Rom som aldrig kläcks

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Rom som aldrig kläcks

    Har ett par kurvicklider som har lekt fyra gången i mitt stora kar och rommen kläcks aldrig. Jag har misstänkt att det är två honor så jag skaffade en säker hane till, men han får inte komma till och jag känner mig säkra nu på att det är en hane i paret för ryggfenan har växt ut lite.

    Om det nu inte är två honor som leker, vad kan vara fel? Jag har osmosvatten i karet och PH 6,6 ungefär(kommer att veta exakt nästa vecka när jag får min PH-meter och slipper det här dropp-blaj-testet), KH 2, GH 2.

    Om det inte är vattnet som är kokoo, vad kan vara fel?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Har ett par kurvicklider som har lekt fyra gången i mitt stora kar och rommen kläcks aldrig. Jag har misstänkt att det är två honor så jag skaffade en säker hane till, men han får inte komma till och jag känner mig säkra nu på att det är en hane i paret för ryggfenan har växt ut lite.

    Om det nu inte är två honor som leker, vad kan vara fel? Jag har osmosvatten i karet och PH 6,6 ungefär(kommer att veta exakt nästa vecka när jag får min PH-meter och slipper det här dropp-blaj-testet), KH 2, GH 2.

    Om det inte är vattnet som är kokoo, vad kan vara fel?
    Hej

    Kolla genitalpapillen nästa gång de leker. De kan ha lite svårt att synkronicera i början och då kommer det ingen mjölke. Jag hade ett blåciklidpar som lekte säkert fem gånger utan att det hände något. Då skaffade jag en ny hane och det funkade. Ett år senare lekte firren som inte lyckades befrukta men då funkade det. Jag tror att det funkar till slut. Sedan kan det ju va så att de inte tar hand om äggen bra nog (än).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Vakthållningen och fläktningen ser bra ut. Funderar på om jag ska håva hannen och se om honan vänder sig till den andra hannen. Ska kolla om jag lyckas pricka näst äggläggning. Intressant är att de byt lekplats hela tiden (verkar som att de skyller på underlaget som andra OS-svenskar).
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Vakthållningen och fläktningen ser bra ut. Funderar på om jag ska håva hannen och se om honan vänder sig till den andra hannen. Ska kolla om jag lyckas pricka näst äggläggning. Intressant är att de byt lekplats hela tiden (verkar som att de skyller på underlaget som andra OS-svenskar).
        Hej

        Jag har sett samma sak! De byter oftare när de misslyckas! Sedan har jag läst om firrar (inte ciklider) som i naturen alltid byter plats vilket kan bero på att de inte vill lämna doftspår etc. Dessa lämnar äggskalen kvar.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...