Vad ska jag ha i karet? 105 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Judit
    Användare
    • augusti 2008
    • 9

    Vad ska jag ha i karet? 105 l

    Hejsan! Jag har ett 105 liters akvarium som jag vill göra till ciklidakvarium. Jag är ganska mycket nybörjare på ciklider, jag har ett lite större ciklidakvarium som jag haft några år som funkar jätte bra men jag vet ändå inte så mycket. Jag skulle gärna ha två fisksorter i det här akvariet, men jag vill inte syssla med djurplågeri, är det någon som kan komma på två sorter som vore roliga att mixa i mitt 105 liters? Jag tycker om när fiskarna har starka färger, gärna helfärgade. Det finns många malawiciklider jag tycker om men alla verkar vilja ha större kar, finns det ingen sort som är färgglad men lite mindre? Sen funderar jag på några snäckletare kanske. Är det okej att mixa malawi och tanganyika? Jag tycker om tanganyika men det vore kul att ha nån munruvare. Beteendemässigt är jag ute efter rätt snälla fiskar men som är duktiga på att försvara sina ungar och som ändå har lite revir. Det vore kul med era tips! /Judit
  • Judit
    Användare
    • augusti 2008
    • 9

    #2
    Nu har jag läst ett tag och hittade en fisk som jag inte förstår varför jag inte hittat tidigare, den är tydligen typ den vanligaste cikliden, Golden labidochromis, och det står att den går ha i små akvarium. Vad säger ni om det? Några Labidochromis caeruleus och lamprologus multifasciatus i 105 liter med sandbotten, många grottor och snäckor, funkar det? Eller är det för litet?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ursprungligen postat av Judit
      att ha nån munruvare. Beteendemässigt är jag ute efter rätt snälla fiskar men som är duktiga på att försvara sina ungar
      Välkommen till forumet

      En grupp snäcklekare L. multifasciatus skulle funka kanon.

      Men den bästa föräldern ja har haft är en sydamerikan som heter Boliviansk fjärills ciklid. En snygg, rolig(munfajter), fredlig (mobbar aldrig någon till döds), bra förälder samt lättlekt.
      Ja hade börjat med fyra sådana och ett litet stim neontetror och regält med växter.

      Då får du snabbt ett lättskött akvarium med ett intressant fisk beteende.
      Sen kan du komplettera med någon annan dvärjciklid efter ett tag.
      Senast redigerad av LN; 18 augusti 2008, 15:25.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        På denna sidan överst så hittar du en bild på några av dom

        Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


        På första sidan i tråden hittar du hur 130 liters karet är inrett
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Judit
          Användare
          • augusti 2008
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          En snygg, rolig(munfajter), fredlig (mobbar aldrig någon till döds), bra förälder samt lättlekt.
          Tack för välkomnandet och tipset!! Fjärilscikliden verkar ju toppen! Vilka munbrottas den med, är det andra i släktet eller? Du det verkar ju som en rolig ciklid att ha i ett lite mindre akvarium. Vacker också! Frågan är ju bara, hur får man tag på den, jag har aldrig sätt den i affären tror jag. /Judit

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Den finns i de flesta fisklistor.
            Åk till din lokala affetik o hör om dom kan ta hem två-tre par.
            Den munbrottas bara med artfränder.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Judit
              Användare
              • augusti 2008
              • 9

              #7
              Nu har jag hittat en fisk som jag blev helt kär i, jag förstår inte att jag inte tänkt på den tidigare, det är tydligen den vanligaste malawin, Labidochromis caeruleus Golden. Jag funderar på om jag kan blanda den med en snäcklekare, vad tror ni om det? Jag vet att det är tanganyika och malawi, men det kanske går bra ändå? Annars funderar jag på om man kan ha någon annan Labidochromis caeruleus sort, jag har sätt på internet att det finns blå, stämmer det? Är dom likadana till beteendet? Vänliga hälsningar från Judit!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej! Du ska inte blanda Labidochromis arter för det finns mkt. stor risk för att de korsar sig tyvärr.. Akvariet är lite litet men en sort (malawi) borde gå bra..Då blir nog "golden" bäst.. Lycka till!

                Mvh/Magnus

                Ursprungligen postat av Judit
                Nu har jag hittat en fisk som jag blev helt kär i, jag förstår inte att jag inte tänkt på den tidigare, det är tydligen den vanligaste malawin, Labidochromis caeruleus Golden. Jag funderar på om jag kan blanda den med en snäcklekare, vad tror ni om det? Jag vet att det är tanganyika och malawi, men det kanske går bra ändå? Annars funderar jag på om man kan ha någon annan Labidochromis caeruleus sort, jag har sätt på internet att det finns blå, stämmer det? Är dom likadana till beteendet? Vänliga hälsningar från Judit!

                Kommentar

                • Judit
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 9

                  #9
                  okej, tack för tipset! jag vet att det är typ det värsta man kan göra att blanda så rasfina fiskar, folk snackar alltid om att man inte får blanda ciklider hur som hellst, men jag tycker nästan att det känns roligt om det skulle bli en korsning och se hur dom skulle se ut. finns det någon speciell anledning mer än att dom absolut inte får komma ut på marknaden som gör att man inte får korsa dom? men det klart, akvariet är förstås för litet så det blir inget av ändå.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Så länge man inte ska odla och sälja vidare så är det ju helt okej..

                    Ursprungligen postat av Judit
                    okej, tack för tipset! jag vet att det är typ det värsta man kan göra att blanda så rasfina fiskar, folk snackar alltid om att man inte får blanda ciklider hur som hellst, men jag tycker nästan att det känns roligt om det skulle bli en korsning och se hur dom skulle se ut. finns det någon speciell anledning mer än att dom absolut inte får komma ut på marknaden som gör att man inte får korsa dom? men det klart, akvariet är förstås för litet så det blir inget av ändå.

                    Kommentar

                    • Judit
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 9

                      #11
                      haha, okej, tack så mycket! då vet jag det. Vet du om det finns någon blå variant på golden labidochromis då?

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        http://www.ciklidhobby.com/component...628f02aa44.jpg Labidochromis freibergi heter den..


                        Ursprungligen postat av Judit
                        haha, okej, tack så mycket! då vet jag det. Vet du om det finns någon blå variant på golden labidochromis då?

                        Kommentar

                        • Judit
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 9

                          #13
                          Den var ju riktigt vacker! Vet du om den har samma beteende och behov som golden?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            I stort sett..Kan vara något mer agressiv...

                            Ursprungligen postat av Judit
                            Den var ju riktigt vacker! Vet du om den har samma beteende och behov som golden?

                            Kommentar

                            • Judit
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 9

                              #15
                              Okej! Tack så jätte mycket för tipset! Åh, man vill ju bara ha mer och mer akvarium...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...