Fiskplågeri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Fiskplågeri

    Vad säger ni om detta?

    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Det är väl inte mer djurplågeri än att hålla typ 60 mbunas i ett 540
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Olorin
      Tja, jag skulle snarare kalla den en konventionell metod än en okonventionell. Stressad fisk äter inte så firrarna måste ju må OK.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • januari 2003
        • 931

        #4
        Hej!
        Jag vill nog protestera mot att detta är en "konventionell metod" inom dermatologin.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Död hud, svett och gamla äcklig hudkrämer? Låter inte som bra fiskmat i mina öron...
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • januari 2003
            • 931

            #6
            Hej!
            Fisken väljer väl alltid om den vill äta eller inte något speciellt, även om vi själva kan tycka annorlunda.
            Det jag protesterar mot är;
            att detta skulle vara en " konventionell metod " inom hudsjukvården.
            Hälsn Nils

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Fisken väljer väl alltid om den vill äta eller inte något speciellt, även om vi själva kan tycka annorlunda.
              Det jag protesterar mot är;
              att detta skulle vara en " konventionell metod " inom hudsjukvården.
              Hälsn Nils
              Beror väl på i vilket land man befinner sig. I länder som Turkiet etc. har Garra rufa använts i psoriasis-behandling under många år.
              I andra länder är nog ovanligare - dock så öppnade det några kliniker med "Garra rufa-behandling" i Sverige för några år sedan (första svenska kliniken öppnade 2002) då den först var aktuell här och det skrevs mycket om den i pressen. Hur det gått för dessa vet jag inte.
              Då förekom ju fisken också ofta i grossisternas lagerlistor, men idag har den nästan helt försvunnit därifrån, så det blev kanske ingen hit här. Det kanske också var som så att Djurskyddsmyndigheten/SJV inte har godkänt det.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 augusti 2008, 19:43.

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • januari 2003
                • 931

                #8
                Hej!
                Visst förekommer olika behandlingstyper, mer olika ( och ibland helt förbluffande och man kan ta sig för pannan ) var i världen man befinner sig.
                Jag reagerade kanske fel på ordet konventionell. Det som jag lägger i det ordet är; vedertaget och traditionsenligt.
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Visst förekommer olika behandlingstyper, mer olika ( och ibland helt förbluffande och man kan ta sig för pannan ) var i världen man befinner sig.
                  Jag reagerade kanske fel på ordet konventionell. Det som jag lägger i det ordet är; vedertaget och traditionsenligt.
                  Hälsn Nils
                  Hej

                  Jag skojade till det med att Expressen kallade metoden okenventionell medan jag gäspade över en urgammal "nyhet" som kördes ytterligare ett varv.

                  Men när du nu klämmer till med "traditionsenlig" så är den kanske konventionell trots allt
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Beror väl på i vilket land man befinner sig. I länder som Turkiet etc. har Garra rufa använts i psoriasis-behandling under många år.
                    I andra länder är nog ovanligare - dock så öppnade det några kliniker med "Garra rufa-behandling" i Sverige för några år sedan (första svenska kliniken öppnade 2002) då den först var aktuell här och det skrevs mycket om den i pressen. Hur det gått för dessa vet jag inte.
                    Då förekom ju fisken också ofta i grossisternas lagerlistor, men idag har den nästan helt försvunnit därifrån, så det blev kanske ingen hit här. Det kanske också var som så att Djurskyddsmyndigheten/SJV inte har godkänt det.
                    Har för mig att Simontorp hade "Garra rufa-behandling" ett tag.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      I Singapore hade en välsorterad butik detta. Det kostade några Singaporedollar för o sätta ner fötterna en kvart. Jag upplevde nog inte dessa fiskar ett duggt stressande. Värre var det med de dammar som var fyllda med platys o där barn fick ta så många som möjligt på 15 minuter o för 5 Singapore dollars. De jagades hela tiden.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...