Vilken filter typ är bäst???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Vilken filter typ är bäst???

    Jag har mina terorier och slulle gärna vilja höra andras.

    Bottenfilter.
    Det fungera störst filteryta tar minst plats i karet.Det tar inte så lång tid att få en fungerande bakteriekultur
    Samt att det är stabilare om man har strömmavbrott
    Nackdel
    Jag har inte kommit på några direkta nackdelar mer än att man få hålla koll så att man har någorlunda jämn grus bädd.Samt att man få gå över botten med en slamsug vid vattenbyte.en det ser jag inte direkt som en nackdel

    Blåfilter matta
    Lätt och smidigt att ta ut och skölja enkelt att installera man har stor filteryta

    Nackdel
    Svårt att rengöra efter medicinering kan vara svårt att skölja ur,tar lång tid innan man får igång bakteriekulturen.Det tar ganska stor plats i karet och ser fult ut om mna inte gömmer det.Jag har även upptäckt att mycket mat hamnar i filtret om man inte stänger av pumpen
    Samt att vid ett strömmavbrott bli det en tickande bomb

    Ytterfilter
    Man kan få gigantisk filteryta smidigt fiskarna slipper att lyssna på en motor hela dyngnet.
    Man kan kombinera filtret för att nå det optimala för just den fiskarten man håller i karet.

    Nackdel
    Vid läckge så blir det blött har man fel filter så är det mycket jobb att rengöra det.Det blir bara en sörja vid strömmavbrott och då får man börja om på nytt.

    Vad är era erfarenheter dela med er och låt oss diskutera filter.



    Den som har flets prylar när han dör vinner
  • Buckshot Jones

    #2
    Bottenfilter, Nackdel; Man kan inte ha grävande fiskar.

    Droppfilter;
    Fördel; bra syresättning, biologisk nedbrytning, klarar strömavbrott länge
    Nackdel; måste kompletteras med ett filter som tar hand om partiklarna.

    Filtermatta;
    Fördel; Behöver inte rengöras så ofta.
    Nackdel; Inte så effektiv mot partiklar.
    (Bmwpower; Om fodret sugs in i filtermattan så har du för liten matta.
    I min filtermatta hamnar förmodligen foderrester så småningom men det är inga mängder.)

    Innerfilter; Fördel tar hand om partiklar effektivt
    Nackdel; För liten filteryta, måste rengöras ofta.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Här finns en bra sammanställning på olika filtertyper och deras fördelar och nackdelar:



      mvh
      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Testar sedan någon vecka tillbaka ett hängfilter.

        Tycker det finns många fördelar mot speciellt innerfilter. Du har större filtermassa, du behöver inte ner i akvariumet o "bröta" vid filterrengöring, bra syresättning och det är lätt att byta filtermaterial utan det stör. Funderar också på om det inte går att borra hål i filtret för automatisk vattenavrinning också istället för att borra i hål i karet. Vattnet har också blivit otroligt klart. Jag kör det på ett 540 liters.
        Nackdelen är att det inte är så vackert att ha det hängande på ett sällskapsakvarium.


        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...