Belysningsfråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #16
    1520 watt är lite väl. Nästan dubbelt så mycket som du behöver för att köra de svåraste växterna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Freedom
      Användare
      • november 2007
      • 10

      #17
      Hmm det stämmer, Tack för du varnade mig och fick mig att läsa på mycket mer om ljus.
      Så nu när jag läst runt lite så har jag börjat förstå att förhållandet mellan ljusmängd/vattenmängd förändras ganska kraftig ju större akvariumet blir.
      Dock så skiljer sig Amanos sätt en hel del, då skulle det räcka med ca 430w över mitt akvarium, kanske är jag skadad från mitt saltvatten där det "knappt" går att få för mycket ljus. Men 430w känns lite väl klent. Då passar helt klart 3x250 + 4x80 bättre. Anledningen till att jag inte går på enbart 4x250 är för jag har nu sett ett akvarium live på 260cm med 2st 120cm amaturer.
      Det läckte ut alldeles för mycket ljus på sidorna samt enligt mitt tycke blev det för jämnt belyst. inga partier med lite skuggspel.
      Men det är ju mer en inviduell smaksak.
      Ganska mycket som klarnat för mig nu ang ljus.
      Då blir det beställning imorgon
      Senast redigerad av Freedom; 27 augusti 2008, 00:10.

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #18
        Ursprungligen postat av Freedom
        Då passar helt klart 3x250 + 4x80 bättre. Anledningen till att jag inte går på enbart 4x250 är för jag har nu sett ett akvarium live på 260cm med 2st 120cm amaturer.
        Det läckte ut alldeles för mycket ljus på sidorna samt enligt mitt tycke blev det för jämnt belyst. inga partier med lite skuggspel.
        Ju färre punktljuskällor och avsaknaden av lysrör ger dig skuggspel.

        Dvs om du kombinerar MH-punkkällorna med 4x80 T5 blir det mindre skuggspel eftersom lysrören smetar ut ljuset mer.

        Växterna däremot gillar att man smetar ut alla watten som jämt som möjligt så att det blir så lite självskuggning som möjligt.

        1070 watt jämt utsmetade över 2,7x1,2 meter blir runt 140 PUR med bra reflektorer vilket får anses som mycket.

        Växtakvarier är svårare att sköta än saltvatten (har jag hört av dom som kört båda och gått över till salt) så jag rekommenderar att du håller ett hårt tag om alghatten medans du får ordning på Estimative index-metoden, och kanske framförallt CO2-nivåerna =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Freedom
          Användare
          • november 2007
          • 10

          #19
          Hej igen

          Det Stämmer ang ljuskällorna.
          Det framgick inte alls i mitt förra inlägg hur jag riktigt hade tänkt mig det.
          Jag har beställt en Giesemann Spectra 3x250w 4x80w armatur med deras ljusdator för att kunna styra t5: orna.
          Detta för att kunna styra ljusintensiteten under dagen från en mild soluppgång till full kräm en stund på dagen för att till sist avsluta med en solnedgång.

          Jag har tidigare kört ett 140liters växtakvarium som jag la ner nu pga husbygge (inte mycket fritid över) men det kommer ju ett lite större
          Samt att jag kände att ytan började bli alldeles för liten i det. Intresset för växter har ökat markant.

          Kan verkligen hålla med om att i många avseenden så är växtakvarium mer invecklat att sköta än saltvattten.
          Måste ge dig en eloge Defdac för gediget kunnande!
          Har läst många inlägg med stort intresse gjorda av dig.
          Senast redigerad av Freedom; 27 augusti 2008, 19:52.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #20
            Så korkat av mig att förutsätta att du inte kört växtburk förr =) Med ljusdator så har du ju alla möjligheter att trimma in ljuset.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...