Vad ska jag ha i karet? 105 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Judit
    Användare
    • augusti 2008
    • 9

    Vad ska jag ha i karet? 105 l

    Hejsan! Jag har ett 105 liters akvarium som jag vill göra till ciklidakvarium. Jag är ganska mycket nybörjare på ciklider, jag har ett lite större ciklidakvarium som jag haft några år som funkar jätte bra men jag vet ändå inte så mycket. Jag skulle gärna ha två fisksorter i det här akvariet, men jag vill inte syssla med djurplågeri, är det någon som kan komma på två sorter som vore roliga att mixa i mitt 105 liters? Jag tycker om när fiskarna har starka färger, gärna helfärgade. Det finns många malawiciklider jag tycker om men alla verkar vilja ha större kar, finns det ingen sort som är färgglad men lite mindre? Sen funderar jag på några snäckletare kanske. Är det okej att mixa malawi och tanganyika? Jag tycker om tanganyika men det vore kul att ha nån munruvare. Beteendemässigt är jag ute efter rätt snälla fiskar men som är duktiga på att försvara sina ungar och som ändå har lite revir. Det vore kul med era tips! /Judit
  • Judit
    Användare
    • augusti 2008
    • 9

    #2
    Nu har jag läst ett tag och hittade en fisk som jag inte förstår varför jag inte hittat tidigare, den är tydligen typ den vanligaste cikliden, Golden labidochromis, och det står att den går ha i små akvarium. Vad säger ni om det? Några Labidochromis caeruleus och lamprologus multifasciatus i 105 liter med sandbotten, många grottor och snäckor, funkar det? Eller är det för litet?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ursprungligen postat av Judit
      att ha nån munruvare. Beteendemässigt är jag ute efter rätt snälla fiskar men som är duktiga på att försvara sina ungar
      Välkommen till forumet

      En grupp snäcklekare L. multifasciatus skulle funka kanon.