mediabrus
                              Jag har läst artikeln och ävenrotat fram lite andra artiklar som jag tänkt läsa idag. Jag vet att de inte är några exemplariska föräldrar, men i dagsläget är det så gott som omöjligt att klämma in något mer kar i lägenheten. Det skulle vara om jag tar ett litet 40-liters eller nåt och stoppar in ibänken där akvariet står. Hmmm.... Ska kolla runt efter nåt!
                              Ett alternativ är ett plastakvarium/IKEA box som du skär ut hål i och limmar myggnät över. Tänk på att föräldrarna INTE får komma åt myggnätet då de försäker suga ut dem genom detta och har ihjäl allihop.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • mediabrus
                                Användare
                                • januari 2006
                                • 143

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Ett alternativ är ett plastakvarium/IKEA box som du skär ut hål i och limmar myggnät över. Tänk på att föräldrarna INTE får komma åt myggnätet då de försäker suga ut dem genom detta och har ihjäl allihop.
                                Smart! Ska se vad jag kan hitta på i helgen. Äggen är kvar ikväll iallafall. Likt en pulserande, röd korv ligger de på botten medans honan fläktar och hanen vaktar. Trevligt. Synd man jobbar mest hela tiden och inte har tid att göra trevliga observationer.
                                http://www.umea.akvarieforening.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...