Vad krävs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Vad krävs?

    Jag tänker sadla om och ha sydamerikanska fiskar i ett par av mina akvarier. Hittills har jag haft Tanganyika och eftersom jag bor på Öland har mina vattenvärden varit perfekta: pH 8 och dH 18.

    Vad krävs nu för att mina blivande sydamerikanska små vänner ska trivas? Jag har tänkt mig något i stil med några olika sorters dvärgciklider av typen bågciklid eller schackbrädesciklid tillsammans med tetror och metallpansarmalar. Eventuellt ett stim bilbuksfiskar. Räcker det att filtrera över torv?

    Jag är tacksam för tips både när gäller att tämja mina extrema vattenvärden samt när det gäller artsammansättning i det omskolade vatten som kan tänkas bli...
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • ixxe
    Användare
    • februari 2005
    • 234

    #2
    Jag är ingen expert på vattenkemi och vet faktiskt inte hur hårdheten påverkas.

    Jag har länge sysslat med diskus o försökt med både torv och kemiska preparat men tycker inte det är nån långsiktig lösning då vattenbyte hela tiden förändra ph:t o i stora kar tar det sin lilla tid o få ner ph:t igen. tycker dessutom att torv snabbt tappar verkan och det blir dyrt i längden (ialf torv som man köper i zoohandeln)

    Min lösning blev en co2 anläggning då mitt växtintresse kom igång efter att ha sett deffens kar. En positiv effect blev då ett lågt ph . Brandtub/tryckreducering runt 1300kr. Möjligtvis en magnetventil men inte nödvändigt.

    Bara en ide
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Jag tänker sadla om och ha sydamerikanska fiskar i ett par av mina akvarier. Hittills har jag haft Tanganyika och eftersom jag bor på Öland har mina vattenvärden varit perfekta: pH 8 och dH 18.

      Vad krävs nu för att mina blivande sydamerikanska små vänner ska trivas? Jag har tänkt mig något i stil med några olika sorters dvärgciklider av typen bågciklid eller schackbrädesciklid tillsammans med tetror och metallpansarmalar. Eventuellt ett stim bilbuksfiskar. Räcker det att filtrera över torv?

      Jag är tacksam för tips både när gäller att tämja mina extrema vattenvärden samt när det gäller artsammansättning i det omskolade vatten som kan tänkas bli...
      Hej!
      Detta blir en utmaning!
      Först kan vi konstatera att ph är inget problem om detta ligger ngt över 7.
      Vitvatten i amazonas kan ligga så högt som 7,5 och fiskarna har inga problem med detta.
      Problemet blir hårdheten. Den kommer att skapa ett felaktigt osmiskt tryck som kommer att hämma tillväxt och lekvillighet ev orsaka död för känsliga firrar.
      Ett bra sätt att få ett SA vatten är att köra osmosapparat.
      Detta vatten är i princip helt rent dvs 100% H2O och ger bra möjligheter att göra ett eget vatten till sina fiskar.
      Ex. 65-70% osmosvatten 30-35% kranvatten. rötter + ev torvfiltrering.
      (går utmärkt att ha torven direkt i akv dock placera denna i nylonstrumpa)
      Varför köpa torv i akvarieaffär när man kon köpa en 100l säck på närmsta plantskola ? Dock måste torven vara ogödslad.
      mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Kör man så mycke osmos så måste man dessutom salta ett uns.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Kör man så mycke osmos så måste man dessutom salta ett uns.
          Hej!
          Helt rätt!
          Jag har aldrig märkt någon neg.-effekt vid saltning.
          Tvärtom mina största kullar har jag fått i saltade vatten på SA (gäller samtliga fiskar oberoende av ursprung)
          Gäller även vanligt kranvatten. / Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Ciklicollector
            Användare
            • juni 2008
            • 129

            #6
            Men

            Om man nu inte vill ha eller har råd med osmos.

            Borde inte ett gäng med rötter fixa ner lite av hårdheten?
            Sen borde det ju funka att köra med torv trots allt eftersom det släpper ut sin humus under långtid.

            Finns jonbytare som kan ta hand om din hårdhet.
            Hur dessa funkar vet jag dock ej.

            Kommentar

            • Ciklicollector
              Användare
              • juni 2008
              • 129

              #7
              Kanske detta kan vara någe

              Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.


              Eller

              Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #8
                Om det är möjligt, så starta ett kar och prova dig fram

                Jag har läst massor av råd och kemiartiklar på olika forum och jag fattar fortarande ingenting

                Men jag lyckas på något sätt, kanske från allt jag läst och inte fattat något av, få ihop det i mina kar

                Om någon frågar mig om fakta och kemi, så kan jag inte svara

                Men om någon frågar mig varför jag gör just så i mitt kar, så kan jag svara utifrån de förutsättningar som är i mitt akvarium. Lite "try and error" med andra ord.

                Min erfarenhet är att det finns inget facit, alla vatten och alla akvarium är unika!
                Senast redigerad av c90368; 16 augusti 2008, 01:19.
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Har man gott om tid så kan man köpa ett par hammarplastbaljor på köpcentret och en säck med torv och bara ösa i torv och vatten i baljorna och vänta tills PHt sänkts. Det är väl billigaste metoden som funkar om man har ett vatten utan problem med klor, koppar och annan skit.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Tack för alla tips. Det utvecklades till en intressant diskussion som jag ska försöka dra lärdom av. Jag lär återkomma med fler frågor.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Nu har jag försökt att sätta mig in i vattenkemins värld. Bland annat har jag läst på diskus- och malsidor. Jag har fått intrycket att en sänkning av pH är det viktigaste och att hårdheten på vattnet spelar en sekundär roll - åtminstone vad gäller totalhårdheten, gH. Om jag sänker pH genom till exempel torvfiltrering så kommer även karbonathårdheten, dH, att sänkas. Är jag rätt ute nu?

                      När det gäller metoder för att få ett mjukare vatten vill jag helst arbeta med torv eller vattenberedningsmedel (om inte medlen blir alltför dyra). Tror ni att jag kommer att kunna tämja mitt vatten enbart med torv och sådana medel? Tips på produkter mottages i så fall. Osmos känns för dyrt, åtminstone innan jag blivit entusiast på firrar i mjukt vatten. Jag antar att tex lantmännen har ogödslad torv med ett bra värde på bal? Eller är det torvbriketter i akvarieaffären som gäller? Tetras pH/dH minus eller barkextrakt?
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Förr använde man regnvatten och filtrerade det sedan över aktivt kol. Vad tror ni om den metoden för att få ett bättre vatten?
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #13
                          Menar du att det kan regna på Öland även när inte jag är där ni brukar ju ha alla solrekord

                          Två produkter jag använder och som fungerar bra.

                          Amtra Trop


                          Amtra Ekbarkextrakt


                          Du har ju dessutom när till Guldfisken
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Tack för tipsen. Jag har sneglat på bland annat de produkterna. Jag har dessutom sett att Amtra har en ny produkt som heter typ hårdhetsreduktion. Den kanske är värd att kolla upp?

                            Jodå, det regnar på Öland, i år regnar det nästan jämt och du har väl inte varit här hela sommaren så jag kan skylla på dig? Regnvatten lät spännande så jag gjorde några tester. Nu tror jag tyvärr att mina kH/gH-tester är lite för gamla men man kan ju alltid jämföra mellan kranen och vattentunnan för att få en bild av skillnaden:

                            Kranvatten - - - - -Regnvatten

                            pH 8 - - - - - - - - - -7
                            kH 8,5 - - - - - - - - -3,5
                            gH 7 - - - - - - - - - -4

                            pH stämmer säkert men resten tyder på föråldrade testvätskor. gH ska väl tex vara högre än kH? Resultatet visar dock att regnvattnet är något trevligare för SA. Kommunen redovisar pH 8,0 och gH 18,0 på sin hemsida men sidan har inte uppdaterats sedan augusti 2005.

                            Äh, dags att köpa färska tester och inte sitta här och försöka dra slutsatser...
                            Senast redigerad av Per B; 19 augusti 2008, 20:43.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #15
                              Ursprungligen postat av Per Bjellert
                              Kommunen redovisar pH 8,0 och gH 18,0 på sin hemsida men sidan har inte uppdaterats sedan augusti 2005.
                              Ring/maila din vattenleverantör och fråga om du kan få en kopia av de vattenanalyser de enligt lag är skyldiga att göra.

                              Detta fick jag som svar när jag frågade

                              Detta är en analysrapport jag har fått från min vattenleverantör. Skulle någon som kan lite kemi kunna ge sig på ett försök att bedömma vad som är bra och eventuellt dåligt med detta vatten. För fiskar alltså! Tack på förhand:)
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...