Omslagen på ciklidbladet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Omslagen på ciklidbladet

    Satt nyss alldeles för länge på dass eftersom jag fastnade i att läsa ciklidbladet nummer 2/2008. Jag stirrade länge på omslaget och blir inte riktigt klok på om det är ett gammalt rostig järnrör till höger som sticker upp mellan stenarna eller vad det annars kan vara. Kan någon ge svar på den frågan?

    Förövrigt så funderar jag lite över varför inte månadens bild skulle kunna vara på omslagen framöver. Vore väl en bra hyllning till den som anstängt sig så för att ta en bra bild.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    #2
    Då blir det ju 3 bilder på varje omslag...12 vinnare men bara 4nr av bladet/år...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Kan ju vara en förklaring... men en av dem i a f. Nu känns det mera hipp som happ över omslaget.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • oaken
        Användare
        • januari 2008
        • 269

        #4
        Ser ut som en rot.

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Just omslagsbilden kräver ganska hög upplösning + att den ska gå att få i stående A4:a. Ofta är det de kraven som begränsar valet. Ofta hör den ihop med en av de större artiklarna i numret.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av Olorin
            Kan ju vara en förklaring... men en av dem i a f. Nu känns det mera hipp som happ över omslaget.
            Utan att vara insatt i detta med omslag så är det väl som så att ett omslagsfoto
            dels skall ha en mycket hög upplösning, eftersom det ställs betydligt högre krav på ett foto som skall tryckas i A4 än på ett foto som publiceras på webben.
            dels så skall det ju vara ett foto som är på "högkant" för att funka som omslag och de allra flesta foton är "liggande".
            dels så bör ju fotots övre del vara rätt mörk och inte innehålla några fisklar etc. eftersom loggan och Ciklidbladettexten skall läggas över där
            dels så gäller det ju också att det är "rätt" motiv - dvs man kan inte köra med bara malawimotiv utan det gäller att också variera motiv på första sidan så att alla "smakriktningar" skall få sitt

            PS. Christian hann lite före

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Jag har nog intrycket att de flesta som deltar i fototävlingen har systemkameror på minst 8 megapixlar så om de inte beskurit sina bilder nåt vansinnigt så bör de flesta bilderna som vinner tävlingen funka. Sen måste jag säga att jag inte sett nån uppenbar koppling mellan nåt tema i tidningen om de få omslag jag sett, men det kan ju råkat vara så att de sista var anorlunda än normalt.

              Hursomhelst var det inte meningen att trampa på några ömma tår utan bara ett tips om att det finns kanonbilder att hämta som enligt min mening slår det jag sett på omslaget.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                Jag har nog intrycket att de flesta som deltar i fototävlingen har systemkameror på minst 8 megapixlar så om de inte beskurit sina bilder nåt vansinnigt så bör de flesta bilderna som vinner tävlingen funka. Sen måste jag säga att jag inte sett nån uppenbar koppling mellan nåt tema i tidningen om de få omslag jag sett, men det kan ju råkat vara så att de sista var anorlunda än normalt.

                Hursomhelst var det inte meningen att trampa på några ömma tår utan bara ett tips om att det finns kanonbilder att hämta som enligt min mening slår det jag sett på omslaget.
                Vet inte vad du menar med ömma tår - du fick ju bara en förklaring till hur urvalet går till.
                Kollade igenom vinnarna under 2007 och 2008 och här fanns det totalt 5 foton som uppfyllde kriteriet att det skulle vara på högkant.
                Av dessa 5 var det bara 1 enda som uppfyllde kriteriet att det skulle vara utrymme överst.
                Så bara utifrån dessa bägge kriterier så blir det bara 1 kvar att "välja" på och då vet vi ändå inte om detta foto faktiskt finns tillgängligt i större format.

                Kommer i alla fall ihåg att på min tid så var det ett helskotta att hitta foton till omslaget just pga att det var oerhört få foton som uppfyllde alla kriterier.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 augusti 2008, 15:53.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Omslaget måste ha tillräckligt hög upplösning och vara i porträttformat med plats för texten. Jag vill också att omslaget ska vara från en av artiklarna i tidningen som jag dessutom lägger först i numret. Dessutom vill jag att de fyra omslagen komma från fyra olika "områden".
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Formatet behöver man nog inte bry sig så mycket om ifall bara orginalbilden inte har beskurits tidigare. Kapar du ett liggande format till ett stående så går det bra med normalt högupplösta bilder.

                    Om man ser en kanonbild skadar det aldrig att fråga om fotografen kan skicka orginalet Man ska inte utgå från att det man ser på webben är orginalet i a f.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Rödcikliden som vann för någon månad sedan har jag sett printad på A3 i riktigt hög upplösning. Men den kvaliten kanske inte gäller alla bilder som vinner. Bra idé dock, redaktionen kanske skulle kolla på dessa bilder och se om någon duger. Men det kanske ni redan gör.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Omslaget måste ha tillräckligt hög upplösning och vara i porträttformat med plats för texten. Jag vill också att omslaget ska vara från en av artiklarna i tidningen som jag dessutom lägger först i numret. Dessutom vill jag att de fyra omslagen komma från fyra olika "områden".
                        Lägger in mitt svar igen.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Lägger in mitt svar igen.
                          Läst det igen

                          Men jag står fast vid min synpunkt att jag utgår från att folket fixar till sina bilder och mailar in en mindre kopia till tävlingen, men att det finns ett bättre orginal kvar i deras dator hemma och om man skickar ett mail och frågar om de vill vara med på omslaget så kanske den kan användas...

                          Å vem vill inte det?
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Läst det igen

                            Men jag står fast vid min synpunkt att jag utgår från att folket fixar till sina bilder och mailar in en mindre kopia till tävlingen, men att det finns ett bättre orginal kvar i deras dator hemma och om man skickar ett mail och frågar om de vill vara med på omslaget så kanske den kan användas...

                            Å vem vill inte det?
                            Möjligen läst men knappast förstått

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Mitt inlägg i debatten...... lite av glädjen med att se omslaget brukar ju vara att det är en bra bild man aldrig sett förut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...