Giftiga mangroverötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    #16
    Micke, du har säkert rätt.

    Jag har för mig att om man ökar ph mycket och fort så kan fiskarna drabbas av förgiftning. Jag har för mig att jag läste det i Walstads bok och det kanske är det som hände.

    Bakterier har ju en förmåga att överleva alla möjliga situationer där liv inte kan existera och jag vet inte om det kan påverka fiskarna i akvariet men jag tolkar det som osäkert.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Ursprungligen postat av Koi-fantast
      Jag har för mig att om man ökar ph mycket och fort så kan fiskarna drabbas av förgiftning.
      Ja, det stämmer. Man kan få ammoniakförgiftning om vattnet innehåller höga halter ammonium och pH höjs, men det är en snabb effekt, dvs om det var massor av ammonium i rötterna borde fisken ha dött inom minuter eller timmar från det rötterna lagts i. Giftiga metaller, t.ex. koppar eller bly, blir istället mindre giftiga i högre pH. Vet inte hur giftigheten hos t.ex. dieselolja eller insektsmedel eller annat jox som kunnat komma på rötterna under lagringen påverkas av pH, om alls.

      pH i tanganyika-kar brukar inte variera särskilt mycket eftersom man oftast har kalkhaltig inredning (som hindrar pH att rasa under 7.5), och ofta också hårt vatten (som "kämpar emot" pH ändringar). Under såna omständigheter har rötter egentligen ingen effekt annat än att de gör vattnet gult.

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #18
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Ja, det stämmer. Man kan få ammoniakförgiftning om vattnet innehåller höga halter ammonium och pH höjs, men det är en snabb effekt, dvs om det var massor av ammonium i rötterna borde fisken ha dött inom minuter eller timmar från det rötterna lagts i. Giftiga metaller, t.ex. koppar eller bly, blir istället mindre giftiga i högre pH. Vet inte hur giftigheten hos t.ex. dieselolja eller insektsmedel eller annat jox som kunnat komma på rötterna under lagringen påverkas av pH, om alls.

        pH i tanganyika-kar brukar inte variera särskilt mycket eftersom man oftast har kalkhaltig inredning (som hindrar pH att rasa under 7.5), och ofta också hårt vatten (som "kämpar emot" pH ändringar). Under såna omständigheter har rötter egentligen ingen effekt annat än att de gör vattnet gult.
        Nu börjar det bli intressanta teorier från dig Mike..

        Ph nivån i dessa kar har alltid legat stabilt runt 7.5 och visst har jag kalkhaltigt mtrl som kalksten och ett tunt lager korallgrus. Jag anv inte bikarbonat.
        Bra ytcirkulation på vattnet samt stor filtermatta och 1/3 vattenbyten per vecka och karen har fungerat perfekt i 1år.

        Så ammoniakförgiftning ställer jag mig frågande till.

        Extra stora vattenbyten gjordes först när jag började misstänka förgiftning.

        Jag misstänker fortfarande rötterna och att det fanns något konstigt i dem som har sipprat ut i vattnet efter att de legat i en tid.

        Att det har kommit någon okänd vätska eller liknande på rötterna under förvaringen går ju inte att utesluta helt även om jag tvivlar på det....

        De minsta ynglen försvann ganska snabbt ( utom 1 som lever fortfarande och nu mår bra ) medans de något större troffeynglen var segare och kämpade på innan de dog ( har just nu 1 kvar på 5cm som är ett ? om den klarar sig ).

        Min spontana känsla efter att studerat troffeynglen är att de blivit utsatta för förgiftning som verkar lagrats i kroppen eftersom de inte blir bättre, det kraftiga flämtandet kvarstår tills de dör.

        En sak är säker i alla fall, det är att hur mycket erfarenhet man än har så lär man sig alltid något nytt.

        Något svar på denna gåta kanske jag aldrig får men det har ju onekligen skapat lite diskussion här på forumet vilket var min mening...



        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Min personliga "magkänsla" ger följande:

          1. Det är helt uteslutet att rötterna orsakat detta.
          2. Det är en infektion som legat latent men blommat upp och blivit epidemisk.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • tktf

            #20
            Gammal tråd men ny info :-)
            Har i dagarna upplevt liknande symtom på mina fiskar efter att jag placerat en rot i ett väl fungerande akvarium. Efter ca 24 tim börjar fiskarnas gälar gå i dubbel hastighet. Efter snabb upplockning av rot samt 80% vattenbyte återgick gälverksamheten till det normala. Roten var använd tidigare men legat ett längre tag i garderoben.
            Så mitt råd vid "rotfyllning" Observera akvarieinvånarna noga den första tiden!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #21
              Välkommen Thomas till detta formidabla forum!
              Rötter som legat i vatten och sedan varit torrlagda en längre tid bör man vara försiktig med.
              Bäst tror är att "vattna" ur dom ett tag. Tvätta rent dem med högtryckstvätt är bra medicin. Och låta dem ligga ett tag i ett rent badkar eller fisktomt akvarie är inte heller fel!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Rickard Karlsson
                Användare
                • september 2008
                • 78

                #22
                Mycket intressant, nu börjar rötterna bli misstänkta igen.
                Kemi är verkligen intressant sedan man började intressera sig av akvarestik .

                Kommentar

                Arbetssätt...