sällskap till Dvärggurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    sällskap till Dvärggurami?

    ok, jag har tänkt sadla om mitt lilla akvarium på 160 liter till ett gurami kar.jag skall förmodligen flytta bort scalarerna till mitt större kar, så dem kommer inte göra guramin sällskap.

    så jag har hört att dvärggurami är lite kännslig för stress från större arter, likt Discus är. jag hadde ett par för länge sedan som dog omgående då svärdbärare bet dem i fenorna.

    jag har planerat att hålla ett par Dvärggurami samt Rubingurami. dåda är små och lugna.

    malar är nog inga problem så långt jag vet (har ancistrus, en slö nattaktiv Pictus samt tre långsträckta pansarmalar).

    så, förutom de två små guramis så har jag redan i karet ett par Blå gurami och Guldgurami. så detta är min fråga, om dessa kommer stressa ihjäl dvärgguramin? då den blå hanen är rätt stor. doch var de inte dem som attackerade mina dvärg förr då jag testade, utan bara svärdbärarna. pappa säger att han haft dvärg tillsammans med blå, och även andra arter tillbaks i tiden. men jag vill endå höra med er experter på ciklid.se först. går det att ha dvärg med mina blå? eller bör jag sattsa på lite tåligare liknande (typ Bandgurami)?

    tack
    -Ron
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag tror inte på kombinationen blågurami och dvärggurami, men det är möjligt att dvärgarna ignoreras. Jag har haft blågurami som med lätthet hållt undan större ciklider från sitt lekrevir.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ron426
      Användare
      • maj 2008
      • 112

      #3
      hmm. mina blå jagar bara varandra, dom har inget direkt revir. mina Rubin gurami jag hadde förra året ignorerades. så även dvärgarna innan svärdbärarna stressade ihjäl dem. Rubinerna levde länge utan besvär från de blå. men jag vet inte, Bandgurami kanske är klokare? jag har haft tankar på ormskinsgurami eller Mosaik ochså
      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

      Kommentar

      Arbetssätt...