Vad ska jag ha i karet (54liters)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bodybuilder521
    Användare
    • augusti 2008
    • 11

    Vad ska jag ha i karet (54liters)

    Hej,

    Är ganska ny med ciklider och hade lite andra planer för mitt akvarium. Nu tänkte jag ändå fråga om det finns någon liten trevlig ciklid som funkar i ett så här litet akvarium?

    Det är 54 liter utan täckglas. Jag har en lysrörsarmatur med 2 lysrör över det och en Eden 501 Ytterfilter som pump. Mitt PH ligger på runt 8.

    Som inredning har jag bara en rot nu och tänkte bygga upp med stenar (som ett stenrös). Jag tänkte köra minimalt med växter.. kanske lite javamossa. Bottensubstrat har jag svart Akvastabil sand (den minsta, mycket finkornig).

    Har ni några förslag till en ciklid som kan fungera här och förröka sig?

    Mvh Harald
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    L. multifasciatus skulle funka kanon i ett sånt akvarium om du la till lite snäckor.



    Välkommen till det emineta ciklidforumet
    Senast redigerad av LN; 23 augusti 2008, 16:46.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • bodybuilder521
      Användare
      • augusti 2008
      • 11

      #3
      Kanon tack för svaret, ser ut som en mycket trevlig ciklid. Bara lite snabba följd frågor om du har tid att svara. Var hittar jag enklast snäckor? Finns det till salu i akvarieaffärer eller man får beställa från utlandet?

      Hur många multifasciatus bör jag ha i mitt akvarium? 1 hane och hur många honor?

      Tack vare Internet och dessa forum har nog de flesta hobbies blivit bra mycket trevligare. Helt plötsligt kan man nå miljoner med samma intresse.

      Tack igen


      Ursprungligen postat av LN
      L. multifasciatus skulle funka kanon i ett sånt akvarium om du la till lite snäckor.



      Välkommen till det emineta ciklidforumet

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av bodybuilder521
        Kanon tack för svaret, ser ut som en mycket trevlig ciklid. Bara lite snabba följd frågor om du har tid att svara. Var hittar jag enklast snäckor? Finns det till salu i akvarieaffärer eller man får beställa från utlandet?

        Hur många multifasciatus bör jag ha i mitt akvarium? 1 hane och hur många honor?

        Tack vare Internet och dessa forum har nog de flesta hobbies blivit bra mycket trevligare. Helt plötsligt kan man nå miljoner med samma intresse.

        Tack igen
        Egentligen LN:s fråga - men jag gör ett försök (hoppas OK LN) så du kan fortsätta med cikliderna. Multisar ska vara fler än par - ett gäng på säg 10 stycken borde funka. Snäckorna finns säkert i välsorterade akvarieaffärer - men det ska fungera att köpa snäckor som finns i typ delikatessaffärer eller en saluhall också. Finns kanske i en mkt. välsorterad livsmedelsbutik?
        Det är de som man använder - antar jag - när man ska servera sniglar...

        Sen är det bara att köra i fiskar och snäckor - multisarna lär möblera själva i karet! Mycket nöje.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • bodybuilder521
          Användare
          • augusti 2008
          • 11

          #5
          Ok tack för snabbt svar, tänkte komma igång imorgon. Jag tar och köper sådana frysta sniglar i vitlök och kokar skalen efteråt så får vi hoppas det fungerar

          Angående antalet låter 10st ganska mycket i 54liter? Men det vet säker du bättre, jag tror jag börjar med att köpa en 3-4st imorgon och fyller på med fler sen när jag ser att allt är bra.

          Kom på en fråga till angående värmen. Det står 23-26 grader? Hur viktigt är det? Ibland på sommaren kan vi nog få upp mot 30 här inne och på vinterna ner runt 20-21.. Överlever fisken då och det är bara trivsel runt 23-26?

          Tack igen för alla som lägger tid på att hjälpa en nybörjare som mig.


          Ursprungligen postat av joe
          Egentligen LN:s fråga - men jag gör ett försök (hoppas OK LN) så du kan fortsätta med cikliderna. Multisar ska vara fler än par - ett gäng på säg 10 stycken borde funka. Snäckorna finns säkert i välsorterade akvarieaffärer - men det ska fungera att köpa snäckor som finns i typ delikatessaffärer eller en saluhall också. Finns kanske i en mkt. välsorterad livsmedelsbutik?
          Det är de som man använder - antar jag - när man ska servera sniglar...

          Sen är det bara att köra i fiskar och snäckor - multisarna lär möblera själva i karet! Mycket nöje.

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • juni 2005
            • 142

            #6
            Vinbärssniglar (samma som i livsmedelsaffären) finns till självplock ute i naturen också.
            Senast redigerad av Lacustris; 24 augusti 2008, 22:26.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            Arbetssätt...