Vad händer med våran ciklidförening

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Vad händer med våran ciklidförening

    Fredagen det 15/8 klockan var 00.00 en medlem, det var självklart jag.
    Har vi tappat vårat intresse, eller vad är det som händer.
    Ja vissa säger att vi måste, utveckla oss lite.
    NEJ säger jag, det var ju därför vi gick ifrån dom så kallade akvarieföreningar.
    Sedan att vi lyckades, vi var ju specialserade på ciklider.Janne
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Det är lägre aktivitet på forumet nu, vilket jag kopplar ihop med att det inte är akvariesäsong just nu. Ge det någon månad till, när kvällarna blir mörkare och folk börjar titta mer på det där som står och lyser i hörnet...

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Fattar faktiskt inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Finns det något du tycker bör göras eller ville du bara starta en tråd?

      Kanske beror svackan på OS?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jag tror att det är dax att öka/bredda inriktningen på vårt forum.

        Växter och malar är exempel borde/kan få mera utrymme på forumet.

        Ja saken tål iallafall att diskuteras.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Då kliver man in i ett område som täcks ganska mycket via Zoopet.

          Jag tror dock att aktiviteten minskat pga den naturliga svackan forumet har under sommartid samt att en del håller till på t ex Ciklider.se.

          Det finns en del bra forum för akvarieintresserade och ciklidintresserade så det är ganska uppenbart att aktiviteten minskar eller varierar ju fler forum som tillkommer.

          Jag har själv, ett antal gånger, påtalat svackorna under sommartid..men det är mer ett naturligt fenomen varje år än att det är en svacka som man kan direkt påvisa som indikation på att intresset rasar för forumet och hobbyn. Sedan har en del aktiva medlemmar försvunnit, vilket givetvis är riktigt tråkigt för både hobbyn, föreningen och sajten i stort. Därför är det rejält viktigt att man tar emot de nya på rätt sätt och det har väl kanske varit varierande. Som vanligt tycker jag att NCS och ciklid.se borde marknadsföra sig bättre för att synas. Det är inte större aktivitet från styrelsemedlemmar, fd styrelsemedlemmar och andra föreningsaktiva måste jag säga...så där har det försvunnit en del personer från forumet som tidigare ägnade mer tid här.

          Personligen så är jag betydligt mindre aktiv än tidigare..men det är inte för att intresset svackar..tvärtom..för min del handlar det om tid att kunna sitta ned och spendera några timmar på forumet.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Jag tror att det är dax att öka/bredda inriktningen på vårt forum.

            Växter och malar är exempel borde/kan få mera utrymme på forumet.

            Ja saken tål iallafall att diskuteras.
            Ja Ln jag tycker som vanligt tvärtom, Det var ju det som var grejen från början, När Yngve Skoglund startade våran kära ciklidförening 1974.
            Det var att vi fick för lite plats, för att vi hade BARA ciklider.
            Ja nu ser man resultatet, vi lyckades, och det framförallt vårat eminenta ciklidblad har del i det. Tack för alla redaktörer. ingen nämnd och ingen glömnd. men nu ser man mer och mer att det går åt malar och övriga fiskar.
            NEJ säger jag, jag kanske är fel ute, men står det inte i våra stadgar.
            Att våran förening, att vi ska försöka se till att våra käraste ciklider, överlever, och kan reproducera sig, ja nu har jag inte ordagrant läst läst stadgarna. Men jag tror inte att jag har läst något om malar.Janne

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Jag tror att det är dax att öka/bredda inriktningen på vårt forum.

              Växter och malar är exempel borde/kan få mera utrymme på forumet.

              Ja saken tål iallafall att diskuteras.
              Jag tror iof inte att en breddning är medicinen. I dom perioderna det inte skrivs om ciklder här utan om annat så blir jag automatiskt mindre aktiv... motsatt effekt mot ditt förslag, vet fler som tycker precis samma sak. zoopet finns redan och det är nog bättre att gå åt motsatta hållet isf för att följa efter.

              Så tycker jag =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Tror inte det påverkar den total aktiviteten, men fler trådar tycker jag skulle vara bra. I synnerhet en tråd som skulle kunna heta "Ciklidakuten - sjukdomar och andra problem". Det är ju något som skapar stort intresse nu i alla möjliga olika trådar och inte direkt är region-relaterat.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Tycker själv att ciklidbladet gått åt fel håll och blivit mindre intressant men detta är bara min personliga åsikt då i princip bara malawi och tanganyika intresserar mig. Sedan förstår jag att det krävs mer bredd än så men om man kollar i ciklidbladen från 80 och 90-talet så höll dem väldigt mycket artiklar om just malawi och tanganyika vilket jag tror majoriteten oxå tycker är mest intressant. Tycker själva utformningen på tidningen är jättebra samt det ideela arbetet men det fördelas nog på för få tror jag, visst skulle jag själv kunna skriva något men det gäller att ta steget att våga, samtidigt håller jag på och avvecklar för tillfället så intresset är inte på topp.

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Jag tror att det är dax att öka/bredda inriktningen på vårt forum.

                    Växter och malar är exempel borde/kan få mera utrymme på forumet.

                    Ja saken tål iallafall att diskuteras.
                    Jag instämmer helt. Själv så har jag på sistone börjat snegla mer och mer på olika malar främst olika synodonter, pimelodus, pimelodella arter.
                    Det skulle inte gå att ha ett samarbete med tex goc och låta dom ha hand om mal biten på hemsidan (forumet och kanske någon artbeskrivning)

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      Jag instämmer helt. Själv så har jag på sistone börjat snegla mer och mer på olika malar främst olika synodonter, pimelodus, pimelodella arter.
                      Det skulle inte gå att ha ett samarbete med tex goc och låta dom ha hand om mal biten på hemsidan (forumet och kanske någon artbeskrivning)
                      Är det inte smidigare att hoppa in i ett forum där den fisken behandlas isf?
                      Desto mer punkrock och barber det pratas om här desto mer letar man utländska smala forum för att kunna hitta koncentrerad info och diskussion om just vissa ciklider... jag är nog för "smal" i mitt akvaristiska utförande =)

                      Seriöst ciklidsnack och diskussioner för att lösa problem som alla akvarister har är ju något jag gillar o läsa... tyvärr får meningslösa och ytliga diskussioner mer uppmärksamhet än dom som egentligen behöver behandlas för att man ska kunna lära sig något vettigt.
                      Senast redigerad av deelay; 16 augusti 2008, 20:37.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Är det inte smidigare att hoppa in i ett forum där den fisken behandlas isf?
                        Desto mer punkrock och barber det pratas om här desto mer letar man utländska smala forum för att kunna hitta koncentrerad info och diskussion om just vissa ciklider... jag är nog för "smal" i mitt akvaristiska utförande =)

                        Seriöst ciklidsnack och diskussioner för att lösa problem som alla akvarister har är ju något jag gillar o läsa... tyvärr får meningslösa och ytliga diskussioner mer uppmärksamhet än dom som egentligen behöver behandlas för att man ska kunna lära sig något vettigt.


                        Jag förstår inte riktigt varför ciklid diskutionerna skulle bli mindre seriösa för att man la in lite fler flikar på forumet. Jag tror snarare att det skulle bli tvärt om eftersom att det lockar till sig mer seriösa personer som sysslar med våran hobby. Även om dom just nu kanske sysslar med malar betyder inte det att dom inte är intresserade av ciklider.
                        Anledningen till att jag inte söker mig till flera olika sidor är att jag inte känner att jag har tid över för att vara på kanske 7 olika sidor då ser jag hellre att det är samlat i ett och samma så har man bättre översikt.
                        Jag tror även att det gynnar samtliga som är på sidan. Eftersom att det är lättare att få uppögonen för olika typer av fisk.

                        Dock håller jag med Bright_Blue om att det vore kul med mer tanganyika det är där mitt stora intresse ligger och då framför allt trophar men även allt annat som finns i sjön Men det är ju ett väldigt egoistiskt önske mål från min sida

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Här finns det faktisk folk som kan en hel del om malawi o Taynianika, personligen tycker jag det är väldigt intressant när dessa delar med sig av sina erfarenheter så jag letar efter guld bland gruset =)

                          Sen kan det nog vara så att många duktiga personer kan uppfattas som ogenerösa i sitt bemötande av andra som inte kan lika mycket. Det avskräcker nog folk att skriva och fråga.
                          Senast redigerad av Mattias777; 17 augusti 2008, 19:51.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Är det inte smidigare att hoppa in i ett forum där den fisken behandlas isf?
                            Desto mer punkrock och barber det pratas om här desto mer letar man utländska smala forum för att kunna hitta koncentrerad info och diskussion om just vissa ciklider... jag är nog för "smal" i mitt akvaristiska utförande =)

                            Seriöst ciklidsnack och diskussioner för att lösa problem som alla akvarister har är ju något jag gillar o läsa... tyvärr får meningslösa och ytliga diskussioner mer uppmärksamhet än dom som egentligen behöver behandlas för att man ska kunna lära sig något vettigt.
                            Men att ha sidospår som inte handlar om ciklider kan vara ok tycker jag för det e också ett sätt att lära känna andra som hänger här på forumet. Man får lite fler dimensioner och lär känna folk lite bättre.


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Men att ha sidospår som inte handlar om ciklider kan vara ok tycker jag för det e också ett sätt att lära känna andra som hänger här på forumet. Man får lite fler dimensioner och lär känna folk lite bättre.
                              Tycker jag också, men när sådana trådar tar över och det skrivs mer där än om ciklider så blir man lite fundersam. För personer som kommer hit och kollar för första gången och de får läsa om allt möjligt men knappt några trådar om ciklider så undrar man nog vart man hamnat...

                              Annars tycker jag som deelay...att det är absolut intressantast att läsa om ciklider och hållning av ciklider än annat. Jag blir också inaktiv på forumet när det blir för mycket trådar om massa annat än om hobbyn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...