Fånga fisk i kar med mycket sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fånga fisk i kar med mycket sten

    Hej!

    Någon som vet något smart sätt att fånga fisk utan att behöva plocka ut en massa sten? Snälla kom med lite bra tips!

    Tack på förhand!

    Mvh/Magnus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Här finns exempel på ett par olika fiskfällor som kan användas:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av AORFISH
      Hej!

      Någon som vet något smart sätt att fånga fisk utan att behöva plocka ut en massa sten? Snälla kom med lite bra tips!

      Tack på förhand!

      Mvh/Magnus
      Hej!
      Lys med ficklampa i natt och kolla om du inte fisken som skall upp ligger utanför stenröset. Du har ngn minut på dig när fisken sover. Tänd aldrig belysningen det blir panik i karet.
      Är det en hel grupp som skall ut kan denna metod bli svår.
      Lycka till / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Har du provat med dubbla håvar? En stor (typ åleds stora) som du fångar med och en som du jagar med?

        Kommentar

        • JohanP
          Användare
          • september 2006
          • 118

          #5
          Man kan inreda i stort sett alla kar lite listigt så att det med denna metod blir lätt att fånga trots att det är mycket sten.

          Pratar vi Mbunas kan man inreda exempelvis med tre större stenrösen (eller i stort sett en hel gärdsgård). Det man behöver tänka på är att det på några platser kan vara lite glesare dvs så glest att man kan trycka ner en tunn plexiglasskiva.
          Töm ut en del vatten, sitt och titta var fisken som skall fångas befinner sig, spärra av den del där den inte finns, titta igen, spärra av nästa del där den inte finns. Sen är det inte så värst många stenar kvar att ta upp innan man enkelt kan fånga den.

          Detta har fungerat mycket bra för mig och jag föreställer mig att det är ganska skonsamt ur stresshänseende.

          Har man BTN bakgrund eller liknande kan man enkelt bocka en tunn ståltråd längs bakgrunden och sen såga sin plexiskiva efter denna mall.

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Jag stoppar ner täckglasen för att spärra av delar av karet...

            Har man placerat stenarna lite smart så kan man få ner täckglasen lätt och kan spärra av när fisken som man vill komma åt befinner sig på den sidan där det är lättare att fånga alternativt mindre sten att plocka upp. Fiskarna har också en tendens att försöka fly bort till den mer stenrika delen och då står de och stångar mot täckglasen och kan fångas upp.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • abbe z

              #7
              du kan ha maten i ena hand och håv i den andra, fånga fler i samtidigt och plocka ur håv den fisken du vill,,,,,,

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Två åleds håvar och lite träning och du fångar dom på nolltid 0m du inte har stora grottor dom kan göma sig i. Då får man peta isär dom först.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Tack för alla tips! Ska testa med den berömda petflaskan...

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Tålamod är ett underskattat redskap:

                    Jag har lärt mig att ta upp fiskar, till exempel halvvuxna yngel, utan brådska. Senast gällde det nio stycken unga hästnosar som skulle upp ur sällskapstanganyikaakvariet där jag har gott om stenrösen. Det tog tre kvällar att få upp dem - men bara några minuter varje kväll. När jag fått upp två-tre stycken och de andra förstod att något var fel och flydde, avbröt jag helt enkelt jakten och fortsatte nästa kväll. De verkar ha ganska kort minne de små liven...

                    Nu är det förstås så att man inte alltid har obegränsat med tid på sig och då får man väl bita i det sura äpplet och börja riva sina stenrösen. Men ofta är det ju inte mer bråttom än att man kan jaga lite då och då.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...