Montering av kar för första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    Montering av kar för första gången

    Jag skall under kommande veckor för första gången montera ett helglas akvarium.
    Mitt kart är dock lite större (1300 L) så jag skulle gärna vilja ha lite länkar ang hur man gör.
    Ännu bättre vore det om någon med erfarenhet skulle vilja ge mig tips.
    Ok jag vet att detta ämne varit uppe tidigare, men med tanke på tyngderna som jag skall handskas med vill jag gärna göra rätt från början.

    En liten sidofråga
    Vet någon hur man borrar ett 14 mm glas?
    Helst skulle jag vilja slippa släppa glasrutan till en glasmästare då den väger en 70 kg, men om ni inte tror man kan låna en diamanthålsåg så får jag göra det.


    "Övning ger träning"
    "Övning ger träning"
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Ska du limma ett 1300l akvarium som ditt första projekt? Eller har du provat att limma mindre burkar tidigare!?
    Annars rek. jag att du provar limma ett ngt. mindre till en början..
    Iskallt att börja med att "limma" ett kar på 1300l (om det nu är ditt första)
    Själv ska jag limma ett 140x45x60 ***(6mm glas) i veckan
    *** = inte att rekommendera

    Lycka till



    F.H.
    /Fredrik

    Kommentar

    • Marcus
      Användare
      • april 2002
      • 78

      #3
      Hagge detta är mitt första jag skall limma seriöst, jag hade en odling förrut, men där smetade vi på rejält med silikon för säkerhet skull.Nu vill jag att det skall vara snyggt
      6 mmm låter tunnt så det räcker och blir över, hoppas det inte kommer stå på något ömtåligt ställe.

      Och det här får verkligen verkligen inte gå sönder(läcka), då pajar jag vårt helt nybyggda hus.

      Men det borde inte vara så klurigt, va sjutton silikonsträngen kommer att vara rjält bred så den måste bara hålla.

      "Övning ger träning"
      "Övning ger träning"

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        citat:6 mmm låter tunnt så det räcker och blir över, hoppas det inte kommer stå på något ömtåligt ställe.
        Jo det är som sagt inget jag skulle rekommendera andra att ta efter, men det skall stå i en odlingslokal på källarplan med golvbrunn och där har jag råd/möjlighet att testa gränserna lite !!

        Med vänliga hälsningar

        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...